×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توسعه خدمات غیرحضوری را با تمام توان و استفاده از همه ظرفیت‌ها ادامه می‌دهیم

به گزارش تجارت گردان به نقل از  اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، دکتر مصطفی سالاری در چهارمین جلسه ازسلسله نشست‌های رویای تأمین اجتماعی فراگیر که با موضوع تحول دیجیتال و طرح ۳۰۷۰ با حضور نمایندگان تشکل‌های شرکای اجتماعی، صاحبنظران و اساتید دانشگاه و مدیران و دست اندرکاران حوزه‌های بیمه‌ای و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتمای برگزار شد، اظهار داشت: پروژه‌های مربوط به تحول دیجیتال را از ابتدای سال ۹۹ به طور جدی شروع کردیم و در این جلسه فعالیت‌های انجام شده در یکی از مهمترین پروژه‌های تحول دیجیتال را مرور می‌کنیم.

سالاری افزایش سرعت در ارائه خدمات متنوع سازمان تأمین اجتماعی را یکی از نتایج اجرای طرح ۳۰۷۰ برشمرد و گفت: اولویت اصلی ما این است که خدمات سازمان تأمین اجتماعی در بستر دیجیتال به بهترین نحو در دسترس مخاطبان قرار گیرد و عموم مردم با دانش متفاوت بتوانند با سهولت به خدمات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به کاهش نسبی مراجعات مردم به شعب و کارگزاری‌های این سازمان گفت: هدف نهایی ما در پروژه ۳۰۷۰ کاهش ۷۰ درصدی مراجعات مردم به واحدهای اجرایی است و زمانی که ۳۰ خدمت اصلی و پرمخاطب سازمان کاملا غیرحضوری شود، به این هدف می‌رسیم.
سالاری ادامه داد: طرح ۳۰۷۰ همچون هر کار بزرگ دیگری ممکن است در ابتدا با کاستی‌هایی همراه باشد اما اکنون با گذشت چند ماه از تکمیل این طرح بزرگ از مراحل اولیه به خوبی عبور کرده‌ایم. هدف‌گذاری ما رفع کامل نیاز مردم به مراجعه حضوری است و باید سرعت عمل را تا حد ممکن بالا ببریم و خدمات را تا به سهولت ارائه دهیم.
وی رصد و کنترل دائمی طرح ۳۰۷۰ و چاره اندیشی سریع برای رفع مشکلات اجرایی را از ویژگی‌های برجسته این طرح دانست و گفت: از شهریور سال گشته دوشنبه هر هفته جلسات مدیریت پروژه ۳۰۷۰ با حضور مدیران ستادی و ویدئو کنفرانس با مدیران استانی برگزار شده است و درباره هر خدمت دیجیتال شده بحث و بررسی لازم انجام شد و الکترونیکی شدن خدمت همراه با اصلاح فرآیند به صورت همزمان انجام شده است.
سالاری افزود: غیرحضوری شدن برخی از خدمات نیازمند تبادل اطلاعات و اتصال سامانه‌ها با سایر دستگاهها بود که این کار نیز با همکاری دستگاه‌های مختلف به خوبی پیش رفته است.
وی ادامه داد: با تکمیل طرح ۳۰۷۰ در آینده باید به سمت ارائه خدمات غیرحضوری جدید برویم و به جایی برسیم که مردم نیازی به مراجعه مردم به واحدهای اجرایی نداشته باشند و تمامی امور مربوط به تأمین اجتماعی بدون نیاز به مراجعات حضوری انجام شود.
دکتر نصرالله جهانگرد نماینده ویژه رییس جمهور در امور دولت الکترونیک نیز در این جلسه گفت: سازمان تأمین اجتماعی در حوزه دولت الکترونیک و خدمات غیرحضوری کارآمدی و توانمندی خوبی نشان داد و ارزیابی ما در بخش دولت الکترونیک از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی نشان دهنده موفقیت این مجموعه است.
وی افزود: تامین اجتماعی از نهادهای بسیار مهم کشور است و هر چه بتوانیم در پویایی و چالاکی این سازمان کمک کنیم در کشور تاثیرگذار است. با بهره‌مندی از خدمات الکترونیک و برخط خدمت‌رسانی و فعالیت‌های سازمانی همچون تامین اجتماعی متناسب متحول می‌شود و مطابق با نیاز جامعه و شرایط روز به ذی‌نفعان ارائه می‌شود. 
جهانگرد گفت: با محوریت دکتر سالاری شاهد تحولات خوبی در تامین اجتماعی هستیم و عزم و ارائه‌ای که در مدیریت سازمان وجود دارد موجب شتاب دهی این تحولات شده است. این تحولات هر روز بهتر دیده می‌شود و فناوری اطلاعات بستر فعالیت را ایجاد می‌کند.
وی توقف انتشار دفترچه‌های کاغذی و اجرای پروژه نسخه الکترونیک را بسیار موفقیت آمیز دانست و ادامه داد: اقدامی که تامین اجتماعی در حوزه نسخه الکترونیک قبل از عید شروع کرد نقش شتاب دهنده و پیشران برای سایر دستگاه‌ها داشت و بسیار ارزشمند بود.
نماینده ویژه رییس جمهور در امور دولت الکترونیک با بیان اینکه آنچه در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است، آغاز راه است و نیازمند تداوم و توسعه این کار هستیم؛ ادامه داد: باید اقدامات ما به نحوی باشد که خدمات ارزانتر، سریعتر و با تنوع و سهولت بیشتر در اختیار مصرف کننده قرار گیرد. با این کار تامین اجتماعی می‌تواند به سایر بخشهای اقتصاد دیجیتال متصل شود و شاهد عمق بخشی به خدمات غیرحضوری باشیم.

مهرداد قریب، معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست با اشاره به توسعه خدمات غیرحضوری در سال گذشته گفت: کار بزرگی در این بخش در سال ۹۹ انجام شده است به طوری‌که سال گذشته سالی به یاد ماندنی در سازمان تامین اجتماعی شد و در تاریخ این سازمان به یادگار خواهد ماند.
قریب با بیان اینکه با توجه به گستردگی جامعه تحت پوشش و تنوع خدمات تامین اجتماعی نیاز به استفاده از آی تی و تحول دیجیتال بدیهی است و بر کسی پوشیده نیست، افزود: طرح ۳۰۷۰ و توسعه خدمات غیرحضوری یکی از کارهای بزرگ و اصولی است که در سازمان تامین اجتماعی انجام شد.
وی ادامه داد: شیوع کرونا نیز لزوم توسعه خدمات غیرحضوری را افزایش داد و رویکرد خدمات محوری در اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفت.
قریب با اشاره به اینکه مهندسی مجدد فرآیندها و اصلاح معماری نیز همزمان با خدمات غیرحضوری انجام شد، گفت: با غیرحضوری شدن سرویس‌ها، خدمات این سازمان به صورت شبانه روزی و در ایام تعطیل در دسترس مردم و ذی نفعان قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با توسعه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی از افزایش نیروی انسانی جلوگیری شده و تعداد کارکنان بیمه‌ای این سازمان کاهش یافته است. اگر خدمات غیرحضوری نبود نیازمند جذب نیروی بسیار بیشتری بودیم.
معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به افزایش درخواست‌های خدمات غیرحضوری از سوی بیمه‌شدگان گفت: بسیاری از مردم از کمک هزینه ازدواج مطلع نبودند ولی امروز با غیرحضوری شدن فرآیندهای آن نیازی به حتی ثبت درخواست نیست و با ثبت ازدواج، کمک هزینه مربوطه برای افراد واجد شرایط واریز می‌شود.
قریب ادامه داد: درباره سایر خدمات نیز به همین صورت است. درباره بیمه اختیاری و مشاغل آزاد در ۶ ماهه آخر قبل از غیرحضوری شدن این خدمات حدود ۱۱۰ هزار قرارداد جدید منعقد شده است در حالی که در ۶ ماهه بعد از غیرحضوری شدن، تعداد قراردادهای جدید منعقد شده به حدود ۲۸۰ هزار مورد رسیده است.
علی‌اکبر ربیع‌زاده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست گفت: بهبود فرآیندها در طرح ۳۰۷۰ نقطه کلیدی است که درکنار غیرحضوری شدن خدمات انجام شده است و هدف نهایی این خدمات افزایش رضایتمندی بیمه شدگان است.
ربیع‌زاده با بیان اینکه در حوزه خدمات غیرحضوری کار جهادی در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است، افزود: در حال حاضر در مورد درخواست کمک هزینه ازدواج نیاز به ثبت در سامانه نیست و بدون هیچ گونه مراجعهای این خدمت ارائه می‌شود.
وی اظهار داشت: در ارائه مفاصا حساب نیز همه فرآیند به صورت الکترونیکی است و ارائه مفاصا حساب به سایر مراجع نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
محمد عطاردیان، رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران نیز در این نشست گفت: طرح ۳۰۷۰ و توسعه خدمات غیرحضوری در سازمان تأمین اجتماعی زمینه‌ساز ترقی و پیشرفت این سازمان است و باید به نحوی عمل شود که با تکمیل خدمات غیرحضوری راه ارائه خدمات به صورت حضوری بسته شود تا امکان بازگشت به گذشته وجود نداشته باشد.
محمد عطاردیان افزود: کارفرمایان و بیمه شدگان در تامین اجتماعی منافع مشترک دارند و انتظار داریم که از بازگشت این طرح جلوگیری شود و اگر در خدمات غیرحضوری شده کاستی وجود داشت، مشکلات برطرف شود و به هیچ عنوان عقب‌گرد و توقف این طرح برای ما قابل پذیرش نخواهد بود.
حمیدرضا سیفی، عضو هیأت امنا سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست گفت: تامین اجتماعی سه بال دارد: فرآیندها، آی‌تی و منابع انسانی. برای شروع کار باید شرایط موجود و نقطه هدف را شناسایی کنیم. اگر تصمیم داریم به سمت آی‌تی برویم باید تاثیر آن بر فرآیندها و منابع انسانی را به دقت ارزیابی کنیم.
سیفی افزود: باید در مسیر صحیح حرکت کنیم و بدانیم که باید چگونه عمل کنیم. یکی از مسائل مهم در این تغییر فرآیند دریافت نظرات دی‌نفعان است.
وی اظهار داشت: هوشمندسازی باید برای تمامی اجزای سازمان طراحی شود و نمی‌توانیم یک بخش از سازمان را هوشمند کنیم و به باقی بخش‌ها بی‌توجه باشیم.
سید جوادرضوی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست گفت:  سازمان تامین اجتماعی در یک سال گذشته تحول عمیقی را در حوزه خدمات الکترونیک ایجاد کرده است که مستمر و پایدار خواهد بود.
رضوی افزود: در سال ۹۹ مجموعه خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب خدمات الکترونیک و غیرحضوری بیش از ۸۳ میلیون نفر کاهش مراجعه را به ثبت رسانده است و اگر هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آن را محاسبه کنیم و سرمایه‌گذاری این بخش را در محاسبات آوریم، می‌بینیم که آورده بسیار زیادی برای این مجموعه به ثبت رسیده است.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این جلسه گفت: بخشی از جامعه هدف تامین اجتماعی دانش و اطلاعات کافی برای استفاده از خدمات آی‌تی را ندارد. برای خدمت گیرندگان که نمی‌توانند از تکنولوژی استفاده کنند باید پیش‌بینی لازم انجام شود تا دچار مشکل و سرگردانی نشوند.
صادقی افزود: باید توجه داشت که شرکای اجتماعی، طرح‌های اجرا شده تامین اجتماعی را باید نظارت کنند تا بهره‌وری لازم را داشته باشد. میزان صرفه جویی در وقت و کاهش مراجعات حضوری به ادارات تامین اجتماعی باید به دقت ارزیابی شود.
علی خدایی، رئیس شورای اسلامی کار استان تهران نیز در این نشست گفت: با اجرای طرح ۳۰۷۰ کاهش مراجعات مردم به شعب محسوس است و رضایتمندی نسبی ایجاد شده است و قطعا نکات مثبت این طرح قابل توجه است.
وی افزود: رضایتمندی از این طرح در بین اقشار دارای تحصیلات بالاتر کاملا مشهود است. از زحمات و کارهایی که انجام شده تشکر می‌کنیم و قطعا نیازمند پیشرفت بیشتر در این حوزه هستیم. جا دارد که نظرات ذی‌نفعان و شرکای اجتماعی در این طرح‌ها بیشتر دریافت شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.