×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
تلاش برای تبدیل به سازمان توانمند ساز نه حمایت خواه/ ارائه بیش از ۶ هزارمیلیارد ریال تسهیلات حمایتی به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

سیدمجید پوراحمدی روز چهارشنبه – ۱۸ اسفندماه – با تشریح فعالیت ها، اقدامات و عملکرد صندوق اعتباری هنر سال جاری به ویژه در دولت مردمی طی ۲۰۰ روز اخیر به عنوان اقدامات کوتاه مدت در نشست با رسانه ها در محل این صندوق، اظهار داشت: موضوع حمایت از هنرمندان و رفع مشکلات و دغدغه های این قشر فرهیخته و ایجاد زمینه هایی برای حمایت و برطرف کردن مسائل آنها به عنوان وعده داده شده در ابتدای شروع فعالیت دولت سیزدهم و دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه، همواره به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفت و باجدیت تا به امروز دنبال شده و بسیاری از وعده ها نیز محقق شدند.

تحقق واکسیناسیون اصحاب فرهنگ و هنر با پیگیری صندوق اعتباری هنرازگذشته تاکنون به ویژه ۲۰۰ روزگذشته این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق هنر،  پالایش اعضا، آغاز فرایند مجدد عضوگیری(از تعداد بیش از ۲۰ هزار متقاضی جدید که تا ۳۰ مهر تعیین تکلیف نشده بودند بیش از ۱۹ هزار پرونده رسیدگی و هنرمندانی که مستندات فعالیت شان کامل و با آیین نامه مطابقت داشت، به عضویت صندوق درآمدند.)، پیوستن فعالان قرآن و عترت به جمع دریافت کنندگان خدمات صندوق اعتباری هنر و ایجاد معاونت سرمایه گذاری و اقتصاد هنر از جمله محورهای این نشست بود.

پوراحمدی در ابتدای نشست با اشاره به برنامه های راهبردی دولت بیان داشت: دولت شعارهایی در برنامه ریزی های پیش روی خود داشت از جمله عدالت خواهی، شفافیت و تعامل بین بخش های مختلف جهت دست یابی به اهداف دولت و حمایت از اقشار کم درآمد جامعه که ما هم آن را سرلوحه فعالیت خود قرار دادیم.مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود: از جمله برنامه‌های وزیر محترم ارشاد آقای اسماعیلی، ایجاد آرامش خاطر اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ معیشتی است.

پرهیز از مرکز گرایی و تقویت صندوق از برنامه‌های اصلی وزیر ارشاد بوده و ما هم به آن توجه داریم.بازسازی ساختاری فرهنگی و توجه به اقتصاد هنر هم برخی دیگر از اهداف بوده است. همه این موارد باعث شد رویکردهای ما بر مبنا همین محورها باشد.

 واکسیناسیون اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنردر ادامه با اشاره به شیوع کرونا در سطح کشورموضوع واکسیناسیون اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را از جمله مواردی عنوان کرد که در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر قرار گرفته بخشی از ان توسط تیم مدیریت قبلی پیگیری شده بود.پوراحمدی تصریح کرد: موضوع واکسیناسیون اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به نوعی منجر به ترغیب آحاد مردم به تزریق واکسن شد  چراکه آنها به عملکرد اقشارهنرمند و رسانه ای توجه ای ویژه دارند و به نوعی الگو گیری می کنند.

پالایش اعضا روال قانونی صندوق اعتباری هنر است

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، در بخش دیگری از سخنان خود پالایش اعضا در این صندوق را روالی عادی و طبیعی دانست وگفت: براساس دستورالعمل موجود هر سه سال یک بار باید اعضای صندوق مدارک و ثبت نام خود را به روزرسانی کنند و مدارک مورد نیاز را بارگذاری نمایند.وی افزود: متاسفانه افرادی هم در این میان در دوره های قبل با بارگذاری مدارک جعلی به عضویت این صندوق درآمده اند که اصلا هیچگونه فعالیت هنری ندارند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، ملاک تشخیص جذب وثبت نام اعضا را معاونت های مرتبط وزارت ارشاد،خانه های کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی، انجمن هایی که درارتباط با این صندوق هستند همراه با ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای سراسر کشور برشمرد و تصریح کرد: تلاش و تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت همه جانبه از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه است ازاین رو مصمم به ارائه خدمات و تسهیلات به هنرمندان هستیم تا افراد غیرهنرمند حذف و تنها اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و فعالان این حوزه ها از خدمات و تسهیلات صندوق اعتباری هنر بهره مند شوند.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۸۹ هزارنفر عضو صندوق هستند در مبحث پالایش با استان ها ،خانه ها و انجمن ها مکاتباتی داشتیم. که در نتیجه بررسی‌ها افرادی شناسایی شدند که همچنان فعال هستند. تعدادی هم فوت شده بودند و تعدای هم اعلام شد که مستنداتی ندارند و هنرمند نیستند. مجموع این افراد حدود ۹ هزار نفر از  ۸۹ هزار نفر است.وی در ادامه گفت: از  تعداد ۹ هزار نفر طرح پالایش تعداد ۲۸۶۵ نفر مدارک و مستندات خود را بارگذاری کردند و از خدمات صندوق بهره مند می شوند.

سایر افراد را نیز منتظر دریافت مدارکشان هستیم.مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به توقف عضوگیری در دوره گذشته گفت: عضوگیری صندوق بنا بر مصالح و دلایلی به مدت چندین ماه متوقف شده بود و قریب به ۱۵هزار نفر در انتظار تایید عضویت صندوق بودند که از اول آبان ماه ۱۴۰۰ فرایند عضو گیری آغاز و تا شب یلدا ۵به این تعداد ۵ هزار نفر دیگر اضافه شدند. از تعداد بیش از ۲۰ هزار متقاضی جدید، بیش از ۱۹ هزار پرونده رسیدگی و هنرمندانی که مستندات فعالیت شان کامل و با آیین نامه مطابقت داشت، به عضویت صندوق درآمدند. مابقی افراد پرونده هایشان در دست بررسی است که تا قبل از واریزی عید تعیین تکلیف خواهند شد.

صدور بیش از ۷۳ هزار کارت هنر

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با اشاره و تشریح کارکرد کارت هنر ، گفت:  در حال حاضر از حدود بیش از ۸۹ هزار عضو فعلی صندوق اعتباری هنر، ۷۳ هزار نفر دارای هنر کارت هستند.پوراحمدی یادآورشد: تمامی کارهای مالی، پرداختی، تقدیم بسیاری از بسته های حمایتی و تسهیلات نیز از همین طریق به اهالی فرهنگ و هنر و رسانه ارائه می شود.مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تاکید کرد: تمام تلاش خود را می کنیم که پروسه صدور تا تحویل کارت هنر به کمترین زمان امکان تقلیل پیدا کرده و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بدون دغدغه بتوانند این کارت را دریافت و از مزایای آن بهره مند شوند.

بیمه تامین اجتماعی اعضای صندوق هنر به حدود ۴۴ هزار نفر رسید

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه این نشست به اقدامات این صندوق در جهت ارائه بیمه های مختلف اشاره کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۴۳ هزار و ۸۰۰ نفر از اعضای ما بیمه تامین اجتماعی هستند و که این تعداد در طول سال افزایش پیدا می کنند. روند بیمه شدن اعضا تا سال ۹۹ حدود ۳۹ هزار نفر بود.براین اساس ۴۳۶۰ نفر طی سال جاری به تامین اجتماعی معرفی و هم اکنون حدود ۴۴ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.به گفته وی، با توجه به ثبت نام و عضویت اعضا هم اکنون درخصوص بیمه های درمان و تکمیلی هم حدود ۳۶هزار نفر را تحت پوشش این بیمه ها  در صندوق و اعتباری هنر داریم که حدود ۷۰ درصد از بیمه تکمیلی این اعضا توسط این صندوق به صورت یارانه به آنها تعلق می گیرد. لازم به ذکر است علیرغم افزایش چشمگیر تعرفه های شرکت بیمه براساس سیاست حمایتی‌، صندوق افزایش  نرخ حق بیمه را راساً پرداخت نمود.وی اضافه کرد: تا این لحظه برای ۲۶۸۳ نفر از مستمری‌بگیران دارای از کار افتادگی و ناتوان در حوزه فعالیت های هنری، در قالب کمک مستمری مقرری ماهیانه واریز می شود که تعداد ۲۳۶۵ نفر در قید حیات و تعداد ۳۱۸ نفر از ورثه مستمری بگیر هستند.

اصلاح شیوه نامه پرداخت کمک مستمری

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به کمک مستمری به افراد کم‌توان و سالخورده اعضای صندوق که رقمی حدود دوهزارو۶۸۳ نفر هستند اشاره کرد و از اصلاح شیوه نامه پرداخت کمک مستمری  به عنوان یکی از اقدامات در دور جدید مدیریتی نام برد.مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به طرح تکریم گفت: در حال حاضر ۵۰۰ نفر زیر نظر طرح تکریم صندوق اعتباری هنر هستند.افزایش مبلغ طرح تکریم و کمک مستمری اصحاب فرهنگ و هنر از دیگر مواردی بود که مدیرعامل صندوق اعتباری هنر درباره آن گفت: براین اساس مبلغ طرح تکریم از ۸۰۰ به یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان و کمک مستمری از ۲۵۰ به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

ارائه انواع تسهیلات و بسته های حمایتی 

 مدیر عامل صندوق اعتباری موضوع  ارائه انواع تسهیلات و پرداخت آن‌ها را به عنوان دیگر محور این نشست مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: طی سال جاری حدود دو هزارو ۲۵۹ نفر از تسهیلات ارائه شده این صندوق بهره مند شدند. به عنوان مثال در بخش کارآفرینی به ۵۴ نفر تسهیلات حدود ۱۴ میلیارد تومان تعلق گرفته وپرداخت شده است. پوراحمدی در ادامه از «یادمان» ، «شمیم» و «جوانه» به عنوان دیگر طرحهای ارائه تسهیلات از سوی  صندوق اعتباری هنر یاد کرد و گفت:  تاکنون ۱۱۰۰ نفرهم به بانک عامل معرفی و وام درخواستی خود را دریافت کرده‌ و مابقی نیز در اسرع وقت دریافت خواهند کرد. حدود ۱۰۰۰ نفر نیز در حال بررسی درخواست هایشان قرار دارند تا تسهیلات بگیرند.وی همچنین از حذف گواهی کسر از حقوق و کاهش کارمزد از چهار درصد به دو درصد را از دیگر اقدامات ۲۰۰ روزگذشته این صندوق برشمرد و گفت: تمامی امور مربوط به دریافت وام و تسهیلات کاملا مجازی با ورود به سامانه بانک عامل انجام می گیرد در واقع بانک به  منازل مردم رفته است. 

طرح شمیم در راستای جوان سازی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از طرح شمیم هم به عنوان  طرحی در راستای جوان‌سازی یادکرد و افزود: در این طرح طوری برنامه‌ریزی در سطح کشور شده تا همه واجدان شرایط بتوانند از تسهیلات این طرح بهره مند شوند. البته تاکنون پرداختی هایی هم در این زمینه داشتیم و همچنان ادامه دارد.به گفته وی، براساس طرح  شمیم به هریک از اعضای صندوق اعم از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه که ازدواج کنند مبلغ پنج میلیون تومان بلاعوض تقدیم می شود و ۳۰ میلیون تومان هم با نرخ ۲ درصد کارمزد در قالب وام و تسهیلات تعلق می‌گیرد. تا به امروز۲۹ نفر از این طرح استفاده و بهره مند شده ‌اند وحدود ۲۴ درخواست جدید هم در صف انتظار هستند.

طرح جوانه حمایتی در ارتباط با فرزندآوری

پوراحمدی از طرح جوانه هم به عنوان دیگر طرح تسهیلات حمایتی صندوق در ارتباط با فرزندآوری اعضاء یادکرد  و گفت: براساس این طرح هریک از اعضای صندوق که صاحب فرزند شوند پنج میلیون بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات بصورت وام تعلق می گیرد. تاکنون حدود ۶۷ نفر از این طرح بهره مند و مدارک مابقی  متقاضیان نیز در حال بررسی است. مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در عین حال تاکید کرد که ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی از جمله موارد تاکیدی دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هست  که از ابتدای قبول مسئولیت قول و وعده آنها را داده و با جدیت پیگیری و محقق شد. 

 ایجاد و راه اندازی واحد نامداران

پوراحمدی در ادامه سخنان خود از راه اندازی و ایجاد «واحد نامداران» خبر داد و اظهار داشت: حدود ۸۶۲ نفر از اعضا دارای نشان درجه یک هنری و شماری نیز پیشکسوت با سن بالای ۶۰ سال هستند که این عده  به صورت ویژه مورد توجه صندوق اعتباری هنر هستند از این رو با توجه به شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن برای هنرمندان گرامی و فرهیخته تلاش کردیم با راه اندازی واحد نامداران به این قشر فرهیخته خدمات رسانی نمائیم.به گفته مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، واحد نامداران یکی از بخش های فعال این صندوق طی سال آینده خواهد بود که اهتمام ویژه به آن خواهیم داشت. به دنبال تسهیل گری هستیممشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه موضوع بیمه هنرمندان را از موضوعات و برنامه های اصلی این صندوق در سال آینده برشمرد و گفت: هدف ما این است تا صندوق یا موسسه‌ای ایجاد شود تا بیمه هنرمندان سریع‌تر و درست‌ و به موقع انجام شود.پوراحمدی همچنین تسهیل گری در این صندوق را از اهداف مهم آن عنوان کرد و گفت: باید برای رسیدن به اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق اعتباری هنر تسهیل‌گری کنیم.

اطلس تولید و ارائه آثار

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر یکی از مهمترین کارها و اقدامات این صندوق در سال آینده را «ایجاد اطلس تولید و ارائه آثارهنری» عنوان کرد و گفت: هر کشور ذائقه‌ای دارد و براین اساس به برخی هنرها بیشتر توجه می‌کنند. هر کشوری ذائقه‌های متفاوت و خاص خودشان را دارند.پوراحمدی تصریح کرد: درمورد ذائقه های کشورها اطلسی وجود ندارد از این رو باید تلاش کنیم با ایجاد این اطلس مسیری را طراحی کنیم تا هنرمندان بدانند چه آثاری را در گالری کشورهای مقصد مدنظر داشته و خریدارهستند تولید و عرضه کنند. به عنوان مثال سبکی در ایران مورد استقبال برخی قرار می گیرد اما همین سبک در کشورهای دیگر مورد توجه نیست و ذائقه و سبک دیگری را مدنظر دارند که باید شناسایی و نسبت به آن علاقه مندی و ذائقه ای که وجود دارد  آثار را تولید و در کشورهای مقصد عرضه نمائیم.

برنامه ریزی برای بازارهای مرزی هنر

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از برنامه ریزی در بازارهای مرزی هم خبر داد و افزود: صندوق اعتباری هنربه عنوان متولی دنبال کار گالری هتل‌ها خواهد بود. به گفته وی، در این طرح که به دنبال کسب مجوزهای آن هستیم، حراجی‌ها هم مدنظر هستند ا زاین رو نیاز است تا متولی داشته باشد و روش‌منسجمی ایجاد شود.

اصلاح آئین نامه صندوق هنر رویکرد سال آتی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه سخنان خود ضمن پاسخ به سوالات مطرح شده خبرنگاران، از اصلاح آئین نامه صندوق اعتباری هنر به عنوان یکی از رویکرد های این صندوق یادکرد و گفت: به دنبال این هستیم تا ضمن اصلاح آیین نامه موجود صندوق، آیین‌نامه جامعیت پیدا کند. به گفته وی، بسیاری از رشته‌ها و رسته ها درآیین‌نامه خوب دیده نشده‌اند از این رو دنبال رفع نواقص آنها هستیم. پیگیرهستیم تا افراد هنرمند برای عضویت کمترین زمان را سپری کنند. این موارد از ابتدای سال ۱۴۰۱ نهایی خواهد شد. به عنوان مثال روند و پروسه معرفی اعضا به تامین اجتماعی هم فصلی است تلاش می کنیم این مورد هم اصلاح تا این پروسه در حداقل ترین زمان ممکن انجام شود.در این نشست مسلم کریمی معاون اعضا، فرزاد طایفه حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع و محمدعلی کاروان معاون سرمایه گذاری و اقتصاد هنر صندوق اعتباری هنر نیز حضور داشتند که در ادامه این نشست به سوالات مطرح شده خبرنگاران پاسخ گفتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.