×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده‌است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ آقای بیژن زنگنه درحاشیه نمایشگاه ایران پلاست درجمع خبرنگاران گفت: هنوز تصمیمی درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گرفته نشده است و برداشت جایگاه داران درباره افزایش قیمت بنزین درست نیست.وی افزود: وزارت نفت در موضوع شرکت‌های استارت‌آپ و شتاب‌دهنده‌ها تکروانه عمل نخواهد کرد و از تجارب معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری استفاده می‌کند.
زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اخبار منتشرشده مبنی بر آلوده بودن بنزین کلانشهر‌ها گفت: گزارشی از سازمان حفاظت محیط زیست درباره افزایش گوگرد بنزین ندیده‌ام، عده‌ای دیگر این موضوع را اعلام می‌کنند. امروز با آقای کلانتری در این زمینه صحبت خواهم کرد. اما هر زمان وضع وزارت نفت در افکار عمومی خوب می‌شود عده‌ای شایعاتی پخش می‌کنند تا وزارت نفت را اذیت کنند، حالا ان‌شاء‌الله این‌ها را نیز خدا قبول کند.
وزیر نفت درباره شایعات اخیر هپکو اظهارکرد: عده‌ای دروغ‌هایی را می‌گویند و من هم نمی‌دانم چرا این دروغ‌ها را می‌گویند و چه نیتی دارند؛ بالاخره دروغ خوب نیست، اگر دولت برای دروغ گفتن مالیات می‌گرفت، درآمد آن بیشتر از درآمد‌های نفتی بود.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا طی دو روز اخیر اتفاق خاصی در تاسیسات نفتی ایران رخ داده است و به تاسیسات نفتی ایران حمله سایبری شده است، افزود: این اخبار را دروغگو‌ها منتشر می‌کنند، همه این خبر‌ها دروغ است و ما آمادگی خوبی داریم.
زنگنه درباره تحریم‌ناپذیر شدن صنعت پتروشیمی با تاکید بر تقویت صنایع پایین‌دستی گفت: حتی اگر بخواهیم محصولات پایین‌دستی تولید کنیم برای ادامه کارمان نیاز داریم آن‌ها را نیز صادر کنیم، بنابراین ارتباط بین‌المللی با همه کشور‌ها ضروری است.
زنگنه درباره اینکه آیا درخواست از ایران برای خرید نفت پس از حمله به تاسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو افزایش یافته است، تاکید کرد: درباره تحریم صحبت نمی‌کنم.
وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوپا بودن فعالیت شرکت‌های استارت‌آپ در صنعت نفت، آیا این احتمال وجود دارد که در آینده حیات اقتصادی این شرکت‌ها وابسته به حمایت‌های وزارت نفت باشد، اظهار کرد: هم‌اکنون ما از تجارب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دیگر شرکت‌های شتاب‌دهنده و استارت‌آپ‌ها استفاده کرده‌ایم و بدون شک کار تکروانه‌ای در این زمینه نخواهیم داشت.وی با بیان این‌که شرکت‌های استارت‌آپ نباید به کمک‌های مالی معتاد شوند، به تجربه‌های مشابهی که در دنیا در این زمینه وجود دارد اشاره کرد و افزود: در دیگر کشور‌های دنیا این کار‌ها آغاز شده است و ما هم در حال استفاده از این تجربه‌ها هستیم، ما فقط در دوره جنینی (به دلیل نوپا بودنشان) از آن‌ها حمایت می‌کنیم.
وی درباره تیم‌داری ورزشی وزارت نفت نیز افزود: ما در وزارت نفت وظیفه تیم‌داری نداریم.
زنگنه درباره نگاه وزارت نفت به توسعه پتروپالایشگاه‌ها نیز با اشاره به تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی درباره توسعه پتروپالایشگاه‌ها، اظهار کرد: ما (وزارت نفت) آیین‌نامه اجرایی آن را زودتر از زمانی که متعهد بودیم، نوشتیم و دیروز به دولت ارسال کردیم، آنجا نیز تسهیلاتی را برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته‌اند که دولت نیز برای راه‌اندازی آن‌ها را کمک کند، ما نیز از آن‌ها حمایت می‌کنیم. سرمایه گذاری ۹۳ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی ایران
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: حجم سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار می‌رسد که برای تامین منابع آن تدابیری در نظر گرفته شده است.
بهزاد محمدی در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با بیان این‌که در سال ۱۳۹۷ حجم کلان سرمایه گذاری در ۵۶ مجتمع پتروشیمی معادل ۵۶ میلیارد دلار بود، گفت: در سال ۱۴۰۰ این عدد با ۸۳ مجتمع به ۷۰ میلیارد دلار می‌رسد.
وی افزود:​ توسعه صنایع پایین دستی و ایجاد رونق در کسب و کار نسبت مستقیم با توسعه پتروشیمی دارد و هرچه به محصولات متنوع و با کیفیت بیشتری دست یابیم، چرخ اشتغال با دامنه بیشتری به حرکت در می‌آید.
محمدی با بیان اینکه خوراک، سرمایه، فناوری و بازار چهار الزام صنعت پتروشیمی است گفت: در حال حاضر ۳۳ میلیون تن خوراک دریافت می‌کنیم که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت است، این میزان در سال ۱۴۰۰ با افزایش تعداد مجتمع‌ها به رقم ۸۳ مجتمع، به ۱.۴ بشکه معادل نفت و در سال ۱۴۰۴ به ۷۴ میلیون تن معادل ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید.
وی افزود: نسبت خوراک گاز به مایع در این صنعت اکنون ۷۷ به ۲۳ است که در سال ۱۴۰۴ این نسبت ۸۶ به ۱۴ درصد خواهد رسید.
محمدی ۲۷ درصد خوراک دریافتی در پتروشیمی‌ها را گاز طبیعی عنوان کرد و افزود: این مسئله فرصتی است که گاز طبیعی تبدیل به محصولات با ارزش افزوده و پتروشیمی شود.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر این‌که راهبرد وزارت نفت استفاده از خوراک ترکیبی برای دست‌یابی به محصول متنوع و بهبود اقتصاد طرح‌ها است اظهار کرد: در صنعت پتروشیمی به ازای یک میلیون تن ظرفیت ۸۰۰ میلیون دلار هزینه می‌شود، بنابراین راهکار‌هایی برای تامین مالی باید در نظر گرفته شود.
وی بابیان اینکه در بخش پژوهش به هفت دانش فنی دست یافته‌ایم گفت: تاکنون ۱۶ گروه از کاتالیست‌ها داخلی سازی شده و نه گروه دیگر نیز تا ۱۴۰۰ داخلی سازی خواهد شد و ۱۵ گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه هستند.
معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که در بخش پلیمر‌ها نیز تا سال ۱۴۰۴ به رقم تولید ۱۴.۲ میلیون تن در سال خواهیم رسید، گفت: در حال حاضر ۹۰ محصول در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود و تا سال ۱۴۰۴ این رقم به ۱۰۵ محصول خواهد رسید.
وی با بیان این‌که در ۵۶ مجتمع فعال کنونی پتروشیمی ۱۰۸ هزار نفر مشغول به کار هستند افزود: تولید هر یک میلیون تن هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد. ما در حال حاضر ۴.۹ تا ۵ میلیون تن محصول به پایین دست می‌دهیم که شامل ۱۵ هزار بنگاه فعال است برای این تعداد صنایع پایین دست از قبل صنعت پتروشیمی ۸۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است، به طور کلی صنعت پتروشیمی یک میلیون نفر سرجمع اشتغال در کشور ایجاد می‌کند.

محمدی به سیزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات نمایشگاه امسال حضور شرکت‌های دانش بنیان است وسه شرکت شتاب‌دهنده، ۱۵ شرکت استارت‌آپی و ۲۶ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه امسال حضور دارند.
مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی تصریح کرد: مهمترین نشست نمایشگاه امسال نشست وزرای نفت کشور‌های عضو اکو است که روز چهارشنبه برگزار می‌شود. 

پرهیز از خام فروشی؛ اولویت وزارت نفت

وزیر نفت: پرهیز از خام‌فروشی از برنامه‌های وزارت نفت و پتروشیمی در خط مقدم جنگ اقتصادی است.آقای بیژن زنگنه، در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست افزود: اکنون در آستانه جهش سوم پتروشیمی قرار داریم؛ ارزش تولید پتروشیمی در سال ۷۶، یک میلیارد دلار بود که با تلاش‌های انجام شده این رقم به بیش از ۱۷ میلیارد دلار رسیده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۲ تولید اتان ۴.۲ میلیون تن بوده که اکنون به ۷.۳ میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ به ۱۶ میلیون تن در سال برسد.
آقای زنگنه گفت: جهش دوم از سال ۹۲ آغاز شد و تولید محصولات پتروشیمی به قیمت سال ۹۲ تا سال ۱۴۰۰ به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.
وی بابیان اینکه، اکنون در آستانه جهش سوم پتروشیمی هستیم که تنوع خوراک و محصولات در آن مورد تاکید قرار گرفته است گفت: پرهیز از خام‌فروشی از برنامه‌های وزارت نفت است؛ این جهش‌ها بیانگر همین است، زمانی که تولید یک میلیارد به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد نشان‌دهنده این موضوع است.وزیر نفت اضافه کرد: پالایشگاه‌ها نزدیک به ۵ میلیارد دلار خوراک به بخش پایین دستی دادند که ۲ میلیارد دلار به بخش پتروشیمی اختصاص یافته است.

وی با تاکید براینکه پتروشیمی در شرایط کنونی در خط مقدم جنگ اقتصادی است گفت: پتروشیمی بالاترین نقش را در بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات این صنعت به چرخه اقتصادی دارد.
وزیر نفت ادامه داد: در پتروشیمی هم می‌توانیم در بهبود تولید از شتاب‌دهنده‌ها استفاده کنیم و برنامه گسترده‌ای برای این بخش داریم.
وی گفت: ما تا چند سال پیش فکر می‌کردیم اشتغال، کارمند دولت شدن است در حالی که شتاب‌دهنده‌ها می‌گویند بدون اینکه کارمند دولت شدن هم می‌توان اشتغال ایجاد کرد؛ این تغییر پاردایم برای ما خیلی مهم است.
آقای زنگنه گفت: احداث چند واحد پتروشیمی در حاشیه دریای خزر و مناطقی از کشور که دسترسی به آب داشته باشند در برنامه است.

 حضور بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران پلاست
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست گفت: ۵۷۰ شرکت داخلی و ۳۵ شرکت خارجی در نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند و ۲۴ هئیت خارجی از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.
آقای بهزاد محمدی افزود: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به حمایت آقای زنگنه از این شرکت‌ها در نمایشگاه امسال شاخص است.
وی گفت: نشست وزیران نفت عضو اکو در روز چهارشنبه از رویداد‌های مهم سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست است.
آقای محمدی تاکید کرد:خوراک، سرمایه، فناوری و بازار از الزام‌های توسعه صنعت پتروشیمی است؛ توسعه متوازن زمانی رخ می‌دهد که ما همزمان با سرمایه به بازار هم توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ۳۳ میلیون تن از مجموعه پالایشگاه نفت، گاز و ان‌جی‌ال، خوراک دریافت می‌کند که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز است گفت: این رقم در سال ۱۴۰۰ به روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه معادل نفت می‌رسد.

معاون ویر نفت افزود: نسبت خوراک گاز به مایع در صنعت پتروشیمی، ​ ۷۷ در مقابل ۲۳ درصد است که در سال ۱۴۰۴ این رقم به ۸۶ به ۱۴ درصد می‌رسد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی هشت نوع خوراک از وزارت نفت دریافت می‌کند که گاز طبیعی با سهم ۲۷ درصد بیشترین سهم را دارد و پس از آن میعانات گازی سهم ۲۳ درصدی دارد گفت: حجم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ به ۹۳ میلیارد دلار است و ۱۶ گروه کاتالیست در کشور داخلی‌سازی شده است.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۹۰ نوع محصول با ۳۰۰ نوع گرید در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود که این رقم تا سال ۱۴۰۰ به ۱۰۵ نوع محصول می‌رسد.

آقای محمدی در بخش پایین دستی هم گفت: در بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی به ازای هر یک میلیون تن خوراک، ۱۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم وجود دارد که این رقم چشمگیر است. 

آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با حضور وزیر نفت، وزیر صمت، معاون وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی فعالان این صنعت آغاز به‌کار کرد.سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست با شعار «کسب‌وکار جهانی» در شرایط بین‌المللی کنونی کشور، باهدف تحقق رونق تولید و تسهیل روند بازاریابی صنایع پلاستیک داخلی و حضور هرچه بیشتر صنایع تکمیلی پتروشیمی در بازار‌های جهانی برگزارمی شود.
در این نمایشگاه ۵۷۰ شرکت داخلی و ۳۵ شرکت خارجی حضور خواهند داشت و ۱۲ هیئت از ۱۰ کشور خارجی و ۱۴ کشور مستقل از این نمایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی صنعت پتروشیمی و صنایع تکمیلی پتروشیمی بازدید خواهند کرد.
۱۲ هیئت از کشور‌های عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، ویتنام، ارمنستان، کنیا، هندوستان، تونس و تجار انفرادی نیز از کشور‌های ایتالیا، اوکراین، چین، رومانی، روسیه، سوریه و لبنان در این نمایشگاه حاضر می‌شوند.
معرفی توانمندی‌های شرکت‌های استارتاپ و دانش‌بنیان، برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی در زمینه صنایع تکمیلی و امضای قرارداد‌های همکاری میان شرکت‌های فعال پتروشیمی از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست است.
همایش اکوپلاس نیز همزمان با روز پایانی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با حضور وزیران نفت و انرژی ۱۱ کشور آسیای میانه و کشور‌های همسایه برگزار خواهد شد.
سیزدهمین نمایشگاه بین‎المللی ایران پلاست از امروز تا سوم مهر در چهار گروه مواد اولیه، کالا‌های ساخته‌شده و نیمه‌ساخته، ماشین‎آلات و تجهیزات و خدمات در نمایشگاه‎ بین‎المللی تهران برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.