×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توسعه قدیمی‌ترین پالایشگاه خاورمیانه در شرایط تحریم/ با تکمیل فاز ۲، ۱۶ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه می‌شود

به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، فرهاد احمدی در نشست خبری حاشیه بازدید از پالایشگاه آبادان اظهار داشت: MOU طرح توسعه پروژه پایشگاه آبادان قبل از تحریم و در سال ۲۰۰۸ منعقد شد، از ۲۰۱۰ وارد تحریم شدیم و ما علیرغم تحریم در ۲۰۱۳ موفق شدیم منابع مالی و فاینانس را تامین کنیم، اما به دلیل تحریم ثانویه پروژه از شهریور ۹۶ آغاز شد.

وی افزود: پروژه با سرمایه ۲.۶ میلیارد یورو تعریف شده اما به دلیل فشار بین المللی تمام سرمایه تامین نشد بنابراین با یک میلیارد یورو کار را در ۲ فاز آغاز کردیم که فار اول به دست رییس جمهور افتتاح می‌شود، همزمان با آن اجرای فاز دوم آغاز خواهد شد و شاهد تکمیل این پروژه ۲۱۰ هزار تایی خواهیم بود.

وی در مقایسه پروژه پالایشگاه آبادان با پروژه‌های مشابه منطقه گفت: ما پروژه ۲۱۰ هزار بشکه‌ای را در حالی اجرا می‌کنیم و رکورد زدیم که پروژه ای در سال ۲۰۱۵ شروع شده‌اند قرار بود ۲۰۲۳ به افتتاح برسد ضمن اینکه تحریم نبوده و مشکل انتقال و تامین مالی نداشتند ، اما ما علیرغم اینکه تامین مالی متوقف شد و کار به تعویق افتاد پروژه را طب ۵ سال و به موقع تمام کردیم.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: به دلیل شرایط فاینانس مجبور شدیم با شرکت خارجی هم همکاری کنیم، اما کرونا مانع ادامه همکاری شد ولی در عین حال به دلیل عدم حضور شرکت خارجی توانستیم با سازندگان داخلی پروژه را به بهره برداری برسانیم.

احمدی با بیان اینکه در این پروژه ۱۸ واحد به بهره برداری می رسد، خاطرنشان کرد:،از جمله مختصات این پروژه که در خاورمیانه منحصر به فرد است اینکه واحد ۲۱۰ هزار بشکه ای در یک برج است در حالی که ماکزیمم تا ۱۵۰ هزار بشکه بوده است.همچنین بزرگ‌ترین واحد تقطیر به قطر ۱۱ متر و ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه است. ویژگی دیگر اینکه بلندترین مشعل پالایشگاه به ارتفاع ۱۲۵ متر را داریم. همچنین ۳۴ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه داشتیم. دیگر اینکه برای اولین بار در پروژه های پالایشگاهی انتقال ریلی از کشورهای خارجی را داشتیم.

وی تاکید کرد: پروژه در حالی اجرا شد که زمان عملیات فنداسیون با خمپاره و گلوله های زمان جنگ مواجه شدیم و نظامیان برای خنثی سازی مراجعه کردند و این خود پروژه را طولانی کرد.

احمدی گفت: برای اولین بار در یک مگاپروژه پالایشگاهی ۱۷ هزار شمع  را به طول ۳۰ متر زیر زمین کوبیدیم.

وی بیان داشت: فاز ۲ پالایشگاه  در دو بخش اجرا شد بخش اول ۱۵۰ هزار بشکه در روز و گام دوم نوسازی  به  ۲۱۰ هزار بشکه می رسیم، مجموعا ۳۶۰ هزار بشکه پالایشگاه حدید خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما ظرفیت را کاهش دادیم اما کیفی سازی کردیم که به لحاظ بالانس اقتصادی اهمیت دارد.

احمدی با بیان اینکه پروژه پالایشگاه آبادان بزرگ‌ترین پروژه جاری کشور در شرایط تحریم بین المللی است، گفت: گاز مایع، گازوییل، نفتا، نفت سفید و گوگرد از جمله محصولات جانبی پالایشگاه است و در فاز بعدی نیز بنزین تولید خواهد شد.

وی یادآور شد: خوراک پالایشگاه از چندین میدان تامین می شود و این تنوع شرایط طراحی را خاص می کند.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت پیشرفت ۳۳ درصدی ظرف یک سال را از دیگر رکوردهای پروژه عنوان کرد و افزود: ۹۵ درصد مهندسی پروژه داخلی و بومی و ۵ درصد را نیز برای بکارگیری تکنولوژی روز دنیا در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: در بخش کالا ۷۰ درصد تجهیزات را داخلی سازی کردیم، ۱۰۲ شرکت داخلی در پروژه شرکت داشتند و ۹۰ هزار تن کالا داشتیم. همچنین برای ۷۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۲.۵ برابر این رقم اشتغال غیرمستقیم داشتیم.

وی زمان اجرای فاز ۲ پروژه را ۳ سال پیش بینی کرد و افزود: به شرط تامین مالی انتظار می رود که به موقع پروژه تکمیل شود.

احمدی در ادامه اظهار داشت: با اجرای پروژه های پتروپالایشگاهی کمبودی در حوزه انرژی نخواهیم داشت یعنی با احداث پتروپالایشگاه هایی همچون خوزستان شهید سلیمانی و مکران ۲ میلیون بشکه به ظرفیت تولید اضافه می شود و به این ترتیب نه تنها مشکل تامین نخواهیم داشت بلکه به سمت صادرات گام برمی داریم و در نهایت برنامه این است که هاب انرژی منطقه باشیم.

وی بیان داشت:،۸۵ درصد نیروی انسانی پروژه بومی بوده و زمان بهره برداری هم حدود ۳۰۰ نفر نیروی جدید باید استخدام شوند. 

این مقام مسئول در پاسخ به ایلنا درباره رقم تولید بنزین و گازوییل گفت: در آینده ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام را خواهیم داشت که از این میزان به تولید ۱۶ میلیون لیتر بنزین می رسیم و تولید گازوییل هم ۱۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود. 

وی با بیان اینکه کیفیت بنزین تولیدی یورو ۵ خواهد بود، تاکید کرد: در زمینه تولید بنزین، گازوییل و نفت سفید از مصرف پیشی می گیریم.
به گزارش ایلنا، پالایشگاه آبادان به عنوان نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه با قدمتی ۱۱۰ ساله، یکی از قطب های مهم پالایشی کشور به شمار می رود، اما به علت قدمت و فرسودگی بعضی واحدهای آن، نوسازی و بروزرسانی آن با استفاده از تکنولوژی های روز ضروری بود.

به همین منظور جایگزینی و نوسازی این پالایشگاه در دو مرحله صورت گرفته است که مرحله اول با احداث مجموعه جدید پالایشی ۱۵۰ هزار بشکه در روز( فاز۱) سال ۸۴ به بهره برداری رسید و مرحله دوم با احداث مجموعه جدید پالایشی با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با عنوان طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان(فاز۲) از تیر ماه ۹۶ شروع شد و بخش نخست آن در آذر ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید و ظرفیت نهایی پالایشگاه در ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت شد.

بهش نخست فاز ۲ با انعقاد قراردادی با مشارکت کنسرسیوم شرکت طراحی و ساختمان نفت و یک شرکت خارجی به کارفرمایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران آغاز شد. این فاز شامل ۱۸ واحد فرایندی است که به دلیل عدم حضور شرکت خارجی، طراحی، ساخت و نصب بخش عمده تجهیزات این طرح توسط متخصصان، سازندگان و پیمانکاران ایرانی صورت گرفته است.

میزان سرمایه گذاری اولیه فاز ۲؟مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو تعیین شده بود ولی به دلیل عدم تحقق کل مبلغ فاینانس، فاز ۲ به دو بخش تقسیم شد و از اعتبار اولیه آن بالغ بر یک میلیارد یورو به بخش نخست فاز ۲ اختصاص یافت، اعتبار استادی مرحله نخست فاز ۲ در تاریخ ۲۰ مهر ۹۶ گشایش یافت اما به دلیل تحریم های بین المللی پرداخت منابع مالی طرح به مدت ۱۳ ماه متوقف شد.

این گزارش حاکی است؛ اهداف طرح تثبیت ظرفیت پالایشی پالایشگاه آبادان، افزایش بازدهی پالایشگاه از طریق نوسازی و جمع آوری تاسیسات فرسوده، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بر اساس استاندارد یورو ۵ و کاهش آلاینده های زیست محیطی، افزایش درصد تولید نفتگاز و بنزین با بهبود تکنولوژی تولید و کاهش نفت کوره تعریف شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.