×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | تلاش برای کاهش آثار تحریم در ۲ سال آینده

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران با تبریک هفته دولت به دولتمردان و مردم افزود: این هفته آغاز بیست و چهار ماه تلاش دولت در کنار مردم خواهد بود.

وی اضافه کرد: در ۱۸ ماه گذشته، مردم و دولت، دوران سختی را گذراندند چرا که رئیس جمهور آمریکا از زمان به قدرت رسیدن، فشار بی حد و حصری برای تحمیل بی سابقه‌ترین تحریم‌ها انجام داد و تصور می‌کرد که ایران بزرگ کوچک شده و فرو می‌پاشد.

سخنگوی دولت گفت: در این دوران، تنش اقتصادی و بی ثباتی ارز پیش آمد، اما مردم و دولت در کنار هم بودند و همواره کاهش آلام مردم در کانون بحث‌ها و اقدامات دولت قرار داشت.

وی با اشاره به افزایش تورم، کمبود‌ها و فشار‌های مضاعف روی تولید کنندگان افزود: این‌ها تلخی‌هایی بود که بر کام مردم نشست با این حال به لطف خدا، صبوری مردم و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در این شرایط وخیم ثبات نسبی برای مردم به ارمغان آمد و گرچه آثار تحریم‌ها تا مدت‌ها باقی خواهد ماند، اما علائم مثبت رفع این آثار ایجاد شده و با تاخیر کوتاهی در زندگی مردم ایران اثر خود را نشان خواهد داد.

آقای ربیعی اضافه کرد: هم اکنون در دوران تثبیت اقتصادی و عبور از فشار‌ها و شوک‌ها هستیم و برنامه ۲۴ ماهه‌ای برای کاهش آثار تحریم‌ها در دو سال باقیمانده از عمر دولت آغاز شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور و هیئت دولت با مقام معظم رهبری گفت: این دیدار دلگرم کننده، انرژی مضاعفی به دولتمردان برای خدمت داد و از طرف دولت از محبت‌های پدرانه و ارشادات ایشان تشکر می‌کنم که به حمایت از دولت به نکات مهمی از جمله عهده دار بودن وظایف اداره کشور توسط دولت تاکید کرده و تصریح کردند کسانی که از بن بست حرف می‌زنند در اشتباه اند.

وی افزود: مقام معظم رهبری تولید کنندگان را سربازان خط مقدم نظام در جنگ اقتصادی دانستند و بنابر این توصیه، حمایت همه قوا از تولید کننده امری ضروری است بنابراین دولت در جلسه دیروز خود رهنمود‌های ایشان را در دستور کار خود قرار داد و در زمینه حمایت از مالکیت فکری با تشکیل مرکز صیانت از مالکیت فکری موافقت کرد تا کمک زیادی به اقتصاد دانش بنیان کرده باشد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به تحرکات اخیر دستگاه دیپلماسی این امر را نشان دهنده این دانست که دولت تسلیم فشار‌ها نشده و تلاش می‌کند آثار سوء تروریسم اقتصادی را رفع کند و از موضع عزت، حکمت و مصلحت به دنبال رفع تحریم‌ها است.

آقای ربیعی همچنین با اشاره به هشدار اخیر سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان این سخنان را پیامی قاطع برای رژیم صهیونیستی دانست که در ماه‌های اخیر، گستاخانه به قوانین بین المللی بی احترامی کرده و آشکارا با افتخار از تجاوز به حریم کشور‌های دیگر سخن می‌گوید.

وی به رژیم صهیونیستی هشدار داد که نباید از خویشتن داری مردم کشور‌های منطقه سوء استفاده کند و بداند که صبر ملت‌ها لبریز شده است.

سخنگوی دولت گفت: جمهوری اسلامی ایران به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به کشور‌های همسایه را شدیداً محکوم کرده و از حق دفاع مشروع ملت‌های عراق، سوریه و لبنان حمایت می‌کند و رژیم غاصب صهیونیستی باید پیامد اقدامات تجاوزکارانه خود را بپذیرد.

تحریم‌ها عامل وضع اقتصادی ۱۸ ماه اخیر است

سخنگوی دولت گفت: دولت کنونی همان دولتی است که عملکرد موفقی داشت، اما تحریم‌های بی سابقه و سنگین آمریکا علیه کشورمان، موجب تضعیف اقتصاد کشور شد.

 آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود افزود: اگر الان کسی بگوید عملکرد دولت ضعیف و وضعیت اقتصاد خراب است، اما دستاورد‌های قبلی دولت و تحریم‌های آمریکا را لحاظ نکند بی انصافی کرده است.

وی اضافه کرد: ما ۵۵ ماه عملکرد خوبی در زمینه اقتصاد داشتیم و تورم تک رقمی و ایجاد سالانه ۶۰۰ هزار شغل قابل انکار نیست، اما چه شد که با این وضعیت روبرو شدیم؟

آقای ربیعی تصریح کرد: تحریم یکی از دلایل بسیار مهم بود چراکه بی سابقه بوده که کشتی ما را روی دریا رصد کنند و همچنان نه به عنوان سخنگوی دولت که به عنوان کنشگر اجتماعی معتقدم دولتی که این شوک بزرگ را هضم و به ثبات نسبی تبدیل کرد عملکرد خوبی داشته است.

سخنگوی دولت گفت: این البته بدان معنا نیست که مردم مشکلات اقتصادی ندارند، اما اگر همچنان در شرایطی بودیم که دنیا با آمریکا در اعمال تحریم‌ها همنظر بود و زیر قطعنامه‌های سازمان ملل بودیم قطعا شرایط به مراتب بدتری داشتیم.

وی افزود: اگر تدابیر دولت و همراهی مردم نبود وضع بسیار بدتری از شرایط کنونی داشتیم و گرچه مردم سخت زندگی می‌کنند و تورم بالاست، اما حضور دولت در کاهش این تاثیرات تحریم‌ها اثرگذار بود.

آقای ربیعی در خصوص توقف صدور کارت هوشمند ملی هم گفت: خودم هنوز کارت ملی نگرفته ام و گرچه چهار بار برای دریافت ثبت نام کرده ام، اما هر بار نتوانسته ام برای دریافت آن مراجعه کنم ضمن اینکه اطلاعی از جزییات آن ندارم.

سخنگوی دولت همچنین درباره سامانه اعلام حقوق کارکنان دولت نیز افزود: بر اساس مصوبه دولت و متن ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اعلام حقوق همه کارکنان سطوح مختلف دولت الزامی است و سازمان امور اداری و استخدامی هم اخیرا برای برخط کردن این اطلاعات اعلام آمادگی کرده است و دولت از همه دستگاه‌ها انتظار دارد طبق برنامه بر اساس قانون اطلاعات خود را منتشر کنند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدام وزارت امور خارجه در تحریم بنیاد ضد ایرانی اف دی دی (بنیاد دفاع از دموکراسی) و واکنش دولت آمریکا به این اقدام ایران، گفت: از نظر ما تحریم اعمال شده از سوی ایران علیه این بنیاد، چیزی جز تحریم تروریسم اقتصادی و تلاش‌های آمریکا برای آسیب رساندن و به وحشت انداختن مردم و معیشت آن‌ها نیست.

وی افزود: موسسه اف دی دی در حالی خود را یک موسسه حامی دفاع از دموکراسی معرفی می‌کند که همه شواهد، گویای آن است که مهم‌ترین پشتیبان تروریسم اقتصادی و مشورت دهنده به دولت آمریکا در این زمینه بوده است. به طور طبیعی در پی اقدام وزارت امور خارجه ایران، این موسسه و اعضای آن را به منزله حامیان تروریسم تلقی خواهیم کرد.

آقای ربیعی گفت: اینکه دولت آمریکا ماجرا را بزرگنمائی کرده و به دروغ تحریم ایران را نوعی تهدید فیزیکی اعضای این موسسه مطرح می‌کند دروغی مضحک است. ترور و تهدید فیزیکی سیاست‌هایی است که معمولا از سوی آمریکا و إسرائیل انجام شده است.

سخنگوی دولت افزود: باید مطمئن باشند که تحریم ایران در چارچوب قوانین داخلی مربوط به نهاد‌های خارجی و تحت مقررات بین المللی است و انصافا ترور فیزیکی و روانی شهروندان ایران کاری است که از سوی ایالات متحده در حال انجام است. این موسسه مشاوره‌های بسیاری را برای اعمال تحریم علیه ایران به سیاست گذاران ایالات متحده ارایه می‌کند که برای وزارت امور خارجه ما کاملا مسلم است و باز هم تاکید می‌کنم که طرح موضوع ترور فیزیکی بحثی اغراق آمیز است که نه در سیاست ها، نه فکر و نه ایده ایرانی‌ها مطرح نیست.

تحریم ظریف تاثیر معکوس داشت

سخنگوی دولت گفت: تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی دولت آمریکا، تاثیر معکوسی در عملکرد آقای ظریف داشت و بعد از این تحریم ها، دعوت کشور‌های دیگر از رئیس دستگاه دیپلماسی ما خیلی بیشتر شده است.

آقای علی ربیعی افزود: وزیر امور خارجه، دیپلمات بی بدیلی است که درک بالایی از مسائل بین المللی و جامعه بین الملل دارد و سهم بزرگی برای احقاق حقوق ایران در مجامع بین المللی داشته است.

وی اضافه کرد: هر کس را دولت آمریکا تحریم کند برای مردم ما عزیزتر می‌شود و با توجه به فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی، شاهدیم که تحریم وزیر امور خارجه، تاثیری در کار‌های آقای ظریف نداشته است.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص روابط جمهوری اسلامی ایران با چین گفت: به لحاظ اهمیت راهبردی چین در جهان و منطقه، ما دو نوع بحث و مذاکره با این کشور داریم که بحث نخست ما، روابط اقتصادی خوب بین دو کشور بوده است.

وی با اشاره به حضور چین در شورای امنیت و تاثیر این کشور در معادلات جهانی افزود: بحث دوم با چین همین مسائل بین المللی است.

آقای ربیعی گفت: در بحث نخست موضوعاتی نظیر صادرات و واردات با چین و همچنین برخی طرح‌های اقتصادی و موضوع برجام را پیگیری کردیم و همچنان معتقدیم که چین به عنوان بزرگترین کشور آسیایی، بیش از کشور‌های فرامنطقه ای، حق دارد که مورد مشورت قرار گیرد و ما چین را به عنوان کشوری دوست طلقی کرده و مایل هستیم عمق روابط خود را با چین تعمیق بخشیم.

سخنگوی دولت در خصوص بازداشت دو نفر از مدیران دولتی در چند روز گذشته نیز افزود: در مورد بازداشت رئیس سازمان خصوصی سازی ما هیچ گزارشی مبنی بر تخلفات آقای پوری حسینی دریافت نکرده ایم و همچنان او را فردی صادق، سالم و نسبت به بیت المال حساس می‌دانیم و در خصوص دو تخلف یاد شده برای وی یعنی فروش شرکت هواپیمایی ایران ایرتور و واگذاری مجموعه کشت و صنعت مغان اخیرا وزیر امور اقتصادی و دارایی نامه‌ای نوشته که واگذاری ایران ایرتور را جزو افتخارات واگذاری به بخش خصوصی می‌داند و اعلام کرده واگذاری کشت و صنعت مغان هم واگذاری خوبی بوده و وزارت اطلاعات هم تایید کرده که در این واگذاری موضوع نفع شخصی و تخلفات شخصی مطرح نیست، اما ممکن است ادعا شود که تصمیمات مدیری منجر به ضرر و زیان شده که معتقدیم این امر باید در سطح سران سه قوه بحث شود، اما باید بدانیم که مدیریت چیزی جز تصمیم گیری نیست اگرچه ما از هیچ تخلفی دفاع نمی‌کنیم و از اتخاذ بهترین تصمیمات استقبال می‌کنیم، اما معتقدیم که باید از عملکرد او در این زمینه دفاع کرد.

وی افزود: یکی دیگر از تخلفات مطرح شده برای آقای پوری حسینی خرید یک کشتارگاه است که این امر در زمان مسئولیت قبلی وی نبوده و در دولت قبلی اتفاق افتاده است.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص بازداشت مدیر عامل ایران خودرو نیز گفت: آنچه در جلسه قبلی بیان کردم و مورد تایید وزیر صنعت هم قرار گرفت بحث ناهماهنگی در خصوص افزایش قیمت بود و ما اطلاعی از فساد‌های مدیر عامل ایران خودرو نداریم و امیدواریم که قوه قضائیه در این زمینه توضیح دهد، اما آنچه ما گفتیم صرفا بحث گرانی بدون هماهنگی بود و اگر چیز دیگری هست قوه قضائیه باید شفاف سازی کند که امیدواریم با سرعت بیشتری به آن رسیدگی شود.

آقای ربیعی همچنین در مورد مذاکرات ایران با فرانسه در موضوع برجام و اطمینان به این کشور افزود: آنچه در فضای بین المللی مطرح است منافع ملی است و نه اعتماد، چرا که هر دولتی، منافع ملی خود را دنبال می‌کند و ما از هر کشور که بخواهد به تعهدات خود عمل کند استقبال و تشکر می‌کنیم و فرانسه هم ادعا کرده که به تعهدات خود عمل خواهد کرد و با سایر کشور‌ها نیز در این زمینه گفتگو می‌کند بنابراین، ما متعقدیم باید از فرصت‌ها بیشترین استفاده را در جهت تامین منافع ملی داشته باشیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت دستور رئیس جمهور به چهار وزارتخانه برای موضوع بررسی تخلفات واردکنندگان کالا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: در هر وزارتخانه کمیته‌ای تشکیل شد که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در دو موضوع لاستیک و کاغذ نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کرده اند و تنها وزارت بهداشت باقی مانده که نتایج بررسی آن قطعی نشده، اما به گفته وزیر بهداشت، ۵ پرونده مجزا در این زمینه آماده شده و به زودی به مقام قضائی ارجاع خواهد شد.

وی همچنین افزود: مردم بدانند که مذاکره با آمریکا در دستور کار ما قرار ندارد و معتقدیم که کار درست کاری است که هم اکنون انجام می‌دهیم، اما اگر بدانیم مذاکره با آمریکا برای دروغ و فریب نیست این اقدام را خواهیم کرد.

آقای ربیعی همچنین در خصوص وزیر پیشنهادی وزارت گردشگری گفت: آقای مونسان هم اکنون به موضوعات مختلف گردشگری مسلط و از دید من گزینه مناسبی است، اما چون نظر رئیس جمهور را نمی‌دانم اظهار نظری نمی‌کنم.

سخنگوی دولت همچنین افزود: طرح رتبه بندی معلمان بر اساس قانون برنامه ششم در قالب بودجه سالانه انجام می‌شود که دو سال قبل هم پرداخت شده و امسال هم دو هزار میلیارد تومان در این قالب به فرهنگیان پرداخت خواهد شد و با توجه به کاهش بودجه کشور این بخش با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شده و معلمان نباید نگران این امر باشند ضمن اینکه آموزش و پرورش طرحی را دنبال می‌کند که معلمانی که مایل باشند ۱۰ ساعت بیشتر تدریس کنند و از حقوق آن برخوردار باشند دولت از هیچ تلاشی برای بهبود معیشت معلمان دریغ نخواهد کرد.

سخن آقای شمخانی درباره برجام نظر شخصی بود

سخنگوی دولت با اشاره به مصاحبه دبیر شورای عالی امنیت ملی با یکی از رسانه‌های خارجی در خصوص مخالفتش با امضای برجام گفت: در همان مصاحبه هم آقای شمخانی گفت که این موضوع را نظر شخصی خود میداند.

آقای علی ربیعی در پاسخ به سوالی در همین زمینه و همچنین احتمال تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: آقای شمخانی در آن مصاحبه نظر خود را بیان کرده و نه نظر دولت را، و دولت همچنان معتقد به برجام است و آن را غیر از اهمیت برای صلح و امنیت جهانی، برای کشور نیز دارای منافع می‌بیند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گفتگوهایش با رئیس کل بانک مرکزی در خصوص بدهکاران بانکی گفت: برخی از بدهکاران بانکی در طول دو دهه گذشته تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کرده اند که تا کنون بازپرداخت نداشته اند و میزان آن بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بازگشت اصل و سود بدهی‌ها به عنوان یک مساله مهم، هم در قوه قضاییه و هم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی دولت در حال پیگیری است که باید آن را به نتیجه برسانیم.

آقای ربیعی در خصوص سیاست‌های دولت درباره کاهش خام فروشی نیز گفت: دولت درباره کاهش خام فروشی نفت و مواد معدنی، برنامه دارد و آن را در اولویت قرار داده است.

وی افزود: یکی از روش‌های فاصله گرفتن از خام فروشی، تمرکز بر روی پتروشیمی‌ها و سرمایه گذاری بر صنایع پایین دستی است که وزیر نفت در حال پیگیری این مهم است.

سخنگوی دولت گفت: اگر خام فروشی مواد معدنی را نیز با توجه به سرمایه گذاری‌های صورت گرفته کمتر کنیم مطمئنا اثر قابل توجهی در ایجاد اشتغال خواهد داشت.

مخفیانه بودن سفر دوباره ظریف به فرانسه کذب است

سخنگوی دولت با اشاره به سفر دوباره وزیر امور خارجه کشورمان به فرانسه و برخی تحلیل‌ها در این باره گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند این سفر مخفیانه بوده این موضوع از اساس کذب است.

آقای علی ربیعی در خصوص سفر دوباره آقای ظریف به فرانسه افزود: این سفر در پاسخ به درخواست دوباره فرانسوی‌ها انجام شد و آقای ظریف هم چند ساعت با مقامات فرانسوی در خصوص نحوه اجرای تعهدات برجامی از سوی اروپا گفتگو کردند.

وی با اشاره به گفتگو‌های رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور ایران و همچنین رئیس جمهور امریکا گفت: از اینکه فرانسوی‌ها برای پیگیری برجام حسن نیت نشان می‌دهند استقبال می‌کنیم، اما ما دخالت و نظری در خصوص گفتگو‌های آن‌ها با امریکایی‌ها نداریم و به خودشان مربوط است.

سخنگوی دولت افزود: اینکه امریکایی‌ها هم می‌گویند ما از حضور دوباره ظریف در فرانسه غافلگیر بودیم ادعایی نادرست است چرا که اطلاعات ما نشان می‌دهد آن‌ها از حضور آقای ظریف و مذاکراتش با فرانسوی‌ها مطلع بودند اگرچه حضور وزیر امور خارجه هیچ ارتباطی به گروه هفت ندارد و گفتگویی بین ایران و فرانسه است.

وی اضافه کرد: اگر امریکایی‌ها می‌گویند از سفر ظریف غافلگیر شده اند باید آن را از غفلت دستگاه دیپلماسی خودشان بدانند هرچند ما معتقدیم که اطلاع داشتند.

آقای ربیعی درباره انتقاد‌ها به سفر دوباره ظریف به فرانسه نیز گفت: به نظر می‌رسد قضاوت برخی رسانه‌های خارجی از برخی رسانه‌های داخلی در این زمینه منصفانه‌تر است و آن‌ها به درستی گفته اند که این ابتکار عمل ایران است.

سخنگوی دولت گفت: ما نمی‌خواهیم در برابر تحریم منفعلانه عمل کنیم بویژه اینکه تحریم را تقدیر ملت ایران نمی‌دانیم و معتقدیم باید همه تلاش‌ها برای رفع آن به کار گرفته شود و آن‌هایی که ظالمانه این تحریم‌ها را اعمال کرده اند خودشان را به عقب بکشند.

آماده دفاع از عراق در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی هستیم

سخنگوی دولت گفت: جمهوری اسلامی ایران، آماده است در صورت درخواست دولت و ملت عراق در خصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی به عراق کمک کند.

آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی  درباره تجاوزات پهپادی رژیم صهیونیستی به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق افزود: جمهوری اسلامی ایران، این تجاوزات که نقض آشکار حاکمیت و استقلال عراق است را شدیداً محکوم می‌کند و از جامعه جهانی و سازمان ملل می‌خواهد که این تحرکات و یاوه گری‌ها را محکوم کند.

وی گفت: اینکه رژیم صهیونیستی دست به چنین اقداماتی می‌زند و امریکا هم به کشور‌ها تجاوز می‌کند با رفتار‌ها و ادعا‌های ایالات متحده مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها، هم خوانی ندارد و امریکایی‌ها نیز در این زمینه سابقه طولانی دارند.

آقای ربیعی تأکید کرد: این روند قابل تحمل برای ملت‌های منطقه نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز از هر کمکی برای عراقی‌ها در این زمینه دریغ نخواهد کرد، اما در عین حال معتقدیم که دولت و مردم عراق آنقدر قوی هستند که پاسخ آن‌ها را بدهند.

سخنگوی دولت گفت: البته بخشی از این اقدامات به نوعی به جنگ و رجزخوانی میان مقامات رژیم صهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی برمی گردد.

آقای ربیعی همچنین درباره وضعیت کشتی نفتکش آدریان دریا گفت: جمهوری اسلامی ایران نفت این کشتی را فروخته است و اکنون صاحب و خریدار نفت خودش تصمیم می‌گیرد که مقصد محموله کجا باشد البته در اینجا نیز شاهد سیاست‌های غلط امریکا در رصد کشتی و دخالت در امور داخلی دیگران هستیم، اما بالاخره خریدار خودش درباره مقصد نفت تصمیم می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.