×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تعرفه‌گذاری پلکانی؛ راه‌حل موثر مدیریت مصرف

به گزارش خبرنگار مهر، قطعی‌های برق در تابستان امسال و عدم توان شبکه در پیک بار مصرفی، بار دیگر اهمیت باز طراحی نظام عرضه و مدیریت مصرف انرژی در کشور را یادآور شد. البته طرح‌هایی که عموماً در این راستا مطرح شدند مبتنی بر مدیریت مصارف بالا و عادلانه شدن توزیع انرژی است. به طور مثال در تابستان گذشته هم قبوض برق با شیوه تعرفه گذاری پلکانی محاسبه شد. مبنای شیوه تعرفه گذاری پلکانی کاهش یارانه انرژی پرمصرف‌ها به نفع کم مصرف‌ها است، هرچند کارشناسان معتقدند روش به کار گرفته شده در تابستان امسال هم حداکثر کارایی را نداشت و باید به سمت کمتر کردن یارانه انرژی پرمصرف‌ها و افزایش اختلاف پلکان‌های مصرفی حرکت کنیم.

درهمین راستا عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: اگر بخواهیم سیاست افزایش قیمت را داشته باشیم باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که عایدی این افزایش قیمت به دست دهک‌های پایینی جامعه و مردم مستضعف برسد نه اینکه عده‌ای سرمایه‌گذار برای رفاه بی‌حد خود به راحتی از یارانه انرژی استفاده کنند. قطعاً باید این اقدامات صورت بگیرد و ما در بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه این مسائل و همچنین برنامه‌های تکمیلی را تا حدودی لحاظ کردیم.

وی ادامه داد: بهینه‌سازی تعرفه‌گذاری پلکانی انرژی باید با اصولی درست انجام شود تا مشترکین با مصرف بهینه که برای نیاز روزانه و گذراندن معیشت خود از برق استفاده می‌کنند در این طرح دچار زیان نشوند و این بازدارندگی برای مشترکین با مصرف بالا باشد. در واقع ضریب بازدارندگی به حمایت دولت از مردم و یارانه بستگی دارد و ما اگر بتوانیم مصرف نرمال و میزان صرفه‌جویی خانوار را در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که افزایش قیمت تأثیرگذار بوده است.

نماینده مردم فارس، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعی‌های مکرر برق در تابستان گفت: گرمای زودهنگام هوا، بالارفتن که موجب بالارفتن زودهنگام مصرف شد و پیش نرفتن برنامه‌های توسعه اصلی‌ترین دلایل این قطعی‌ها بوده است.

وی با تاکید به اثر استفاده از تجهیزات استاندارد در حوزه برق یادآور شد: دولت باید راهکار مناسب برای بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته باشد. بهینه سازی مصرف سوخت به معنی مصرف کمتر نیست، بلکه به معنی مصرف بهینه و استاندارد است. اما در کشور ما مصرف تحت تأثیر سیاستگذاری‌های ناصحیح در حوزه‌ی وسایل برقی و تجهیزات ساختمانی یکی از عوامل مهم اتلاف انرژی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق را یکی از راه‌های پیشرفت صنعت برق در کشور دانست و عنوان کرد: واقعی نبودن قیمت برق در کشور و عدم پرداخت مطالبات نیروگاه‌ها توسط دولت باعث از صرفه افتادن سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت شده است. زمانی نیروگاه‌ها می‌توانند مدعی تولید برق شوند که از سوخت با قیمت آزاد استفاده کنند.

وی افزود: نیروگاه‌ها باید به سمت بازدهی و بهره‌وری با ضریب بالاتر بروند تا تأمین برق مورد نیاز جامعه مختل نشود. یعنی درصد ضریبی که سرمایه‌گذار را برای مشارکت در تولید و نیروگاه سازی تشویق می‌کند را بالا ببرند.

رحیمی در پایان با اشاره به اینکه تعرفه‌گذاری پلکانی می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های جلوگیری از مصرف غیرقانونی برق کاربرد داشته باشد، اظهار داشت: به دلیل کمبود برق در کشور و استفاده غیرقانونی از دستگاه‌های پر مصرف استخراج رمز ارز ما باید در برنامه هفتم توسعه رِنج استاندارد پله‌های مصرف را به نحوی تنظیم کنیم که اگر کسی بصورت غیر قانونی از ماینرها استفاده کرد با قیمت تمام شده صادراتی مجبور به پرداخت باشد و با این تعرفه‌گذاری برای این مشترکین، اگر برایشان مقرون به صرفه بود استخراج رمز ارز را ادامه دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.