×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | توسعه اقتصاد هوشمند در دستان فین‌تک‌ها

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امیر هامونی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات میان مدیران کسب‌وکارهای فین‌تک و سیاست‌گذاران اقتصادی گفت: این جلسه برای شنیدن دغدغه‌ها و چالش‌های صاحبان فین‌تک‌ برگزار شده و برای رسیدن به چشم‌اندازی کامل‌تر از مسائل و مشکلات مسیر فعالیت آن‌ها این جلسات تداوم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما آماده شنیدن دغدغه‌هایی هستیم که پیش از این، اهالی صنعت فین‌تک جسته و گریخته در حوزه‌های مختلف از جمله مقررات‌گذاری و تداخل این مقررات با یکدیگر به آن‌ها اشاره می‌کردند، افزود: اینکه وزارت اقتصاد کمیته توسعه اقتصاد هوشمند تشکیل داده است نشان می‌دهد که این وزارتخانه در مسیر تقویت زیرساخت‌های صنعت فین‌تک عزم راسخی دارد.

رئیس مرکز توسعه اقتصاد هوشمند و توسعه فناوری اقتصاد وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در ادامه این نشست ضمن تاکید بر عزم راسخ این وزارتخانه برای استفاده از فرصت‌های نوین در عرصه IT به نفع اقتصاد ایران گفت: در این وزارتخانه تمام تلاش‌ها در جهت استفاده از فرصت طلایی کنونی در حوزه توسعه فناوری اقتصاد است؛ به طوری که ۲۵ درصد از وقت وزیر به حضور در جلسه‌های مرتبط با اقتصاد هوشمند اختصاص یافته و این جلسه نیز مقدمه‌ای است برای نشست آینده در این حوزه که با حضور وزیر اقتصاد برگزار خواهد شد.

علی عبدالهی در ادامه با بیان اینکه وزیر اقتصاد طرح‌هایی را در رابطه با تقویت اقتصاد هوشمند به مجلس ارسال کرده است؛ چراکه اعتقاد دارد تقویت این موضوع می‌تواند بسترساز فرصت‌های نوین کسب‌وکار باشد، افزود: در همین رابطه حتی فراخوان‌هایی منتشر کرده‌ایم که در آن از اشخاصی که می‌توانند در حوزه اقتصاد هوشمند به وزارت اقتصاد کمک کنند، برای همکاری دعوت به عمل آمده است.

عبدالهی بار اصلی توسعه اقتصاد هوشمند را بر عهده فین‌تک‌ها دانست و گفت: اگر تا پیش از این نهادهای حاکمیتی در ایجاد هسته تقویت زیرساخت‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کردند، اکنون در حوزه اقتصاد هوشمند این نقش بر عهده فین‌تک‌ها است.

وی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: مثلا در بازار سرمایه به محض آنکه Online Trading پا به این عرصه گذاشت، حجم معاملات روزانه از ۵۰ یا ۱۰۰ میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان رسید، بنابراین اقتصاد هوشمند به نفع تمام کسانی است که در سه حوزه بورس، بیمه و بانک فعال هستند و در نهایت به شکوفایی اقتصاد کشورمان کمک می‌کند.

عبدالهی با اعلام اینکه فرابورس به عنوان یک تسهیلگر در حوزه فین‌تک ورود کرده است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری مشترک فرابورس بتوانیم چالش‌های فعالان حوزه فین‌تک را شناسایی و برای رفع آنان برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.‏

وی با ارزشمند خواندن نفس برگزاری چنین نشست‌های هم‌اندیشی که منجر به آشنایی با چالش‌ها و دغدغه‌های فعالان حوزه فین‌تک می‌شود، گفت: در حالی که تا چند سال پیش شاید نام بردن از واژه «استارتاپ» تابو به حساب می‌آمد، اما هم‌اکنون فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های فعال در این صنعت روند رو به رشدی را تجربه می‌کنند و وضعیت این حوزه نه تنها تیره و تار نیست بلکه روشن و امیدبخش است.

فعالان فین‌تک‌ از چالش‌های خود می‌گویند

در این نشست هم‌اندیشی رضا قربانی بنیان‌گذار شبکه عصر تراکنش نیز مهم‌ترین مسائل و چالش‌های حوزه فین‌تک را برشمرد. به گفته وی فین‌تک به زبان ساده یعنی کاربرد نوآورانه فناوری در خدمات مالی که شامل بورس، پرداخت، بانک و بیمه است.

قربانی با اشاره به اینکه این تعریف ساده نشان می‌دهد ما با یک عرصه به شدت متنوع روبه‌رو هستیم که جمع کردن آن زیر یک سقف بسیار مشکل است، ادامه داد: ما برای بورس یک نوع رگولاتور داریم، برای بیمه یک مدل دیگر و برای بانک نیز نوع دیگری از رگولاتور که در هر کدام از این حوزه‌ها نیز مقررات مختلفی وجود دارد و کسب‌وکارهای متعددی فعالیت می‌کنند.

این فعال عرصه فین‌تک اشاره کرد: معتقدم باید از فین‌تک، استارتاپ‌زدایی کنیم و این حوزه عرصه بازی بزرگان است و متاسفانه در سال‌های اخیر فین‌تک بیش از اندازه استارتاپی شده است.

وی با بیان اینکه فین‌تک‌ها در ایران، در هر مقیاس و اندازه‌ای با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند، مهمترین دغدغه‌های فعالان این عرضه را مواردی همچون سیاست‌های پولی مبهم، ارتقای امنیت، عدم اتصال به شبکه‌های پرداخت بین‌المللی، بحث کارمزدها در فضای بانکی و … عنوان کرد.

یکی دیگر از فعالان صنعت فین‌تک نیز مهم‌ترین چالش پیش روی این حوزه را عدم دسترسی به آمار و دیتا دانست و گفت: در همه‌جای دنیا صنعت مالی با انبوهی از رگولاتورهای خرد و کلان روبه‌رو است، اما ما در داخل کشور در این بخش دچار امنیت‌زدگی شده‌ایم که این موضوع زمینه‌ساز نابودی کسب‌وکارهای فعال در این عرصه خواهد شد. همچنین مباحثی مانند بیمه و مالیات، تفکیک جرم کاربر و پلتفرم، عدم دسترسی بخش خصوصی به Open Data از دیگر مشکلات فین‌تک‌ها در این بخش به شمار می‌رود.

دیگر فعالان حوزه فین‌تک نیز در این نشست، فقدان چارچوب مشخص و شفاف، عدم دسترسی آزاد به دیتا به ویژه در عرصه بانک، مقررات دست و پاگیر و بوروکراسی را از جمله مهم‌ترین مصائب و چالش‌های خود مطرح کردند و خواستار مجوز زدایی و حمایت نهادهای حاکمیتی از آنان شدند.

در نهایت در جلسه روز گذشته مدیر عامل فرابورس ایران وجود کارگروه فنی برای تعامل موثر و خارج از فضای بروکراتیک اداری را موجب ‏تسریع در رفع چالش‏ها و مسائل پیش‌روی حوزه فین‌تک و ایجاد مسیری هموار برای بهبود راهبری و حاکمیت فاوا در ‏حوزه اقتصاد دانست و با اشاره به جمع‌بندی چالش‌های پیش روی این حوزه گفت: مسائلی مانند احراز هویت مشتری، راه‌اندازی سندباکس، دسترسی به Open Data جزو مهمترین دغدغه فعالان این حوزه است که باید نشست‌های تخصصی بیشتری برای بررسی ابعاد آن و برنامه‌ریزی در مسیر مدیریت و رفع دغدغه‌ها صورت گیرد.

شایان ذکر است در نشست هم‌اندیشی فرابورس با محوریت بررسی چالش‌های صنعت فین‌تک مصطفی رضوی، معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، سید قاسم نعمتی مدیر کل فناوری اطلاعات بیمه‌ مرکزی و هایده باقری‌پور، مدیر کل فناوری اطلاعات گمرک نیز حضور داشتند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.