×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
تصدی‌گری برای دولت، فقط هزینه‌بر است/ نمایشگاه بعدی کتاب را به تشکل‌های صنفی بسپارید

علی‌ حاجی‌تقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به دریافت سه درصد از فروش در نمایشگاه مجازی و مقایسه آن با هزینه‌ای که به منظور اجاره غرفه در نمایشگاه حضوری دریافت می‌شد، اشاره کرد و افزود: مقایسه هزینه غرفه نمایشگاه فیزیکی و فروش در بخش مجازی و اینکه بگوییم اگر غرفه داشتیم هزینه پرداختی کمتر نمی‌شد، کار درستی نیست، زیرا در نمایشگاه فیزیکی هزینه بر اساس متراژ غرفه و در بخش مجازی نمایشگاه براساس درصد فروش محاسبه می شود. اما اینکه دریافت سه درصد از فروش مجازی اقدام مثبتی بود یا نه، این موضوع قابل بررسی است.

او ادامه داد: از طرفی می‌توان گفت این مبلغ می‌توانست اخذ نشود و کل هزینه ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از ناشران بپردازد، اما ازسوی دیگر اگر قرار باشد این مبلغ از هزینه یارانه کتابخوانی حذف شود کار درستی نیست. در هر حال در دو دوره قبلی این سه درصد از فروش ناشران کسر نمی‌شد و از این دوره وضع شد.

تصدی‌گری برای دولت، فقط هزینه‌بر است/ نمایشگاه بعدی کتاب را به تشکل‌های صنفی بسپارید

پست برای ناشران رایگان نیست

مدیر انتشارات ارمغان طوبی با طرح این سوال که دریافت سه درصد از فروش در بخش مجازی نمایشگاه کتاب بر چه اساسی طراحی شده‌ است، ادامه داد: در حالی این کسر صورت گرفت که ناشران برای شرکت در نمایشگاه مجازی کتاب مجبورند هزینه‌های مختلفی مانند هزینه پست، بسته‌بندی و … را بپردازند. در این روزها قیمت پاکت پست به ۴۵۰۰ الی ۶ هزار تومان و هر حلقه چسب به ۳۰ هزار تومان رسیده‌است. این‌ها همه در حالی است که اگر وزن بسته پستی از حدی بیشتر شود، ناشر باید آن را بپردازد. پس پست برای ناشران رایگان نیست.

او با اعلام اینکه مخالفتی با اصل دریافت وجهی برای برگزاری نمایشگاه مجازی ندارد، ادامه داد: فروش در نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران درآمدزایی دارد و نسبت به نمایشگاه فیزیکی هزینه کمتری دارد، منطقی است که باید هزینه‌های اجرای آن از راهی جبران شود، اما در این دوره که ناشران با رکود و بحران اقتصادی مواجه هستند، معاف شدن آن‌ها از پرداخت این مبلغ بهتر بود.

به فعالیت ناشران بی‌توجهی شد

حاجی‌تقی درباره امکانات و تسهیلاتی که در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران در نظر گرفته‌شده‌بود، بیان کرد: اگر مسائلی مانند تامین امنیت فضای وب و پیشگیری از حمله سایبری و پاسخگویی به مخاطب موجب این هزینه شده‌است، این‌ها مسائلی نیست که ناشران با آن سروکار داشته‌باشند پس شاید چندان متوجه موضوع نشدند. اما تفاوت ملموس برای ناشران در بخش مجازی این دوره پیگیری ارسال بسته‌های پستی به مردم توسط بخش پشتیبانی نمایشگاه بود.

تفاوت ملموس برای ناشران در بخش مجازی این دوره پیگیری ارسال بسته‌های پستی به مردم توسط بخش پشتیبانی نمایشگاه بود

به گفته حاجی‌تقی هر چند مشتری مداری پسندیده است اما این مساله قدری افراطی شده بود و اگر فقط یک روز بعد از ثبت سفارش مشتری بسته ارسال نمی شد، به سرعت با ناشران تماس می‌گرفتند و پیگیری می‌کردند که چرا کتاب ارسال نشده‌است. این در حالی است که به دلیل برگزاری هم‌زمان نمایشگاه مجازی و حضوری ناشران در آن روزها تحت فشار زیادی بودند.

حاجی تقی افزود: فکر نمی‌کنم حتی فروشگاه آمازون برای ارسال کلیه بسته‌هایش فقط یک روز زمان داشته‌باشد. به‌خصوص که ناشران با پرسنل محدود خود درگیر نمایشگاه فیزیکی هم بودند و نمی‌توانستند برای انجام این امور که اکثرا تخصصی است کارگر روز مزد وارد مجموعه کنند. در این حالت زیر فشار گذاشتن ناشر برای ارسال بسته تا ۲۴ ساعت کار جالبی نبود و انگار بی‌توجهی به وضعیت ناشران و پروسه ثبت، بسته‌بندی و ارسال مرسولات بود.

برنامه ریزی و نظارت با دولت، اجرا با تشکل های صنفی

حاجی‌تقی در مقایسه اقداماتی که در دوره‌های پیشین نمایشگاه کتاب برای واسپاری اجرای این رویداد به صنف می‌شد با اقداماتی که در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب شد، بیان کرد: شاهد این مساله هستیم که اخیرا ظاهرا اکثر امور به سیستم دولتی برگشته است و بسیاری فعالیت‌ها از مشارکت و همکاری یا واسپاری به بخش خصوصی خارج شده‌است.

به گفته این ناشر هر سال اتحادیه ناشران آشنا، یکی از ارکان اصلی برگزاری نمایشگاه کتاب بود که به واسطه آن بسیاری از اصناف و اعضا وابسته، در برگزاری نمایشگاه شرکت داشتند در حالی که امسال دولت بیشتر وارد حوزه اجرایی شد و تقریبا مدیریت تمام بخش‌ها حتی مدیریت سالن‌ها مستقیما در دست دولت بود. ساده‌ترین کار این بود که از همکاران ناشر به عنوان مدیر سالن‌ها استفاده می‌شد. تا جایی که متوجه شدم حتی مدیر سالن‌ها از پرسنل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده‌بود.

ساده‌ترین کار این بود که از همکاران ناشر به عنوان مدیر سالن‌ها استفاده می‌شد. تا جایی که متوجه شدم حتی مدیر سالن‌ها از پرسنل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شده‌بود

حاجی‌تقی با تاکید بر اینکه دولت در هیچ بخشی نباید وارد حوزه اجرایی شود، ادامه داد: این نظر شخصی من است و شاید نظر کلان چیزی دیگری باشد. به نظرم نه در این مورد و نه در هیچ مورد دیگری دولت نباید کار تصدی‌گری داشته‌باشد. دولت باید کار مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت را انجام بدهد. دولت مجری و متصدی مجبور می‌شود، امکانات و فضا و نیرو جذب کند که باعث بزرگ شدن دولت شده و مسئولیت و هزینه زیادی را بر عهده دولت می‌اندازد.

مدیر انتشارات ارمغان طوبی با اشاره به جنبه اقتصادی نمایشگاه و تاثیر آن بر فعالیت ناشران گفت: نمایشگاه در این شکل، بیشتر به بعد اقتصادی کار نشر توجه دارد. در یک اقتصاد سالم دولت باید کار را مدیریت و به بخش خصوصی واگذار کند. دولت باید روی کار نظارت داشته‌باشد، نه اینکه به بخش خصوصی بی‌اعتماد باشد و بخواهد تمام امور را خودش در دست بگیرد. تشکل‌های صنفی باید در بخش اجرایی نمایشگاه حضور بیشتری داشته‌باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.