×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
توسعه دانش‌بنیان کشور را از ساخت نیروگاه‌های جدید بی نیاز می‌کند

به گزارش تجارت گردان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهور، جلسه ستاد ویژه رفع موانع، تقویت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان با محوریت وزارت نیرو بعدازظهر امروز (یکشنبه) به ریاست محمد مخبر برگزار و بر بکارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای بهینه‌سازی آب و برق در کشور تأکید شد.

مخبر در این جلسه که با حضور وزیر نیرو و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور برگزار شد، گفت: بهره‌گیری از تجهیزات و دستگاه‌های قدیمی در نیروگاه‌ها و همچنین اتلاف انرژی در بخش مصارف خانگی و صنعتی باعث شده تا چند برابر نیاز، برق در کشور تولید شود که قاعدتاً با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان در مسیر بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی در کشور و همچنین جلوگیری از خاموشی‌ها و قطعی برق در ساعات اوج مصرف حرکت کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم در بحث خدمات و تجهیزات و نیروگاه‌ها و همچنین نحوه مصرف برق در کشور در مسیر دانش‌بنیان حرکت کنیم، قطعا در سال‌های آتی نیازی به ساخت نیروگاه‌های جدید برق نخواهیم داشت و در عین بالا رفتن راندمان، کسری‌ها در منازل، کارخانه‌های بزرگ و بخش کشاورزی را جبران خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین کاهش قیمت تمام شده و صرفه‌جویی در زمان و بهبود کیفیت خدمات را از مزایای بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت آب و برق کشور برشمرد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به یک تغییر ریل در کشور به ویژه در بخش‌ها و وزارتخانه‌های فنی و خدماتی دارد.

مخبر همچنین از معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خواست تا پس از مشخص کردن وظایف و تکالیف وزارتخانه‌های مختلف در راستای دانش‌بنیان‌سازی، یک برنامه اجرایی به صورت برنامه‌ریزی زمانبندی شده و گزارش از اقدامات و فعالیت‌های دولت در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان تهیه کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به برخی الزامات مورد نیاز برای حضور قوی‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی کشور تصریح کرد: باید با اصلاحات ساختاری در جهت حکمرانی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه آب و برق گام برداریم که پس از دستیابی به این مهم، وزارتخانه نیرو می‌تواند به الگویی برای سایر بخش‌های دولت تبدیل شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بر به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه توزیع اقلام و کالاهای اساسی به منظور کاهش قیمت تمام شده مصرف‌کننده تأکید کرد.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در این جلسه گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور ریل‌گذاری فعالیت‌های وزارتخانه نیرو برای سال‌های آتی در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و به صورت یک برنامه مستمر تهیه شده است.

وی با بیان اینکه با همکاری وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، فعالیت مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت آب و برق بصورت چشمگیری افزایش داشته است، تصریح کرد: با این اقدامات علاوه بر ایجاد کسب و کارهای نوین، نرخ اشتغال‌زایی و رشد اقتصادی کشور افزایش خواهد داشت.

وزیر نیرو با اشاره به اثرات حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت آب و برق و جلوگیری از اتلاف انرژی در کشور افزود: با همکاری مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت و تغییرات در کولرهای آبی می‌توان تا ۵۰ درصد مصرف برق و ۳۰ درصد مصرف آب و در مجموع ۶ هزار مگاوات کاهش و ۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی داشت.

در این جلسه گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از چگونگی اجرای رویکردهای تحولی و اهداف اصلی برنامه توسعه دانش‌بنیان در حوزه توسعه زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی، بومی‌سازی حلقه‌های استراتژیک و ایجاد تقاضا برای شرکت‌های موجود و همچنین شکل‌دهی به پارادایم‌های نوآورانه و حمایت از پروژه‌های پرچم‌دار ملی در صنعت آب و برق ارائه شد.

از جمله موارد و رویکردهای مهم توسعه دانش‌بنیان در صنعت آب و برق می‌توان به راه‌اندازی پارک علم و فناوری نیرو، تقویت و توسعه نهاد تخصصی مالی در صنعت آب و برق، راه‌اندازی کارخانجات نوآوری، راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه، کانون‌های منطقه‌ای زیست‌بوم نوآوری نیرو، واگذاری حق بهره‌برداری از نتایج فعالیت‌های تحقیقاتی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، حمایت از توسعه فناوری و بازارسازی محصولات دانش‌بنیان، بهینه‌سازی آب، انرژی و محیط زیست، طرح‌های پیشران صنعت آب و برق، دانش‌بنیان کردن وزارت نیرو و مشارکت و حمایت وزارت نیرو از فعالیت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.