×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تولید پنبه به ۷۰ هزار تن رسید

محمدحسین کاویانی گفت: علی رغم اتمام برداشت پنبه، هنوز آمار دقیقی از میزان تولید پنبه نداریم. اما برآوردها حاکی از آن است که در کارخانجات پنبه پاک کنی مجاز ۶۵ تا ۷۰ هزار تن پنبه تولید شده است.

به گفته او، بنابر آمارهای اعلامی میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و خرید داخلی از سوی صنایع نساجی کاهش داشته است چراکه به دلیل تخصیص ارز نیما،صنایع انگیزه بیشتری نسبت به تامین ماده اولیه خود از طریق  واردات دارند.

کاویانی، نرخ جهانی پنبه در طول یکسال گذشته را ۱۹۵ سنت تا ۳ دلار و ۵ سمت اعلام کرد و افزود: قیمت هرکیلو پنبه داخلی در اوایل فصل برداشت ۹۵ هزارتومان بود که متاسفانه اکنون به ۷۵ تا ۸۵ هزارتومان رسیده است که براین اساس سودی عاید کشاورزان نمی شود.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: علی رغم اعلام وزیر جهاد مبنی بر آن که پنبه جزء ۵ محصول مهم استراتژیک محسوب می شود، اما حمایت لازم از کشت این محصول را ندارند که در نهایت سال آینده سطح زیرکشت پنبه کاهش و نیاز به واردات افزایش می یابد.

او درباره آخرین وضعیت واردات پنبه گفت: بنابر  آمار ۹ ماهه ۸۰ هزارتن پنبه وارد کشور شده، درحالیکه مدت مشابه سال قبل تا این تاریخ میزان واردات ۵۹ هزارتن بوده است. همچنین سال گذشته میزان خرید پنبه داخلی ۴۴ هزارتن بود که امسال به ۲۶ هزارتن رسیده است.

کاویانی نیاز سالانه  پنبه مورد نیاز صنعت نساجی را ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: امسال با تامین ۷۰ هزارتن از طریق تولید داخل، مابقی از طریق واردات باید تامین شود، اما مجوز بی رویه واردات نباید داده شود و تنها در صورت خرید پنبه داخل اجازه واردات بدهند تا تولید این محصول استراتژیک دچار چالش نشود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.