×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور/ نیازمند قانون و مقررات در فرآورده‌های نفتی، برق و گاز

تجارت گردان | تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور/ نیازمند قانون و مقررات در فرآورده‌های نفتی، برق و گاز

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، حمید حسینی سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در تمام  دنیا برای قیمت گذاری فرآورده های نفتی یک سازمان بی طرفی وجود دارد که در آن تمام منافع دولتی و خصوصی را مد نظر قرار می دهند و می تواند در قیمت گذاری وارد شود و در صورت بروز انحصار در معاملات، توازن بین شرکت ها برقرار می کند.

او با اشاره به اینکه صنعت نفت و پتروشیمی یک صنعت انحصاری است، بیان کرد: اولین کار برای تنظیم قوانین این است که نظام قانون مقررات در فرآورده های نفتی، برق و گاز داشته باشیم. با توجه به نرخ ارز باید تصمیمات را اصلاح کنیم تا ضرری به واحدهای تولید و صادرات وارد نشود.

مشکلات پتروشیمی در صنایع پایین دستی 

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی درباره مشکلات صنعت پتروشیمی، ادامه داد: پتروشیمی مشکل عمده ای در تامین خوراک ندارد، همچنین در این بین محصولات گاز محور هستند که خوشبختانه به اندازه نیاز داخل تولید گاز دارند. روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می کنیم که روز به روز در حال افزایش است از این رو مشکل عمده ای در این صنایع وجود ندارد و مشکل اصلی در صنایع پایین دستی پتروشیمی است.

حسینی  با اشاره به تولید محصولات پتروشیمی، گفت: در فرآورده های نفتی ۳ نوع محصول تولید می کنیم؛ واحدهای غیر آمونیاک به عنوان خوراک گاز  دریافت می کنند و پس از تغییرات و تبدیل به محصول نهایی، به بازار عرضه می کنند، تعدادی واحد برای تولید اتیلن وجود دارد که در صنایع پایین دستی صادر می شوند و  در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرند، البته در این واحد تا حدودی مشکلاتی وجود دارد،  سهم بازار داخل و صادرات این محصول باید توسط نهادی تقسیم و سهم هر یک با جدیت مشخص و رعایت شود.

او ادامه داد: سومین بازار الفین هاست که  پتروشیمی از آن تولید می شود اما کمتر مورد استفاده قرار می گیرد ضمن اینکه با این کار ارزش افزوده گاز به پتروشیمی را مشخص می کنیم.

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی تشریح کرد: اعتقادی به خام فروشی گاز به پتروشیمی ندارم چرا که می توان محصولات پتروشیمی را مجدد به محصولات با ارزشی مثل اتیلن تبدیل کنیم.

حسینی افزود: صنعت پتروشیمی را می توانیم عمق دهیم، باید  خوراک فرآورده های نفتی را به اندازه مصرف کنیم و به  رونق صنایع پایین دستی کمک کنیم. به طور معمول در بحث خوراک بویزه اتیلن  به عنوان جزوی از زنجیره خوراک صنایع به خوبی فعالیت می کنیم.

نگرانی پتروشیمی از بازگشت ارز

او تشریح کرد: این روزها پتروشیمی ها از نظر تامین زنجیره خوراک هیچ مشکلی ندارند و تنها نگرانی آنها،  بازگشت ارز است. در نظر داریم ماهی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار فرآورده نفتی به بورس عرضه کنیم، از فروش این فرآورده ها در بورس حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد دلار سرمایه بدست خواهد آمد.

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفتی بیان کرد: صنعت پتروشیمی عراق در مسیر رشد قرار گرفته است و معتقدم زمینه مناسبی برای سرمایه گزاری سرمایه گزاران ایرانی در این صنعت، آن هم در این روزهای سخت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.