×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تولید سالانه یک میلیون و 350 هزار تن محصولات شیلاتی/ رتبه اول آسیا/ رهاسازی و تکثیر ۳۶۵ میلیون قطعه ماهی در دولت سیزدهم

به گزارش تجارت گردان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات به مناسبت هفته دولت در برنامه میز اقتصاد اظهار کرد: صنعت شیلات در ایران با تولید یک میلیون و سیصد و پنجاه و دو هزار تن محصولات شیلاتی که ۷۵۱ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن درحوزه آبزی پروری در غرب آسیا رتبه اول و به عنوان پیش رو در حوزه تولید پروتئین آبزیان در منطقه هست و ما در صید فراساحلی در اقیانوس هند با ۸۰۰ تا شناور با ۱۷۰ هزار تن رتبه دوم در ۳۲ کشور و در غرب اقیانوس هند رتبه اول داریم.

وی افزود: زیرساخت‌های حوزه صید و صیادی با چیزی حدود ۲۲۷ نقطه تلاقی و ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰اسکله تخلیه و ۳۷ اسکله‌های مردمی، بیشترین سازه و زیرساخت را در حوزه شیلات داشته که بیش از ۹۸ درصد این زیرساخت‌ها بعد از انقلاب جمهوری اسلامی ایران اتفاق افتاده و در دولت مردمی سیزدهم اتفاقات خوبی برای صیانت از این ذخایر اتفاق افتاده از جمله تامین اعتبار در سفر‌های استانی برای ۵ مرکز بازسازی ذخایر و تامین اعتبار برای ایجاد زیست گاه‌های مصنوعی بوده است.

ضرورت جدی گرفتن بازسازی زیست گاه‌ها

حسینی تصریح کرد: دریا‌ها به سه قسمت آب‌های کم عمق، عمیق و سطحی تقسیم می‌شوند، در آب‌های کم عمق، صید بی رویه وجود دارد و اگر بحث بازسازی زیست گاه‌ها را جدی نگیریم این اتفاق به یک چالش تبدیل خواهد شد و در بحث آب‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران بعد از ۱۶ سال حق عضویت خود را به سازمان مدیریت اقیانوس هند آی تی سی پرداخت کرد و پایبندی ایران به ۷۳ درصد رسید که در واقع تثبیت فعالیت در این حوزه بسیار حایز اهمیت است.

وی ادامه داد: در بحث اقتصاد دریا پایه که یکی از نقش آفرینی‌های خوبی به عنوان درون زا بودن سرمایه گذاری در حوزه شیلات به حساب می آید، سازمان شیلات ایران تعامل خوبی را هم با دبیرخانه توسعه سواحل مکران و هم در برنامه هفتم احکام پیشنهادی داشته است.

تولید ۶۱ هزار تن میگو در هفده هزار هکتار مزرعه میگو

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با زیر کشت رفتن ۱۷ هزار هکتار مزرعه میگو، تولید میگو به ۶۱ هزار تن رسیده که با پیش بینی برنامه مطابقت دارد. با توجه به مطالعاتی که انجام شده و قابلیت به زیر کشت رفتن ۲۰۰ هزار هکتار وجود دارد و با تاکید مقام عالی وزارت در اولویت قرار دادن سرمایه گذاری در بحث صنعت شیلات هم به صورت توسعه افقی و هم به صورت توسعه عمودی، ۴۰ هزار هکتار را در برنامه داریم که در گام اول ۲۴ هزار هکتار از محل مولدسازی در دستور کار قرار گرفته شده و در شمال کشور هم در استان گلستان، ۶ هزار هکتار در گمیشان از محل مولدسازی و املاک مازاد ۱۷۵۰ میلیارد اختصاص داده شده است.

وی افزود: برای زیرکشت رفتن و ایجاد زیرساخت‌های این موضوع  در بنادر حدود ۷۰۰ میلیارد در گام اول از محل مولدسازی تامین اعتبار شده است.

حسینی در رابطه با پروژه تولید خاویار گفت: برای مگاپروژه پرورش ۵ هزار تنی خاویار حدود ۷۰۰ میلیارد هزینه شده است، هفته دولت حدود ۵۴ پروژه شیلاتی با اعتبار دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان داریم که تولید ۱۸ هزار تن محصولات شیلاتی را در پی خواهد داشت و ۱۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم و چیزی حدود ۳ هزار نفر غیر مستقیم مشغول خواهند شد.

افزایش ۴ برابری سرمایه گذاری در صنعت شیلات در سال گذشته

وی در ادامه گفت: در سال گذشته هم در صنعت شیلات با توجه به سامانه اشتغال، ۱۲ هزار اشتغال در همین صنعت با جذب ۱۱ هزار میلیارد سرمایه گذاری انجام شده است که نسبت به دوهزار و ۵۰۰ میلیارد رکورد قبلی چیزی حدود ۴ برابر شده است.

حسینی در رابطه با صدور مجوز در سازمان شیلات عنوان کرد: با همکاری که با هیات مقررات زدایی اتفاق افتاد ۹ خدمت و زیرخدمت در کل صنعت شیلات تعریف شد از جمله آبزی پروری، صید و صیادی، صنایع تبدیلی که همه این‌ها در درگاه صدور مجوزها لحاظ شد، فقط در حوزه صدور مجوز‌ها جلسه‌ای که اخیرا در وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل شد یک اشکالات کوچکی بود که قرار بود تا یک ماه دیگر رفع و رجوع شود و در قالب کاربرگ‌ها بارگذاری می‌شود و بعد از طی فرایند که یک سری استاندار‌ها هم به لحاظ تخصصی هم به لحاظ اجتماعی انجام شد تایید می‌شود و این‌ افراد برای ادامه فعالیت برای ثبت شناورها، به سازمان بنادر که متولی این موضوع هست مراجعه خواهند کرد و با مدیریت تقویم زمان بندی شده و امکان فعالیت پایه دار می‌توانند از حالت غیر مجاز و غیر رسمی خارج می شوند.

ضرورت ممنوع شدن خرید و فروش مجوز صید به عنوان یک امتیاز

حسینی در واکنش به خرید و فروش مجوزها به صورت غیر رسمی و غیر قانونی تصریح کرد:  خرید و فروش مجوز به عنوان یک امتیاز باید ممنوع شود، از نگاه ما باید مجوز صادر شده برای هرکس غیر قابل انتقال باشد اما در قانون حفاظت منابع آبزیان این موضوع دیده نشده بود در واقع ما دنبال اصلاح این هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه شیلات باید پایداری شغل را مدیریت کنیم، ادامه داد: دریا یک ظرفیتی دارد که همه نمی‌توانیم از آن ظرفیت بهره برداری کنیم، ولی این حرف درستی است که برای نظارت به غیر رسمی‌ها باید یک ساماندهی اتفاق بیفتد که باهمکاری که با هیات مقررات زدایی داشتیم علاوه بر دخالت فردی و حذف امضا‌های طلایی و یک شفاف سازی فعالیت انجام شده است.

فعالیت ۱۳۵ هزار نفر در حوزه صید و صیادی 

حسینی در خصوص صید و صیادی عنوان کرد : در حوزه صید و صیادی تاکنون ۱۳۵ هزار نفر فعالیت می‌کنند، ۵۰۰ شناور در کلاس قایق و لنج و کشتی فعال هستند، در حوزه آبزی پروری ۱۱۵ هزار نفر و ۲۵۰ هزار نفر در صنعت شیلات مشغول به فعالیت هستند و در حوزه پایداری تولید با مشوق‌هایی که گذاشتیم در خیلی از بخش‌ها صیادان به سمت آبزی پروری و پرورش ماهی در دریا ترغیب شده اند.

وی ادامه داد: طبق اعلام موسسه تحقیقات شیلات ۸ هزار قایق مجوز داده شده که ما باید در کل استان‌ها این میزان مجوز را توزیع کنیم ، درحوزه لنج‌ها حدود ۲۰۰ مجوز فقط در اقیانوس هند و آب‌های دور اجازه صدور دادند و همه ما منتظر هستیم که کاربرگ‌های ما مورد تایید درگاه ملی قرار بگیرد و با مکانیزم و با فرایندی که درگاه ملی صدور مجوز‌ها دارد انجام شود.

حسینی با بیان اینکه صدور مجوز برای هرمزگان در دستورکار قرار گرفته است، گفت: بعد از هرمزگان سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر در دستورکار قرار خواهند گرفت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: برای صیانت از دریا چند آیتم و ارکان های مدیریتی لازم است انجام شود، یکی بحث زمان و مکان دوم ترکیب گونه ای، بحث روش صید و بحث بعدی بازسازی ذخایر است، بازسازی ذخایر در شمال و جنوب موضوعش با هم فرق می کند، در شمال با توجه به گونه هایی که در آنجا زیست می کنند و مسیرهای طبیعی آنها به خاطر ساخت و سازها و اتفاقاتی که افتاده از محل مولدگیری و بحث های پیش واسطه ای برای بازسازی خارج شده برای این ما باید تکثیر و رهاسازی انجام بدهیم.

وی افزود: با همتی که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد ۳۶۵ میلیون قطعه ماهی با اعتبار سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان تکثیر و رها سازی شد و امسال ۹۰ میلیارد تومان برای همین موضوع اعتبار در نظر گرفته شده است که ۳۰ میلیون قطعه اش با همکاری خود صیادان در ایجاد زیستگاهی طبیعی و برای بحث تکثیر طبیعی این اتفاق افتاد .

حسینی ادامه داد: در شمال کسانی که منطقه صید دارند یک فضایی را ایجاد کردند که مولد به این فضا می آید، مولد تا زمان تکثیر و رهاسازی غذادهی می شود و در جنوب ما این موضوع را با این مدل برای ایجاد زیست گاه های مصنوعی ، چراگاه ها و پناه گاهها پیش بردیم که برای اکوسیستم خیلی بهتر از تکثیر و رهاسازی است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: ۹۰ درصد این طرح در شمال و ۱۰ درصددر جنوب است.

وی در رابطه با یرنامه های سازمان شیلات برای احیای زیست گاه های آبزیان خاطرنشان کرد: برنامه ما رهاسازی ده هزار زیستگاه تا سال ۱۴۰۰ بود، ۱۵۰۰ زیست گاه در ده سال گذشته  رهاسازی شده، ۱۵۰۰ زیست گاه تا سال گذشته و۳۵۰۰ تا هم امسال با اعتباری که دیده شده رهاسازی می شود که در همین دو سه روز گذشته ۶۰۰ زیست گاه در اطراف جزیره کیش رهاسازی شده که این کار، یک کار ملی با مشارکت بخش خصوصی است.

حل مشکل بازاریابی و صادرات پرورش ماهی در قفس­

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مشکلات پرورش ماهی در قفس گفت: یکی از موضوعاتی که برای پرورش ماهی در قفس چالش بود بحث بازار بود که با دیپلماسی فعال که در این دولت اتفاق افتاد مشکل بازارشان حل شده است، با تفاهم نامه ای که وزیر جهاد کشاورزی با وزیر کشاورزی چین منقعد کرد و همچنین تفاهم نامه ای که با روسیه داریم، مشکلی برای صادرات نخواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: در تولید بچه ماهی ، با تولید ۲۳۰۰ پیش مولد و مولد گام موثری برای مولدها برداشتیم اما تا بیوتکنولوژی و تولید مولد و به گزینی لازم است که به واردات بچه ماهی ادامه دهیم، با این که ظرفیت خوبی برای تولید ایجاد شده ولی هنوز با استانداردها فاصله داریم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.