×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
تکلیف ۶۷۵ هزار تن محصول وارداتی روشن شد/ تعریف ۳۳ طرح پیشران برای جلوگیری از خروج ۱٫۳ میلیارد دلار ارز

 به گزارش تجارت گردان به نقل از ایلنا، حسن عباس‌زاده در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی مهمترین حلقه از زنجیره ارزش صنعت نفت در راستای جلوگیری از خام‌فروشی است، اظهار داشت: در حال حاضر ما ۶۷ مجتمع پتروشیمی در حال فعالیت داریم که از این تعداد ۳ مجتمع یوتیلیتی و ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی کل مجتمع‌ها است.

تولید ۳۵ میلیون تن محصول با صرف ۴۰ میلیون تن خوراک

وی افزود: در پایان سال ۹۹، ۴۰ میلیون تن سوخت خوراک معادل ۹۹۲ هزار بشکه نفت خام در روز وارد صنعت شده که ۳۵ میلیون تن محصول نهایی تولید شده که از این میزان ۲۵ میلیون تن صادر و ۱۰ میلیون تن به مصرف داخلی رسیده است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت صنایع ملی پتروشیمی با اشاره به تنوع محصولات در این صنعت گفت: ۳۳۰ گرید و ۴۰ ماده شیمیایی به صنایع عرضه می‌کنیم که بابت تولید این میزان محصول ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ فعال هستند.

بیش از تعهد ارز به نیما دادیم

عباس‌زاده با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در راستای ایجاد ارزش افزوده منابع هیدروکربوری فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مهم این صنعت، کمک به تنظیم بازار ارزی کشور بوده که بخش قابل توجهی از ارز حاصل شده به سامانه نیما تحویل می‌شود، به طوری که در سال ۹۸ بیش از تعهد ارز وارد سامانه کردیم.

۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای جهش دوم و سوم

وی با اشاره به طرح‌های در دست اجرای جهش دوم و سوم صنعت پتروشیمی یادآور شد: با اجرای طرح‌های جهش سوم که از سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود ۴۸ طرح پتروشیمی اجرا می‌شود که ۴۵ میلیون تن به ظرفیت اضافه خواهد کرد، برای این منظور ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که تاکنون ۸ میلیارد دلار هزینه شده است.

۱۰۰ میلیون تنی می‌شویم

این مقام مسئول افزود: طرح‌های جهش دوم و سوم در راستای برنامه پنجم و ششم تعریف شده بودند و تا پایان برنامه ششم، طرح‌های جهش دوم به پایان خواهد رسید البته بخشی از آنها در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و در نهایت ظرفیت فعلی را ۱۰ میلیون تن افزایش خواهند داد بنابراین تا پایان برنامه ششم به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رسید.

عباس‌زاده ادامه داد: ۳ طرح از طرح‌های جهش دوم در داخل شهرها هستند که از جمله آنها مجتمع‌های اردبیل، خمین و گچساران است و ۲ طرح نیز جهت تامین خوراک برای سایر پتروشیمی‌ها هستند. ۲ طرح خاص دیگر محصولات پروپیلنی تولید خواهند کرد.

وی با اشاره به طرح‌های جهش سوم گفت: در جهش سوم، طرح‌های ۳۸گانه در جاهای مختلف کشور تعریف شده که تا پایان سال ۱۴۰۴ و مصادف با برنامه هفتم به اجرا خواهند رسید.

جمع‌آوری فلرها؛ با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت صنایع ملی پتروشیمی ادامه داد: ۱۳ طرح جدید در یک سال اخیر اضافه شده که از ویژگی این طرح‌ها این است که ۱۰ شهر دارای مجتمع پتروشیمی خواهند شد. یک طرح جهت تامین خوراک و یک طرح نیز جهت جمع‌آوری گازهای فلز خواهد بود که با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در قالب برنامه‌های قابل اجرا در هلدینگ خلیج فارس جهت تکمیل خوراک بیدبلند به اجرا خواهد رسید.

عباس‌زاده در NPC گفت: در قالب طرح‌های جهش سوم اولین طرح PDH را که تاکنون به عنوان گلوگاه صنعت پتروشیمی مطرح بوده، خواهیم داشت. با اجرای این طرح (سلمان فارسی) تکنولوژی در دسترس بقیه طرح‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین طرح GTTP را برای اولین بار در اسلام‌آباد به بهره‌برداری خواهیم رساند. همچنین ۷ محصول پروپیلنی داریم که ۱٫۷ میلیون تن در قالب جهش سوم به ظرفیت تولید صنعت اضافه خواهد شد و از پروپیلن بی‌نیاز شده و امکان صادرات بیشتری خواهیم داشت.

تکلیف ۶۷۵ هزار تن محصول وارداتی را روشن کردیم

وی با بیان اینکه استراتژی ما تکمیل زنجیره ارزش بوده و مطالعات زیادی جهت تنوع‌بخشی به محصولات قابل عرضه به بازار انجام داده‌ایم، اظهار داشت: ما محصولات وارداتی در سال ۹۸ و ۹۹ را آنالیز کردیم که بر این اساس ۶۷۵ هزار تن کالای پتروشیمیایی به ارزش ۱٫۳ میلیارد دلار که عمدتا محصول میانی هستند، وارد می‌شود. ۲۳۲ قلم کالا بسته‌بندی شد که از نظر تناژ و ارزش اقتصادی ۴۰ قلم کالا ۷۰ درصد واردات را شامل شده بنابراین روی آنها تمرکز کردیم و طرح‌هایی تعریف کردیم که بتوانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم.

تعریف ۳۳ طرح پیشران برای جلوگیری از واردات

این مقام مسئول تاکید کرد: طرح‌های پیشران تعریف کردیم که ۳۳ طرح را شامل شد که ۳ میلیون تن ظرفیت داشته و برخی تا ۱۹۰۰ دلار قیمت دارند.

عباس‌زاده با بیان اینکه ما توسعه پتروشیمی بر محور گاز را تعریف کردیم، افزود: اگر این پروژه‌ها را اجرا نمی‌کردیم در حوزه برداشت گاز رقیب از ما پیشی می‌گرفت.

وی با یادآوری اینکه از ۳۳ طرح پیشران ۲۲ طرح محصول جدید است، خاطرنشان کرد: ۱۳ طرح پروپیلن، ۶ طرح متانول، ۵ طرح اتیلن و ۲ طرح بنزن خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.