×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تعطیلی مرز اسلام‌ قلعه در افغانستان تا اطلاع ثانوی/ توقف ۲۰۰۰ کامیون پشت پایانه مرزی دوغارون در ایران/ احتمال انتخاب مرز جانشین برای عبور کامیون‌ها

به گزارش تجارت گردان ، جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح آخرین وضعیت ترافیکی پایانه مرزی دوغارون پرداخت و اظهار کرد: دیروز در پایانه مرزی اسلام قلعه واقع در نقطه مرزی افغانستان و ایران، چندین کامیون به‌طور پیاپی منفجر شدند.

وی گفت: این حادثه در  ساعت ۱۲:۳۰ با  آتش گرفتن یک دستگاه تانکر گاز در پایانه مرزی اسلام قلعه شروع شد و به دلیل اینکه کامیون‌ها حامل فراورده‌های نفتی و گازی بودن، آتش به‌سرعت سرایت کرد و باعث فاجعه در این پایانه مرزی شد.

هدایتی اظهار کرد: شدت این حادثه به‌قدری زیاد بوده است که تا ساعت‌ها این آتش‌سوزی ادامه داشته است و موجب سرایت آتش به دیگر کامیون‌ها شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: با وقوع حادثه، از همان ابتدا با همکاری تمامی دستگاه‌های مستقر  در مرز، کامیون‌هایی که از مرز ایران خارج شده بودند و در حدفاصل دو مرز بودند، به‌سرعت به پایانه مرزی دوغارون بازگردانده شده و بلافاصله از محوطه خطر دور شدند.

 وی تصریح کرد: حدود دو هزار کامیون به داخل کشور بازگردانده شد و تا اواخر شب آتش‌سوزی ادامه داشت.

هدایتی اظهار کرد: بلافاصله با وقوع حادثه با هماهنگی‌های انجام شده با کشور افغانستان و طی مشارکت مدیریت بحران، استانداری، سازمان راهداری و آتش‌نشانی کشورمان که به پایانه مرزی اسلام قلعه اعزام شده بودند، نسبت به اطفای آتش اقدام شد تا در نهایت آتش ساعت ۸ تا ۹ شب مهار شد؛ هر چند هنوز هم لکه‌گیری‌ها ادامه دارند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری عنوان کرد: هنوز علت وقوع و تعداد ماشین‌های حادثه دیده به‌طور رسمی اعلام نشده است و منتظر خبرهای قطعی در این زمینه هستیم.

وی گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده، به شرکت‌های حمل‌ونقل و دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم که از صدور سند و اعزام کامیون به پایانه مرزی دوغارون خودداری کنند؛ چون این احتمال وجود دارد که تا هفته‌ها پایانه مرزی مرز اسلام قلعه بسته باشد.

هدایتی با اشاره به تمهیداتی که از سوی کشورمان به‌منظور نظم‌بخشی به وضعیت پایانه مرزی دوغارون انجام شده، اظهار کرد: اکنون به سایر مرزها اعلام شده که آمادگی کامل داشته باشند و به همین منظور احتمالاً ساعت کار در سایر پایانه‌ها افزایش پیدا کند؛ زیرا ممکن است که مرز دوغارون تا مدت‌ها بسته شود و به‌منظور جلوگیری از وقفه در تجارت، صادرات از مرزهای دیگر انجام شود.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کامیون پشت درهای مرزی متوقف شده‌اند، افزود: برخی از این کامیونداران افغانی هستند و انتظار خارج شدن را دارند و منتظر هستند تا مرز باز شود. ما نیز منتظر هستیم تا یک خبر قطعی دریافت کنیم تا اگر وقفه طولانی شد، تردد از مرزهای دیگر صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: ممکن است روزها یا هفته‌ها این پایانه مرزی بسته بماند و ما در حال حاضر، برای سایر پایانه‌های مرزی مشغول برنامه‌ریزی هستیم.

به گفته وی، اکنون مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در این پایانه مرزی مستقر هستند و تمامی دستگاه‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.