×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | تعاونی‌ها، بستری برای مردمی سازی اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد شریعتمداری امروز شنبه در مراسم افتتاح ۶۴۳ طرح تعاونی در مجموعه تلاش گفت: اگر تعاونی‌ها یکی از بازوان خصوصی سازی باشند به اهداف خود میرسد.
وی تصریح کرد: در همه دوران‌ها و قدرت‌های بزرگ جهانی مشارکت مردم و تعاونی‌ها تجربه خوبی دارند و در دوران بحران و حوادث ناگوار در جهان به موضوع تعاونی‌ها توجه ویژ‌ه ای شده است.
آقای شریعتمداری گفت: نخستین تعاونی در ایران در سال ۱۳۱۴ تاسیس شد؛ در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی هم مشارکت مردم برای تامین نیاز‌ها در قالب تعاونی زیاد شد، اما از دهه ۷۰ به بعد تعاونی‌ها روند رو به افول داشتند.
وزیر کار گفت: ۹۳ هزار تعاونی در ۱۴ رشته ثبت شده و بخش قابل توجهی از صنایع صیادی کشور در تعاونی‌ها شکل گرفته است. 
شریعتمداری اظهار داشت: توسعه بخش تعاون در اصل ۱۰۲ قانون برنامه چهارم توسعه تاکید شد و در ماده ۱۲۴ برنامه پنجم توسعه نیز آمده است که ۲۵ درصد فروش اموال دولتی برای تقویت بخش تعاون قرار گیرد، اما این امر محقق نشده است و امیدواریم گام‌های موثری در برنامه ششم برداریم.
وی افزود: تعاونی‌ها بار‌ها اعلام کردند که آمادگی دارند کالا‌های اساسی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه می‌شود با قیمت واحد در اختیار مردم قرار دهند، بنابراین تعاونی بستری مناسب برای اقتصاد کشور است و تعاونگران آمادگی آن را دارند. 
وزیر تعاون اعلام کرد: امروز نخستین مرکز نوآوری کشور افتتاح شد که نشان میدهد تعاونگران میتوانند در عرصه نوین حضور یابند و نگاه وزارت کار در زنجیره تولید تا توزیع نوآورانه است و می‌توان قدم‌های موثری در توسعه تعاونی‌ها برداشت. 
شریعتمداری گفت: یکی از مهمترین رویکرد تعاونی‌ها در اقتصاد کشور نگاه مشارکت جویانه و توانمندسازی جوانان، زنان فارغ التحصیل و توسعه واحد‌های تعاونی است. 
شریعتمداری تصریح کرد: خصوصی سازی بدون توجه به تعاونی‌ها سرنوشت مطلوبی نداشته است و اگر تعاونی‌ها یکی از بازوان خصوصی سازی باشد به اهداف خود می‌رسد و سودجویی نخواهیم داشت که مستلزم نگاه جدید به اقتصادی تعاونی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.