×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تنوع ویترین بازار سرمایه با «گواهی سپرده سکه» بورس کالا

تجارت گردان | تنوع ویترین بازار سرمایه با «گواهی سپرده سکه» بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، سید روح الله حسینی مقدم در گفتگو با «کالاخبر» با بیان اینکه بحث بازار سرمایه مقوله ای است که با تنوع ابزارهای مالی به بلوغ و کارایی خود نزدیک می شود، اظهار داشت: اگر قصد داریم بازار سرمایه کاراتر و فعال تری داشته باشیم، قاعدتا باید برای تنوع ریسک ها و تنوع ذائقه سرمایه گذاری ابزارهای مختلفی را نیز طراحی کنیم. اگر بخواهیم خیلی ساده این نیاز را بیان کنیم، باید گفت ما در بازاری هستیم که سلیقه های سرمایه گذاری افراد کاملا متفاوت و متنوع است و به همین دلیل ضرورت دارد بازار سرمایه با طراحی ابزارهای مالی جدید پاسخگوی ذائقه سرمایه گذاری آحاد مردم و سرمایه گذاران باشیم.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه، گواهی سپرده کالایی در بورس کالا را به عنوان یکی از ابزارهایی نام برد که می تواند به بخشی از نیاز سرمایه گذاران پاسخ دهد. وی در این رابطه گفت: یکی از ابزارهایی که بر پایه دارایی فیزیکی طلا در کشور ایجاد شده، گواهی سپرده سکه طلا است. البته از سال های گذشته این امکان در کشور ما وجود داشته که مردم سکه های تمام بهار آزادی طرح امام خود را که یک سکه استاندارد محسوب می شود، در خزانه بانک ها سپرده کرده و در قبال آن گواهی سپرده کالایی آن را دریافت کنند و مزیت بزرگ این گواهی آن است که در بازار قابلیت معاملات ثانویه را دارد.

حسینی مقدم با بیان اینکه این ابزار مالی از سوی سرمایه گذاران با استقبال مواجه شده است، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه طلا در کشور ما به عنوان یکی از دارایی های سرمایه ای برای پوشش ریسک و مدیریت دارایی ها استفاده می شود، گواهی سپرده سکه طلا نیز با استقبال سرمایه گذاران مواجه شده و می بینیم که خزانه طلای بانک ها به سرعت ظرفیت پذیرش سکه در خزانه خود را افزایش دادند. بر همین اساس، پیش بینی می کنیم که ظرفیت اولیه خزانه طلای بانک ملت نیز خیلی زود تکمیل شده و بزودی شاهد افزایش ظرفیت آن باشیم.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت به مزایای این ابزار نوین مالی پرداخت و گفت: این ابزار مزایای بی شماری دارد؛ مزیت اول اینکه به کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه طلا هستند، این امکان را می دهد که در یک بازار ثانویه با سرمایه مشخص اقدام به سرمایه گذاری کنند. دوم اینکه، تمامی افرادی که دارای سکه طلا به صورت فیزیکی هستند، به منظور افزایش امنیت و کاهش ریسک نگهداری سکه طلا، می‌توانند با سپرده نمودن سکه‌های خود در انبار، علاوه بر افزایش امنیت نگهداری سکه، به خرید و فروش سکه در بازار گواهی سپرده بپردازند. 

گواهی سپرده طلا، وثیقه تسهیلات بانکی

وی افزود: موضوع دیگر، ابزارهای جانبی متصل به گواهی سپرده کالایی است که در برخی بانک ها این امکان فراهم شده تا ابزار مذکور به عنوان یک وثیقه برای تسهیلات بانکی توسط سرمایه گذاران قابل استفاده باشد. به این ترتیب، افراد بتوانند از این دارایی خود به صورت مولد و برای دریافت تسهیلات بانکی و به عنوان ضمانت جهت تامین مالی موردنیاز خود از شبکه بانکی بهره لازم را ببرند.

وی در خصوص میزان استقبال بانک ها از این ابزار مالی برای پاسخگویی به نیاز مشتریان خود به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات بانکی و جذب سرمایه های علاقه مندان به بازار طلا به سمت این ابزار گفت: بانک ها با توجه به گستردگی شعب و شهرت و اعتبار خودشان می توانند در پیشبرد و توسعه این ابزار در بازار سرمایه و بورس کالا موثر باشند. به عنوان مثال بانک ملت شعبات گسترده در سراسر کشور و شبکه مشتریان قابل توجهی در اختیار دارد و یک بانک با اعتبار خوب در ذهن شهروندان و صاحبان پس انداز است. از این رو، به نظر می رسد اگر در بانک سیاست گذاری مناسبی برای توسعه این ابزار فراهم باشد که هست، خیلی راحت می توانیم این ابزار را بیشتر به مردم معرفی کنیم.

حسینی مقدم در خاتمه سخنان خود یادآور شد: در حال حاضر یک خزانه بانک ملت در تهران این سرویس را به مشتریان ارایه می دهد و همکاران ما در بانک ملت در تلاش هستند که با مساعدت و تایید بورس کالا خزانه های دیگر را نیز در مراکز سایر استان ها برای ارایه خدمات مذکور به مشتریان و سرمایه گذاران فراهم کنند. این امکانات و پیگیری هایی که در حال انجام است کمک می کند که این ابزار در کل کشور فراگیر شود. با استقبالی که تنها در عرض چند روز از زمان راه اندازی این ابزار در خزانه بانک ملت با ظرفیت ۱۵۰ هزار قطعه سکه صورت گرفته، حدود ۳۰۰۰ سکه از این ظرفیت تکمیل شده است و با تمهیداتی که بانک ملت اندیشیده و با اقداماتی که از سوی تامین سرمایه بانک ملت به عنوان بازارگردان در حال پیگیری است، به زودی این ظرفیت نیز تکمیل شده و آماده افزایش ظرفیت خواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.