×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
تکنولوژی سد‌های لاستیکی جایگزین مناسبی برای سازه‌های بتنی

تجارت گردان | تکنولوژی سد‌های لاستیکی جایگزین مناسبی برای سازه‌های بتنی

تقی زاده خامسی معاون آبفای وزیر نیرو در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

«سابقه استفاده از لاستیک در صنعت آب، عمر بسیار کوتاهی دارد. اما ساخت بیش از ۴۰۰۰ سد لاستیکی در دنیا و اجرای صد‌ها طرح افزایش ارتفاع سد و استفاده از لاستیک به جای دریچه‌های فلزی نمایانگر این است که این ماده جای خود را بین مصالح مختلف کاملاً بازکرده است و هرروز شاهد استفاده هر چه بیشتر از این فناوری هستیم.

تکنولوژی سد‌های لاستیکی، راه مهندسی مناسبی برای مقاصد انحراف، ذخیره و تنظیم آب رودخانه‌ها است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای سازه‌های بتنی با دریچه‌های فلزی باشد. با این تکنولوژی مقیاس کار‌های ساختمانی در حد یک پروژه عادی کاهش یافته و تجهیزات مکانیکی غیر ضروری حذف می‌شود. در واقع سد‌های لاستیکی با کم و زیاد شدن هوای درون آنها قابل تنظیم هستند و در صورت لزوم به آسانی می‌شود آنها را جابه‌جا کرد.

در کشور پتانسیل زیادی خصوصا در مناطق پر آب مثل گیلان برای استفاده از سد‌های لاستیکی وجود دارد ‎سد داریان که در منطقه زیبای اورامانات بین استان‌های کردستان و کرمانشاه و در نزدیکی شهر پاوه بر روی رودخانه پر آب سیروان ساخته شده ظرفیت بالایی برای گردشگری هم دارد.

اخیرا همکارانم در شرکت آب و نیروی ایران سد لاستیکی به طول ۸۵ متر بر روی سازه سرریز آزاد سد داریان احداث کرده‌اند که می‌تواند ۱۵ میلیون مترمکعب حجم آب مخزن سد را با قابلیت تنظیم سالانه حدود ۶۵ میلیون مترمکعب و افزایش تولید انرژی برقابی به میزان ۲۳ میلیون کیلو وات ساعت در سال را داشته باشد.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.