×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
تولید آبزیان به یک میلیون تن می‌رسد/اختلاف ۳۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا خرده فروشی

تجارت گردان | تولید آبزیان به یک میلیون تن می‌رسد/اختلاف ۳۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا خرده فروشی

 به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه مشکلی خاصی در بازار ماهی وجود ندارد، اظهار کرد: طبق روال همه ساله پیک مصرف آبزیان از آبان آغاز می شود و تا اواسط فروردین ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در عرضه ماهی وجود ندارد، افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید آبزیان، نوسان خاصی در بازار ماهی نباید داشته باشیم، اما متاسفانه به سبب سودجویی دلالان و فقدان نظارت دستگاه‌های مربوط، قیمت با نوساناتی روبروست که سود آن به جیب تولیدکنندگان نمی‌رود.

قاسمی واگذاری امور به اتحادیه‌ها و عدم دخالت دولت را تنها راهکار کنترل قیمت ماهی در بازار اعلام کرد و گفت: براساس تجربیات، دخالت دولت در بازار تمامی محصولات کشاورزی اعم از ماهی و میگو منجر به نوسانات قیمت‌می شود.

مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان درباره آخرین وضعیت تولید آبزیان  بیان کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال مجموع تولید آبزیان به یک‌میلیون تن برسد که ۳۰۰ هزار تن آن مربوط به آبزی پروری و ۷۰۰ هزارتن صید و دریاست.

وی با بیان اینکه کمبودی در تامین مصرف داخل نداریم، اظهار کرد: این در حالی است که اگر بخواهیم همانند سایر کشور‌ها مصرف کنیم، حداقل ۲ میلیون تن دیگر باید تولید داشته باشیم، اما برحسب سرانه مصرف ۷ تا ۸ کیلو مشکلی برای تولید نداریم.

قاسمی قیمت ماهی را در برابر دیگر محصولات پروتئینی ارزان دانست و گفت: هم اکنون قیمت یک کیلو قزل آلا ۳۰ تا ۴۰ هزارتومان بوده، در حالیکه یک کیلو گوشت حداقل ۸۰ هزار تومان است، از این رو نبود فرهنگ سازی تنها عامل کاهش مصرف آبزیان است.

این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه قیمت ماهی از مزرعه تا بازار حداقل ۳۰ درصد اختلاف دارد، تصریح کرد: سودجویی عوامل واسطه و فقدان نظارت عامل اصلی افزایش قیمت است، از این رو انتظار می‌رود برای تعادل قیمت در بازار خود را کنار بکشد و اختیارات و امکانات را در اختیار تشکل‌ها بگذارد تا تنظیم بازار به درستی انجام شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.