×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
توافق برای ساخت کریدور ترانزیتی جدید ایران- ارمنستان- گرجستان

تجارت‌گردان – خیرالله خادمی در گفت‌وگو با ایلنا از مذاکره با ارمنی‌ها برای احداث یک کریدور جدید خبر داد و گفت: ارمنستان به دنبال ساخت جاده ترانزیتی جدید از ایران تا گرجستان است که برای مشارکت در ساخت این مسیر جدید که کشورمان را به گرجستان می‌رساند، اعلام آمادگی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: البته این کریدور جدید ترانزیتی جدا از ساخت مسیر جایگزین گوریس- قاپان است و درباره ساخت مسیر جایگزین یا همان جاده تاتو هم به توافقاتی رسیدیم.     

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سفری که بنا به دستور وزیر راه وشهرسازی از مسیر جایگزین قاپان- گوریس بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان و مسیر مستقل ایران به ارمنستان انجام شد، با وزیر زیرساخت این کشور و معاونان مربوطه در حوزه احداث زیرساخت‌ها جلساتی فشرده و موثری برگزار کردیم و برای زمان بندی رفع مشکل به وجود آمده مذاکراتی داشتیم خوشبختانه به تصمیمات خوبی هم رسیدیم.

خادمی گفت: در حال حاضر یک مسیر ارتباطی از مرز نوردوز در آذربایجان شرقی تا مرکز کشور ایروان به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد که این مسیر به عنوان کریدور شمال- جنوب به مرز گرجستان می‌رسد و عملا این مسیر بخشی از کریدور شمال- جنوب کشورمان محسوب می‌شود که از این مسیر از طریق ارمنستان و گرجستان به حوزه قفقاز و در نهایت به اروپا متصل می شویم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: در محدوده نوردوز به ایروان که حدود ۴۰۰ کیلومتر است، حدود ۲۱ کیلومتر از آن مسیر با توجه به تحولات اخیر، جزو خاک اذربایجان به حاسب می‌آید که در حال حاضر کشور اذربایجان برای همین مسیر کوتاه برای ناوگان ایرانی عوارض سختگیرانه‌ای در نظر گرفته است .

وی با بیان اینکه آذربایجان برای همین محدوده که تنها یک پست وجود دارد و مسیر کوتاهی است، مانند ورود به یک کشور با مسیر طولانی عوارض دریافت می‌کند، اظهار داشت: مسافت عبوری برای کامیون‌های ایرانی برای عبور از آذربایجان کمتر از ۲۰ کیلومتر است. همین موضوع اخذ عوارض سختگیرانه و علاوه بر این موانعی هم برای عبور ناوگان ایرانی ایجاد کرده‌اند باعث شده که برای ساخت کریدور جدید و مسیر جایگزین با ارمنستان وارد مذاکره شویم.

خادمی تاکید کرد: معتقدیم کشور آذربایجان عوارض بیشتری از ناوگان و مسافران ایرانی دریافت می‌کند و این موضوع تحمیل عوارض اضافه مورد اعتراض ایران است.   

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات انجام شده با طرف ارمنی گفت: درباره دو موضوع با کشور ارمنستان وارد مذاکره شدیم. اول اینکه باید سریعا یک مسیر جایگزینی ایجاد شود که دیگر از خاک آذربایجان ترددی انجام نشود و این موضوع برای ارمنی‌ها هم حایز اهمیت و خواست آنها هم است. بنابراین احداث مسیر جایگزین در دو واریانت موضوع مورد توافق بود و در برنامه کار قرار گرفته است.

وی افزود: واریانت اول عملا از قاپان به سمت تاتو است و از تاتو به سی سیان می‌رود. از آنجایی که شهر تاتو یک شهر تفریحی است، جاده‌ای آسفالت شده دارد اما با جاده آنتی پس از حدود ۲۱ کیلومتر از منطقه گوریس به این مسیر می‌رسیم که طول این جاده جایگزین، حدود ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر و بخشی از آن جاده اسفالته است و مشکلی در آن محدوده وجود ندارد. بخش باقی مانده آن حدود ۲۰ کیلومتر بوده که ۱۰ کیلومتر آن آسفالت باقی مانده و تا سه هفته آینده عملیات آسفالت این محدود را به پایان می‌رسد البته باید توجه داشت که در این منطقه در آستانه فصل سرما، بارندگی‌ها آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد:بنابراین با تکمیل این جاده یک راه جایگزینی موازی جاده قبلی ایجاد خواهد شد تا بدون عبور از اذربایجان به ارمنستان متصل شویم.

خادمی با بیان اینکه تا سه هفته آینده مرحله اول مسیر جایگزین احداث خواهد شد، گفت: مشکل اصلی، بخش گردنه‌های سخت این مسیر و واریانت جدید است که تریلی‌ها به سختی ازاین محدوده عبور می‌کنند. البته پس از رفتار آذربایجان بخشی از ترافیک خودروهای سبک و کامیون‌های ۶ چرخ به این مسیر منتقل شدند اما همانطور که گفته شد  10 کیلومتر از این مسیر خاکی است تا سه هفته آینده عملیات آسفالت آن به پایان می‌رسد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به جزییات واریانت دوم مرحله دوم، گفت: احداث واریانت دوم از تاتو به سی‌سیان برای رفع گردنه‌های مذکور است که عملیات ساخت ان آغاز شده و دو پیمانکار در حال فعالیت در این مسیر هستند که عملیات احداث و تکمیل این مسیر در چند ماه آینده به پایان می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه با ساخت این مسیر مشکل این محور به طور دائمی برطرف می‌شود و کاملا به عنوان یک مسیر جایگزین کار خواهد کرد، افزود: ایران از طریق شرکت‌های بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت مسیر جایگزین اعلام آمادگی کرده است.

خادمی درباره جزییات ساخت مسیر جدید ترانزیتی ایران- ارمنستان- گرجستان گفت: اما موضوع بسیار مهم که یک کار اساسی برای کریدور مهم ترانزیتی است برنامه ارمن‌ ها ایجاد یک کریدور جدید است که اساسا ارتباطی هم با مناقشه آنها با ارمنستان ندارد.

وی گفت: برنامه ارمنستان این است که یک محور جدیدی از کاجاران به سی‌سیان احداث کنند که طول محور فعلی را به نصف کاهش می‌دهد. ارمنی‌ها محور جنوبی ایروان به سمت مرز ایران را طراحی کردند که بخشی از مسیر سخت فعلی را به نصف کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: این مسیر تحت عنوان قطعه شماره ۴ کریدور شمال به جنوب ارمنی‌ها محسوب می ‌شود که هدف این است که مسیر ایران به سمت گرجستان را در قالب یک مسیر استاندارد داشته باشند و یک مسیر ترانزیتی با استانداردهای بالا ایجاد کنند.

خادمی ادامه داد: این مسیر در ۵ قطعه طراحی شده است که قطعه شماره ۴ در قسمت جنوبی محسوب می‌شود و در نزدیکی مرز ایران، حد فاصل سی‌سیان تا کاجاران واقع شده و ۶۴ کیلومتر طول این مسیر است که ایران برای اجرای این پروژه هم اعلام آمادگی کرده است.            

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.