×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
توسعه صنعت پتروشیمی در سال جهش تولید/پتروشیمی صنعت تحریم ناپذیر

تجارت گردان | توسعه صنعت پتروشیمی در سال جهش تولید/پتروشیمی صنعت تحریم ناپذیر

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری میزان؛ صنعت پتروشیمی در جهان پس از صنایع غذایی و خودرو سومین صنعت بزرگ جهان می‌شود این صنعت سود آور در ایران قدمتی ۵۰ ساله دارد.
منابع عظیم نفت و گاز، ایران را در وضعیت مناسبی برای توسعه قرار داده و طی سال گذشته طیف وسیعی از محصولات پتروشیمی مورد نیاز در بخش‌های صنایع، نساجی، پزشکی و خودروسازی را تامین شده است.
در برنامه دوم توسعه طی سال ۷۴ تا ۷۸ توسعه صادرات، خصوصی سازی و سودهی این صنعت در دستور کار قرار گرفت که طی این دوره تولید سالیانه محصولات از ۴.۲ به ۱۱ میلیون تن در سال را با بهره برداری از طرح‌های باقیمانده از برنامه پنج ساله اول به همراه داشت.
برنامه سوم توسعه سرآغاز جهش و تثبیت صنعت پتروشیمی ایران بود و افزایش صادرات به میزان ۲۰ میلیارد دلار تا پایان برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شد و اهدافی همچون توسعه صادرات و ارتقاء صنعت در صادرات غیر نفتی، گسترش خصوصی سازی و توجه خاص به تحقیق و توسعه و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های تولید جدید دنبال شد.
این چشم انداز در سایه تحریم‌های سال ۱۳۸۰ چالش‌های متعددی برای این صنعت به وجود آورد، اما مزیت نسبی صنعت پتروشمی به دسترسی به خوراک کافی منابع آب و جایگاه صادراتی کشور رتبه دوم ایران در صنعت پتروشیمی را حفظ کرد.
به گفته زنگنه وزیر نفت جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و با ریل‌گذاری که دولت دوازدهم برای جهش سوم پتروشیمی انجام داده است، صادرات این صنعت طی پنج سال پس از پایان دولت، می‌تواند به ۳۷ میلیارد دلار برسد.

توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

علی‌محمد بساق‌زاده عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به وضعیت صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در سال «جهش تولید» تلاش می‌کند از امکانات و توان داخلی استفاده حداکثری را داشته باشد و هم‌زمان با تولیدی شدن طرح‌های جدید پتروشیمی، ظرفیت تولید در این صنعت افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی اکنون محور و ستون توسعه اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود و با تمام بخش‌های صنایع در ارتباط است، تصریح کرد: سرازیر کردن منابع به سوی تولید و جلوگیری از هدرروی منابع ملی می‌تواند به تحقق جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی منجر شود.
عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه توسعه متوازن صنعت پتروشیمی به‌عنوان یک راهبرد مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد، گفت: در این مسیر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از خام‌فروشی جلوگیری می‌کند و ارزش افزوده بالایی دارد، بنابراین باید به تکمیل زنجیره ارزش توجه بیشتری شود تا به سوی تولید محصولات نهایی گام برداریم.
بساق‌زاده ادامه داد: برای داشتن صنعتی پویا و اقتصادی قدرتمند باید صنعت پتروشیمی ایران از خام‌فروشی فاصله بگیرد و به سوی ایجاد ارزش افزوده بیشتر و تولید محصولات نهایی حرکت کند و برای تحقق این هدف، حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی راه را برای رسیدن به این هدف هموار خواهد کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.