×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تکمیل بارگذاری اطلاعات اماکن مناسب‌سازی شده در سامانه نقشه تهران

ابراهیم کاظمی مومن‌سرائی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اطلاعات اماکن مناسب‌سازی شده شامل بوستان‌های شهری، ایستگاه‌های مترو، ساختمان‌های اداری شهرداری، سراهای محلات، میادین و بازارهای میوه و تره بار و سرویس‌های بهداشتی عمومی برای معلولین جسمی و حرکتی و نابینایان و کم بینایان در سامانه نقشه شهر تهران بارگذاری شده‌اند.

وی به طرح‌های مناسب‌سازی‌شده شهر تهران اشاره کرد و گفت: از جمله طرح‌های مناسب‌سازی‌شده شهر تهران می‌توان به بوستان‌ باغستان در منطقه یک، بوستان‌ فاز یک پرند در منطقه دو، بوستان‌ آفتاب در منطقه سه، بوستان‌ کارون در منطقه چهار، پیاده‌رو اکباتان بلوار نفیسی بلوار حنانی در منطقه پنج، سرای محله ساعی در منطقه ۶، بوستان‌ بخشی‌فر در منطقه هفت، معابر بوستان تابان در منطقه هشت و معابر بوستان لاله و لادن در منطقه ۹ اشاره کرد.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، پروژه احداث پیاده‌راه خیابان دعوتی در منطقه ۱۰، مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان امام‌خمینی(ره) در منطقه ۱۱، سرای محله آبشار در منطقه ۱۲، پیست دوچرخه سواری سرخه حصار در منطقه ۱۳، بوستان اقاقیا در منطقه ۱۴، محورهای احدی (کیانشهر) و بوعلی در منطقه ۱۵، موزه محلی نازی آباد در منطقه ۱۶، بوستان پانیذ در منطقه ۱۷، معابر بوستان میرال در منطقه ۱۸ و بوستان بهار در منطقه ۱۹ را از دیگر طرح‌های مناسب‌سازی‌شده شهر تهران نام برد و گفت: امیدواریم سامانه و اپلیکیشن اماکن مناسب‌سازی شده در شهرهای دیگر نیز  محقق شود.

مومن‌سرائی با اشاره به مناسب‌سازی بوستان توسکا در منطقه ۲۰، فاز اول مناسب سازی پیاده روهای مسکن ویژه در منطقه ۲۱ و بوستان پونه در منطقه ۲۲ افزود: مناسب‌سازی مرکز خدماتی هرندی معابر، فضای باز محله‌ای سه راه گل نما، ساماندهی گذر نفیس، بهسازی محیطی و احداث فضای جمعی گذر پشت نواب، پاتوق محله‌ای اقاقیا، مرمت و ساماندهی بازارچه نائب السلطنه، ایجاد میدانگاه امیرکبیر، بهسازی محیطی میدان سرآسیاب و بهسازی خیابان آقایاری نیز از سوی سازمان نوسازی انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز مبادرت به مناسب‌سازی پروژه پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران کرده است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با اشاره به اجرای برنامه برداشت، تحلیل و برنامه دهی هوشمند معابر سطح شهر تهران گفت: در مرحله اول این برنامه برای معابر اصلی به طول حدود ۱۵۰۰ کیلومتر  در تهران انجام می‌شود.

مومن‌سرائی افزود: نرم افزار برداشت میدانی وضعیت پیاده‌روهای معابر در راستای برنامه جامع اقدامات مناسب سازی برای شـهر تهـران، جهت سنجش وضعیت پیاده رو از نظر مناسب سـازی، دسـتاوردی نوین در حوزه معاونت شهرسازی شهرداری تهران در قالب طراحی نرم افزار برداشت میدانی به انجام رسید. با استفاده از اپلیکیشن برداشت میدانی، امکان سنجش وضعیت و تعیین نوع برنامـه اقـدام مناسب سـازی بـا توجـه بـه ضـوابط و استاندارد های مناسب سازی، به صورت همزمان و آنی میسر خواهد  بود.

وی از آغاز آموزش ضوابط جدید مناسب‌سازی شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تفکیک گروه های هدف شامل پرسنل معاونت ها و مناطق شهرداری، افراد دارای معلولیت و مجریان و پیمانکاران خبر داد و گفت: یکی از راه‌های تحقق رشد و توسعه هر جامعه، تامین بستری مناسب برای حضور فعال همه افراد و ایجاد فرصت‌های مساوی برای اقشار مختلف در جابجایی و دسترسی به ساختمان‌های عمومی و فضاهای شهری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهروندان می‌توانند برای دانلود اپلیکیشن «تهران من» برای سیستم عامل اندروید به سایت تهران من به نشانی  my.tehran.ir و یا کافه بازار و پلی استور مراجعه کنند.

طبق آمار جامعه جهانی، معلولان ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که در ایران این آمار ۱۰ درصد محاسبه می‌شود که سه درصد از آنها معلولیت شدید و خیلی شدید دارند. براین اساس جمعیت معلولان ایران بین هشت میلیون نفر برآورد می‌شود.

البته مناسب‌سازی معابر و فضاهای شهری علاوه بر افراد دارای معلولیت، نیاز سالخوردگان، زنان باردار، بیماران و افراد ناتوان نیز هست و هرچند که همه افراد به مناسب سازی شهری در جهت تسریع و تسهیل حرکتشان نیازمندند اما معلولین بیش از افراد سالم برای برآوردن نیازهای خود به طراحی های شهری متفاوت و تخصصی نیاز دارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.