×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تقریبا روزانه یک همت سرمایه خرد به بازار وارد می‌شود/هنر ما هدایت منابع به سمت سرمایه‌گذاری مولد است

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، نشست بررسی «شیوه‌های تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه» با حضور محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد.

مجموعه بازار سرمایه سالی یکبار برای گسترش تامین مالی، به استان‌ها خواهد رفت

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در نشست بررسی «شیوه‌های تامین مالی صنایع از طریق بازار سرمایه» استان کرمان بیان کرد: عمده مردم با سرمایه‌گذاری در بورس به واسطه سهام عدالت آشنا هستند و بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم در بورس به این واسطه حضور دارند.

وی اضافه کرد: یکی از موانع حضور شرکت‌ها در بورس این است که ارتباط درست با فعالان اقتصادی برقرار نشده است. شرکت‌های اقتصادی بویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط اطلاعات ضعیفی در خصوص بورس و موضوعاتی همچون انواع روش‌های تامین مالی از بورس دارند.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: در برنامه‌ریزی که انجام شده، قرار بر این است، سالی یک بار مجموعه بازار سرمایه را به استان‌ها ببریم و ارتباطات با شرکت‌های نیازمند سرمایه ایجاد شود و این حضور در استان‌ها برای مقررات‌گذاری و ایجاد ابزارهای مالی به سازمان بورس کمک کننده است.


تقریبا روزانه یک همت سرمایه خرد به بازار وارد می‌شود/هنر ما هدایت منابع به سمت سرمایه‌گذاری مولد است

مجید عشقی در ادامه گفت: با توجه به نشاط بازار سرمایه و ورود روزانه تقریبا یک هزار میلیارد تومان سرمایه خرد به بازار، باید این سرمایه‌ها را به بخش تولید هدایت کنیم. هنر ما این است که منابع را به سمت سرمایه‌گذاری مولد سوق دهیم. مهمترین مسئله جلب اطمینان است.

عشقی تصریح کرد: بخش خصوصی باید بازیگر اصلی در حوزه اقتصادی باشد. اگر قرار است اقتصاد کشور بزرگ شود باید بخش خصوصی ورود پیدا کند.

رئیس سازمان بورس همچنین گفت: ابزارهای متنوعی مثل صندوق‌ها، تاسیس شرکت‌های سهام پروژه ‌و افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم، همگی ابزارهای جدید و متنوعی است که باید به فعالان اقتصادی در همه استان‌های کشور معرفی شود. ما با این سفرها قصد داریم ساختار کل بورس را به استان‌ها بیاوریم تا از نزدیک نیازها را دریافت کنیم، بسنجیم و ضمن ارائه راهکار تا حصول نتیجه موضوعات را پیگیری کنیم.


فرآیندی برای تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از طریق اوراق در حال تدوین است

مجید عشقی اظهار کرد: روز گذشته در اتاق بازرگانی مذاکراتی انجام شد که هلدینگی در قالب چند شرکت پروژه آماده و پذیره‌نویسی عمومی شود.

وی با اشاره به ابزارهای تامین مالی جمعی عنوان کرد: از سوی دیگر در حوزه شرکت‌های کوچک ابزارهایی مثل تامین مالی جمعی برای تامین مالی وجود دارد. فرآیندی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در تامین مالی اوراق بدهی در حال تدوین است. در این فرآیند، مدیریت ریسک نیز مورد توجه و دقت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: بازار توافقی فرابورس هم بازنگری شده و با این تغییرات حجم معاملات شرکت‌های کوچک و متوسط افزایش یافته است. سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تعریف شده‌اند و شرایط جدیدی برای تسریع در پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط تدوین و آماده شده تا این شرکت‌ها سریع‌تر بتوانند وارد بازار شوند.

مشکل اصلی شرکت‌های تعطیل، تامین مالی است

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست آشنایی با ابزارهای تامین مالی در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: چهار حوزه تخصصی بازار سرمایه بال‌های بورس کشور هستند. باید از تمام ظرفیت‌های بورس کالای ایران، فرابورس و بورس انرژی در کشور استفاده شود.

وی اضافه کرد: کرمان نیازمند استفاده از ظرفیت‌های همه جانبه بورس است. ما خواستار توسعه فعالیت‌های همه جانبه بورس در کرمان هستیم. توسعه منطقه‌ای برای ما مهم است، در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون نفر، خواسته یا ناخواسته با شاخص سهام عدالت، متاثر از بازار سرمایه هستند.

پور ابراهیمی افزود: امروز گره و ارتباط شرکت‌های کوچک و متوسط با بورس قطع است به شکلی که بیشتر شرکت‌های کوچک یا تعطیل هستند و یا زیر ظرفیت کار می‌کنند. در بررسی داده‌های میدانی مشکل اصلی آن‌ها تامین مالی است.

توسعه ریزساختارها توسط سازمان بورس، بازگشت اعتماد به بازار را به همراه داشته است

در ادامه این نشست، محمد علی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران بیان کرد: در شرایط امروز و در پی ریزساختارهایی که سازمان بورس فراهم کرده، بازگشت اعتماد به بازار سرمایه رقم خورده است و این شرایط فرصت مناسبی برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای بنگاه‌هاست.

وی اضافه کرد: فرابورس ۷ بازار با کارکرد و مقررات جداگانه دارد. سرمایه‌گذاران می‌توانند از ۱۰۰ هزار تومان تا چند میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و شرکت‌ها نیز با چند میلیون تا چند میلیارد تومان فعالیت کنند. بازار توافقی نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد که فرصت خوبی برای شرکت‌های کوچک و متوسط است.

اوراق سلف موازی استاندارد ارزی راه‌اندازی می‌شود

سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران در این نشست اظهار کرد: مخالفت با قیمت‌گذاری دستوری به هیچ عنوان موافقت با رهایی و ولنگاری قیمت نیست بلکه بهره‌مندی شرکت‌ها از سود منصفانه و ادامه فعالیت اقتصادی تولیدکنندگان، موردنظر بازار سرمایه است که در این صورت، رشد تولید محقق می‌شود.

وی افزود: تجربیات قیمت‌گذاری دستوری در سال ۱۳۹۷ در مقابل دیدگان ما قرار دارد که چه شرایطی برای تولیدکنندگان و بازار ایجاد شد؛ از این رو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جهاد تبیین، بورس کالا و ارکان بازار سرمایه این رسالت را دارند که رویدادهای گذشته را برای اتخاذ تصمیم‌های صحیح در کشور، تبیین کنند.

جهرمی گفت: به منظور تامین نیازهای ارزی شرکت‌ها به دنبال راه‌اندازی معاملات اوراق سلف موازی استاندارد ارزی با همکاری بانک مرکزی هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.