×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تقدیر معاون رئیس جمهور از طرح‌های زیست محیطی پتروشیمی پردیس

محمود محمدی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در اولین دوره معرفی طرح‌های برتر محیط زیستی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش های پتروشیمی پردیس برای کاهش آلودگی منطقه و همچنین طرح های زیست‌محیطی تقدیر کرد.

وی افزود: ارتقا تاب آوری زیست بوم و همچنین استمرار تولید پاک از جمله شاخص هایی بود که پتروشیمی پردیس را در معرفی طرح های برتر محیط زیستی حائز رتبه برتر و شایسته تقدیر دانستند.

مدیر اچ. اس.ای پتروشیمی پردیس تصریح کرد: اجرای موفق مصوبه هیات وزیران در خصوص آلودگی های محیط زیستی ناشی از استقرار صنایع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس توسط این پتروشیمی نیز در این موفقیت به خوبی دیده شده است.

محمدی ادامه داد: رفع مشکل آلودگی عسلویه با همکاری شرکت های پتروشیمی منطقه قابلیت اجرایی دارد و شرکت پتروشیمی پردیس خود را مکلف به اجرای طرح های مرتبط با تولید هوای پاک می داند.

وی عنوان کرد: تکمیل سیستم تصفیه، چاره جویی برای پساب های صنعتی مطابق با الزمات زیست محیطی و همکاری با صنایع مستقر در فضای پیرامونی برای کاهش آلودگی ها از دیگر برنامه های این شرکت برای داشتن محیطی سالم است.

مدیر اچ. اس. ای پتروشیمی پردیس بیان کرد: حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل HSE وزارت نفت، مدیر HSE شرکت ملی گاز ایران، مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت، مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت، مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی گاز، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی و جمعی از مدیران عامل شرکت های پتروشیمی در اولین دوره معرفی طرح‌های برتر محیط زیستی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نشان از توجه دولت به وضعیت زیست بوم عسلویه دارد.

محمدی یادآور شد: حرکت در مسیر ایجاد محیط زیست پایدار، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش تولید گازهای گلخانه ای و مدیریت منابع آب در دنیاست و دنیا در حال توجه به تولید محصولاتی است که در چرخه تولید و مصرف آن ها، علاوه بر کاهش مصرف منابع و توجه به موضوع بازیافت، ردپای کربن و ردپای آب کمتری داشته باشد.

وی گفت: “رد پای کربن” را می توان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در محصولات و فعالیت های مختلفی مانند چرخه تولید و مصرف سوخت های فسیلی مشاهده کرد همچنین “ردپای آب” را نیز می توان برای یک فرآیند یا محصول مانند تولید اوره، آمونیاک، گاز طبیعی یا برای تمامی یک کارخانه اندازه گیری کرد.

مدیر اچ. اس. ای پتروشیمی پردیس اظهار کرد: این پتروشیمی با در نظر گرفتن قوانین و خط مشی های مرتبط با آب وهوا و در راستای تعهدات خود در سطح ملی و بین المللی از جمله توافق نامه پاریس برای کاهش چهار درصدی انتشار گازهای گلخانه ای طی سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ و کاهش پیامدهای محیط زیستی انتشار کربن، اقدام به محاسبه میزان انتشار کربن مستقیم و غیرمستقیم خود و ایجاد رویکرد CCUS یا همان فناوری جذب، استفاده و ذخیره کربن کرده است.

محمدی ادامه داد: بررسی میزان مصرف آب با رویکرد چرخه زندگی در طی فرایند تولید اوره و آمونیاک، به منظور شناسایی نقاط داغ مصرف که از لحاظ بررسی کمی میزان مصرف آب می تواند به تصمیم گیران در اتخاذ تصمیمات لازم به جهت کنترل مصرف آب کمک کند نیز هدف اصلی اجرای پروژه ردپای آب به شمار می رود.

مشخصات فنی طرح‌ها

وی عنوان کرد: شرکت پتروشیمی پردیس با همکاری اساتید دانشگاه اراک و دانشگاه تهران، محاسبات ردپای کربن را بر اساس ایزو ۱۴۰۶۷ و استفاده از روش IPCC و ارزیابی ردپای آب را بر اساس ایزو ۱۴۰۴۶ و استفاده از روش بین المللی AWARD به انجام رسانده است.

مدیر اچ. اس. ای پتروشیمی پردیس گفت: نتایج این ۲ طرح در راستای برنامه مدیریت محیط زیستی پتروشیمی پردیس جهت کاهش پیامد محیط زیستی ردپای کربن و ردپای آب مورد استفاده قرار گرفته است.

محمدی ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده با واحد فرآیندی، تحت برنامه بهبود مشخص در دوره های سه ساله تصمیم به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ردپای کربن و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصد میزان مصرف آب، بر اساس سال مبنا طرح ریزی شده است.

وی ادامه داد: همچنین با ارزیابی ردپای آب، منابع آب تجدید پذیر و غیر تجدید پذیر شناسایی شدند که با توجه به استفاده پتروشیمی پردیس از منابع تجدید پذیر، نتایج نشان دهنده ردپای آب به مراتب کمتر این مجتمع نسبت به نمونه های مشابه ملی و بین المللی بوده است.

ویژگی های «رد پای آب» و «رد پای کربن»

مدیر اچ. اس. ای پتروشیمی پردیس یادآور شد: شناسایی میزان کربن منتشرشده از مجتمع به منظور استفاده در پتروشیمی همت برای تولید اوره، شناسایی میزان آب مصرفی مستقیم و غیرمستقیم در مجتمع برای تولید آمونیاک و اوره، کاهش ردپای آب مجتمع به واسطه شناسایی آب های خاکستری و بازچرخانی آن ها، و افزایش همکاری با نهادهای ملی و بین المللی به منظور کاهش انتشار کربن و کاهش میزان مصرف آب از جمله ویژگی های اجرای این ۲ طرح است.

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی های این طرح ها می توان به شناسایی نقاط داغ از نظر مصرف انرژ ی، مصرف آب و تولید کربن، ارزیابی استراتژی های بهبود بر اساس ردپای کربن و ردپای آب پایه ای محاسبه شده و توجه به رضایت مشتری در هنگام استفاده از محصولات پتروشیمی پردیس با توجه به تفکر محیط زیستی سازمان در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش مصرف آب اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.