×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
توضیحات قائم مقام وزیر صنعت درباره دلایل واردات گندم

تجارت گردان | توضیحات قائم مقام وزیر صنعت درباره دلایل واردات گندم

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، حسین مدرس خیابانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس  و در پاسخ به این سوال که چرا در سال جاری بعد از چند سال خودکفایی در تولید گندم دوباره به واردکننده این کالای اساسی و استراتژیک تبدیل شدیم، گفت:  شک نکنید که خودکفایی ما در تولید گندم برای تامین مصرف جاری کشور به قوت خود باقی است و اتفاقی در این خصوص نیفتاده است. 

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی افزود: اما به دلیل شرایط خاص کشور و قرار گرفتن در شرایط جنگ اقتصادی باید ذخایر استراتژیک داشته باشیم و بنابراین برای تامین ذخایر استراتژیک کشور اقدام به واردات گندم خواهیم کرد. 

وی با بیان اینکه در شرایط جنگ نظامی باید مهمات ذخیره کرد و  در شرایط جنگ اقتصادی هم باید آذوقه و کالای اساسی ذخیره کرد، بیان داشت:  موجودی کالاهای اساسی در جنگ اقتصادی به مثابه موجودی مهمات و تسلیحات در جنگ نظامی است بنابراین حتما باید در شرایط جنگ اقتصادی از ذخایر مطمئن کالاهای اساسی برخوردار باشیم. 

مدرس خیابانی اظهار داشت: بنابراین اگر وارداتی در خصوص گندم انجام می‌شود صرفا بخاطر تامین ذخایر استراتژیک و راهبردی و به مصرف جاری نمی‌رسد و برای شرایط خاص و ضروری است. 

قائم مقام وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که  چرا در حالی که در  سال‌های اخیر ذخایر استراتژیک از محل تولیدات داخلی تامین می‌شد  و با خرید ۱۱ میلیون تن گندم از کشاورزان ذخایر استراتژیک هم تکمیل می‌شد اما امسال فقط ۸ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد، آیا این موضوع مرتبط با پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم نبوده است؟ بیان داشت: با آزاد شدن آرد صنف و صنعت و کارخانجات کشاورزان بخشی از گندم تولیدی خود را به این بخش فروختند. 

وی با بیان اینکه خرید تضمینی به معنای آن است که در صورتی که کشاورز نتواند محصول خود را بفروشند، دولت موظف به خرید آن محصول است، گفت: بنابراین کشاورزان آن بخش از محصول گندم خود را که به صنف و صنعت نفروخته‌اند به دولت فروخته‌اند. 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: واردات گندم بعد از برداشت صورت گرفته و هیچ ارتباطی به قیمت  خرید تضمینی گندم ندارد ضمن اینکه اگرچه بخشی از محصول گندم امسال براثر سیل از بین رفت اما به دلیل بارندگی خوب در میزان تولید گندم مشکل چندانی نداشتیم.

به گزارش فارس در جلسه مهرماه ۹۸ اتاق بازرگانی تهران محمود حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی گفت: علیرغم افزایش تولید گندم در کشور در سال جاری برخی از کشاورزان به خصوص کشاورزان استان‌های غربی و شمال غرب گندم کشت آبی را به دولت نفروختند.

حجتی با بیان اینکه علیرغم اینکه امسال تولید ما در گندم افزایش یافته بود اما نتوانستیم همه گندم را از کشاورزان بخریم، اظهار داشت: با این شرایط باید بخشی از گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود، دولت در این مورد تصمیم گرفته که یک مقدار از نیاز را از طریق واردات تأمین کند. 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.