×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
توسعه گلخانه‌ها و باغات دیم در اراضی شیب دار

تجارت گردان | توسعه گلخانه‌ها و باغات دیم در اراضی شیب دار

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از صداو سیما، کاظم خاوازی در مراسم افتتاح چند طرح کشاورزی به صورت تصویری با حضور رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه گلخانه‌ها در همه کشور‌ها، بویژه کشور‌هایی مانند ایران که وضعیت اقلیمی خشک و نمیه خشک دارند از برنامه‌های اساسی است و فصل مشترک همه این طرح‌ها آب است گفت: طی هفت سال گذشته موضوع توسعه گلخانه‌ها با شدت و قدرت بسیار زیاد پیگیری شده است، بطوریکه از ۸ هزار هکتار گلخانه، امروز ما شاهد رسیدن به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه در بخش کشاورزی هستیم.
وی با بیان اینکه این گلخانه‌ها می‌تواند مصرف آب را بسیار کاهش بدهد، گفت: مصرف آب در گلخانه‌ها یک دهم مصرف فضای باز است و تولید ده برابر است.
وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه مزیت بهتر این است که زنجیره‌های گلخانه در گلخانه قابل کنترل است، و کشاورزان عزیر می‌توانند برنامه ریزی کنند، گفت: گلخانه‌ها می‌تواند به اقتصاد کشور بخصوص در بخش صادرات کمک ویژه‌ای داشته باشد.
وی با بیان اینکه امسال ۴۶۰۰ هکتار گلخانه در برنامه‌های توسعه‌ای وزرات جهاد کشاورزی قرار دارد، گفت: امسال ۲۵۰۰ هکتار را بهره بردای، و در مجموع تا پایان دولت ۸ هزار هکتار سطح گلخانه را به ۲۳ هزار هکتار افزایش می‌دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین اراضی شیب دار را یکی از ظرفیت‌های خدادای کشورمان خواند و گفت: ایران تقریبا ۸۶۰ هزار هکتار ظرفیت توسعه باغات در اراضی شیب دار را دارد که می‌توان بسیاری از دانه‌های مثمر گیاهی همچون گرود، فندق، انار، توت، انجیر و بسیاری از گیاهان دیگر را در این اراضی شیب دار کشت کرد.
اقای خاوازی با اشاره به اینکه کشت در این اراضی از سال ۱۳۹۶ شروع شده، گفت: کشت در ۱۶ هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور امروز افتتاح شد که با اقدامات سال‌های گذشته و برنامه‌های در دست اجرا این میزان تا پایان دولت تدبیر وامید به ۱۰۰ هزار هکتار ارتقا خواهد یافت.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: این حرکت هم از فرسایش خاک، و سیل جلوگیری می‌کند و هم به تثبیت روستائیان در منطقه و حفظ مراتع و جنگل‌ها کمک می‌کند.
وی با تاکید براینکه کشت در ارضی شیب دار با سرمایه گذاری پایین، اشتغالزایی و درآمد بالایی دارد، گفت: این موضوع از برنامه‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی است.
آقای خاوازی توسعه طرح‌های زیر بنایی آب و خاک را از دیگر اقدامات مهم انجام شده خواند و گفت: با توجه ویژه‌ای که در این دولت شده، بهره وری آب در بخش کشاورزی از ۹۳۰ گرم ماده خشک به ازای هر متر مکعب، به ۱۴۵۰ گرم رسیده که توفیق ارزشمندی است.
وی با اشاره به یک و یک دهم میلیون هکتار توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در کشور، گفت: ۲۹۵ هزار هکتار از طرح عظیم ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان در اختیار بهره برداران قرار گرفته است. همچنین در طرح انتقال آب سیستان که ۴۶ هزار هکتار است و ۳۲ هزار هکتارش در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و الباقی نیز تا کشت پاییزه تحویل کشاورزان خواهد شد.
وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه بهسازی و نوسازی آب بند‌ها از دیگر اقدامات مهم انجام شده در صنعت کشاوزری کشور است، گفت: ۲۴ هزار هکتار آب بند در سه استان گلستان، مازندران و گیلان داریم که ۸۵۰۰ هکتار در سال گذشته و امسال هم ۷۵۰۰ هکتار دیگر اضافه خواهد شد و ظرفیت این آبند‌ها می‌تواند به بخش کشاورزی بسیار کمک کند.
آقای خاوازی با اعلام اینکه ظرفیت آبند‌های فعلی حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب است، گفت: درپی اقدامات انجام شده، به یک و یک دهم میلیارد متر مکعب خواهد رسید.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه تقریبا ۱۱ میلیارد متر مکعب آب کشور به دریای خزر می‌ریزد، گفت: این اقدام به اکوسیستم بخش کشاورزی در اطراف دریای خزر خیلی کمک می‌کند. بطوریکه هم می‌توانیم توسعه بخش کشاورزی و اشتغال را داشته باشم، و هم خاک را که دچار ماندگاری آب می‌شوند برای نسل آینده حفظ کنیم.
آقای خاوازی در خصوص قنوات هم گفت: تا الان ۳۸۵۰ کیلومتر از قنوات بازسازی شده اند و با برنامه‌های امسال نیز ۳۰۰۰ کیلیومتر دیگر نوسازی خواهد شد.

  1. حسین

    مصادره اقدامات بخش خصوصی به نفع دولت تدبیر و امید
    گیرم بخش خصوصی تو بود فاضل
    از فضل بخش خصوصی تو را چه حاصل

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.