×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تلاش نیروهای آبفا برای رفع خسارات سیلاب جنوب شرق و ادامه آبرسانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، علیرضا قاسمی بیان کرد: با توجه به گزارش سازمان هواشناسی استان مبنی بر فعالیت سامانه بارشی همراه با تند باد شدید معروف مونسون در استان و صدور هشدار سطح قرمز از اول مرداد ماه همه نیروهای این شرکت در حالت آماده باش قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در همین راستا و با توجه به گستردگی و شدت بارش باران در سطح استان به خصوص شهرهای جنوبی کمیته بحران این شرکت تشکیل و کلیه مرخصی‌های غیرضروری معاونین، مدیران عملیاتی ستادی و مدیران امورات و رؤسای ادارات آبفا در سطح استان لغو و کلیه مأموریت‌های اداری پرسنل تا پایان سامانه بارشی نیز متوقف شد.

قاسمی با تاکید بر آماده باش کلیه تیم‌های عملیاتی در سطح استان از ابتدای هفته، اضافه کرد: همچنین همه ماشین آلات سنگین و سبک و تجهیزات لجستیکی و مولدهای برق اضطراری در سطح استان به حالت آماده به کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: به منظور پوشش و مدیریت همه جانبه بحران و تسهیل در روند بازسازی و تداوم خدمات، قائم مقام شرکت، معاونین و مدیران ستادی نیز در شهرستانهای خاش، تفتان، سراوان، ایرانشهر، دلگان، نیکشهر، راسک، چابهار و کنارک حضور یافتند.

این مقام مسئول اظهار کرد: رصد و رفع کلیه حوادث ناشی از آسیب دیدگی به تأسیسات در اثر سیلاب و اعلام به دفتر مدیریت بحران استان در دستور کار قرار گرفت و به کلیه امورات آبفای استان ابلاغ شد تا در صورت ایجاد سیلاب، به منظور عدم بالا رفتن کدورت آب ورودی به مخازن نسبت به خاموش کردن تمامی چاه‌هایی که در بستر رودخانه حفر شده اند اقدام کنند.

وی بیان کرد: با توجه به این موضوع مقرر شد که تمام ظرفیت مخازن ذخیره آب مورد توجه باشد تا در صورت قطعی برق یا خارج شدن چاه‌ها از مدار بهره برداری، توزیع آب از طریق مخازن انجام شود.

قاسمی گفت: با توجه به بارش شدید باران و سیلاب ایجاد شده در رودخانه‌های فصلی سرباز، کاجو، ماشکید و رودخانه محلی برخی از چاه‌های روستاهای سرباز، سوران، مهرستان به صورت موقت از مدار بهره برداری خارج شدند و پس از فروکش کردن آب رودخانه به مدار بهره برداری برگشتند.

وی با بیان این که طغیان رودخانه سرباز باعث خارج شدن ۵ حلقه چاه شهر راسک از مدار شده بود، افزود: پس از فروکش کردن سیلاب با تلاش تیم‌های عملیاتی نسبت به لایروبی موقت اقدام و ۲ حلقه چاه به مدار بهره برداری وارد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، طغیان رودخانه کاجو نیز باعث آب بردگی خطوط آب بر روستاهای حاجی آباد، چوت آباد و چندوکان شده است که تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان ترمیم لوله وجود ندارد و تا زمان پایداری وضعیت توزیع آب از طریق مخازن روستاها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بارش باران شدید در شهرهای ساحلی استان نیز باعث آب گرفتگی معابر کنارک شد که با تلاش تیم‌های عملیاتی آبفای چابهار و کنارک و از طریق شبکه جمع آوری فاضلاب به صورت موقت آب شهر تخلیه شده است.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ادامه بارش‌ها در کنارک، با هماهنگی صورت پذیرفته با شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و با حضور مدیرکل دفتر مدیریت بحران آبفای کشور و تیم همراه از مناطق سیل زده این شهر بازدید شد و نسبت به ارسال تجهیزات کمکی در صورت نیاز هماهنگ‌های لازم صورت گرفت.

به گفته وی، بارش باران در شهرستان کنارک باعث تخریب خطوط انتقال آب روستاهای پزم تیاب، پزم مچان، چراغان و سرکان شده است، تیم‌های عملیاتی در حال ترمیم موقت هستند و توزیع آب از طریق آبرسانی سیار صورت می‌پذیرد.

این مقام مسئول با بیان این که با توجه به شدت بارش‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی تا زمان فروکش کردن سیلاب امکان افزایش آسیب دیدگی به تأسیسات وجود دارد، ادامه داد: در حال حاضر وضعیت تأسیسات در سایر شهرستان‌های استان نرمال گزارش شده است.

وی با اشاره به این که خسارات وارده به تأسیسات و خطوط انتقال آب پس از پایان سامانه بارشی برآورد و اعلام خواهد می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ادامه بارش‌ها در سطح استان، همچنان کلیه تیم‌های عملیاتی و تجهیزات و ماشین الات فعال بوده و به محض اعلام آسیب نسبت به رفع آن اقدام خواهند کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.