×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
تناسب قیمت‌ها، نتیجه ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا

به گزارش تجارت گردان ، سعید عسکرزاده در گفت‌وگو با «میزان» افزود: وقتی تنها یک یا دو حلقه از زنجیره فولاد وارد بورس می‌شود و بقیه حلقه‌ها در خارج از بورس محصولات خود را عرضه می‌کنند، ناترازی قیمتی ایجاد شده و تبدیل به روزنه‌ای برای سوءاستفاده می‌شود. 
سعید عسکرزاده ادامه داد: ماهیت بورس کالا با قیمت‌گذاری دستوری منافات دارد و قوانین بورس اجازه مداخله قیمت را در بازار نمی‌دهد ازاین‌رو عرضه محصولات معدنی پایانی بر دستورات قیمتی در این حوزه و زیان سنگین چندین ساله در این بخش است.
او یادآور شد: دولت سال‌هاست که در حوزه سنگ معدن قیمت‌گذاری کرده و عموماً در این قیمت‌گذاری‌ها به هیچ‌یک از مسائل کارشناسی این حوزه توجه نکرده است به‌طور مثال معدنی که به مرحله بهره‌برداری رسیده با معدنی که چندین سال است بهره‌برداری می‌شود، هزینه‌های متفاوتی دارد اما دولت برای همه معادن یک نرخ واحد تعیین می‌کند.
دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران گفت: این قیمت‌گذاری به مذاق حلقه‌های بعدی تولید خوش می‌آید چراکه مواد اولیه ارزان دریافت می‌کنند اما قیمت‌های غیرکارشناسی باعث زیان‌های هنگفت بخش معدن می‌شود به همین دلیل عرضه محصولات در بورس کالا می‌تواند شرایطی فراهم کند که تولیدکننده بخش معدن زیان نبیند و همچنین مصرف‌کننده بخش فولاد نیز به نرخ های واقعی محصولات را تامین کنند.
ضرورت تناسب قیمت حلقه‌ها به کمک بورس کالا
عسکرزاده با بیان اینکه قیمت سنگ‌آهن باید متناسب با قیمت جهانی همانند فولاد تعیین شود گفت: اگر پذیرفته‌ایم که قیمت فولاد براساس قیمت جهانی تعیین شود باید بپذیریم که قیمت مواد معدنی نیز متناسب با قیمت‌های جهانی و نسبت‌هایی که با قیمت شمش دارد تعیین شود.
او ادامه داد: بورس کالا می‌تواند شرایطی فراهم کند که تناسب قیمت‌ها در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد برقرار شود.
عسکرزاده خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به دنبال آن باشیم عرضه تمامی محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا است زیرا زمانیکه فقط یک یا دو حلقه از زنجیره وارد بورس می‌شود و بقیه حلقه‌ها در خارج از بورس محصولات را عرضه می‌کنند، ناترازی قیمتی ایجاد شده و تبدیل به روزنه‌ای برای سوءاستفاده می‌شود.
دبیر اجرایی انجمن سنگ‌آهن ایران تأکید کرد: بنابراین برای ایجاد تناسب در زنجیره، لازم است علاوه بر محصولات فولادی، سنگ‌آهن، محصولات نوردی و.. هم در بورس عرضه شوند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.