×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
تکنیک‌ها را باید تغییر داده و از روش‌های جدید استخراج استفاده کنیم

 به گزارش تجارت گردان به نقل از مس پرس، دکتر اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس که روز یکشنبه در هتل المپیک تهران برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: سیستم‌های اکتشاف در دنیا تغییر کرده و ما نیز نباید از این موضوع غافل باشیم. لذا باید استفاده از دستگاه‌های جدید و به روز دنیا در دستور کار قرار گیرد.
سعدمحمدی با تأکید بر اینکه تغییر تکنیک باید در دستور کار فولاد قرار گیرد و نباید از تکنیک‌های تولید غافل شد، افزود: باید به تغییر تکنیک توجه بیشتری داشته باشیم و انجمن فولاد با بررسی بیشتر این موضوع اطلاعات بیشتری را در اختیار ایمیدرو به‌عنوان راهبر قرار دهد.
وی ادامه داد: اگر در زمینه فولاد نیز به تغییر تکنیک توجه نکنیم قطعاً از بازار جا می‌مانیم، در حال حاضر ورق‌هایی که برای تولید خودرو استفاده می‌شود وزن بسیار کمی داشته و مقاومت بیشتری نیز دارند ضمن این که مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهند.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران تأکید کرد: باید برای حضور در تجارت جهانی هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی بازارهای هدف اقدام کرد.
وی، با بیان این که چین بازار بسیار بزرگی برای مصرف فولاد خام بوده، وضعیت رشد تولید در این کشور را قابل ارزیابی دانست و گفت: تقاضای این کشور در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۴٫۷ درصد جهان بود که در سال ۲۰۲۰ به حدود ۵۶٫۲ درصد رسیده است.
سعدمحمدی در ادامه میزان گردش مالی در فولاد را ۱٫۵ تریلیارد دلار در دنیا اعلام کرد و این رقم را به لحاظ حجم مبادلات تجاری قابل توجه دانست.
وی در ادامه به تشریح وضعیت بازار جهانی پرداخت و گفت: به طور نمونه سهم خاورمیانه از تقاضای فولاد برخلاف تولید آن کاهشی بود و از ۳٫۷ درصد در ۲۰۱۰ به حدود ۲٫۶ درصد در ۲۰۲۰ رسید.
مدیرعامل فملی تصریح کرد: کشور ما هم علاوه بر برنامه‌ریزی در زمینه تولید فولاد، باید به سمت افزایش مصرف نیز حرکت کند و برای آن برنامه‌ریزی‌هایی را داشته باشد.
سعدمحمدی گفت: در صورت عدم هماهنگی بین بخش تولید و بازار شاهد بروز مشکلاتی خواهیم بود؛ درصورتی‌که مازاد تولید داشته باشیم و در داخل برای آن بازاری تعریف نشده باشد، ناچار هستیم محصول خود را با نازل‌ترین قیمت صادر کرده تا بتوانیم گردش مالی ایجاد کنیم.

🔸نمی‌توان با بنگاه‌های اقتصادی کوچک در بازارهای صادراتی رقابت کرد

وی با تأکید بر این که همان میزان که برای رشد تولید برنامه‌ریزی می‌کنیم به همان میزان نیز برای تقاضا و بازارهای هدف باید برنامه‌ریزی داشت، گفت: باید با شناسایی دقیق بازارهای مصرف و واردکنندگان فولاد در دنیا سعی کنیم با تجمیع شرکت‌های بزرگ فولادی توان رقابت و حضور در بازارهای صادراتی خود را افزایش دهیم.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این که با بنگاه‌های اقتصادی کوچک نمی‌توان در بازارهای صادراتی موفق عمل کرد، هشدار داد: مصرف سرانه فولاد کشور رو به کاهش است، با این شرایط در صورت از دست دادن بازار داخلی به‌طورقطع در بازارهای صادراتی نیز با مشکل مواجه خواهیم شد.
سعدمحمدی به کنترل و غلبه کشورها بر کرونا اشاره کرد و گفت: در این شرایط، تنها کشوری که توانسته رشد تولید خود را حفظ کند کشور چین بوده ولی اکثر کشورها مانند هند یا ژاپن تولیداتشان کاهش یافته است.
وی با بیان این که فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت معدنی و فولادی در ایران ۱۰٫۳ میلیون تن تولید داشته است، افزود: این در حالی است که میزان تولید شرکت‌های بزرگی مانند بائو استیل ۱۱۵ میلیون تن بوده و گروه اچ بی آی اس ۴۷ میلیون تن تولید فولاد داشته است.
مدیرعامل فملی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت کشورهای فعال در حوزه صادرات و واردات فولاد پرداخت و گفت: چین، اروپا و ترکیه که از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد هستند در بین واردکنندگان بزرگ فولاد جهان نیز قرار دارند.
وی با اشاره به خسارت‌هایی که قطع برق در فصل تابستان به صنایع فولادی تحمیل کرد، یادآور شد: برای برون‌رفت از این بحران و حتی موضوع گاز نیاز به برنامه‌ریزی داریم. قطع برق در تابستان امسال منجر به ضرر و کاهش درآمد در صنعت فولاد شده است.
سعدمحمدی در ادامه به تشریح وضعیت بازار فولاد خاورمیانه پرداخت و اظهار داشت: در منطقه خاورمیانه تقاضای فولاد در طی دهه‌های گذشته همواره بیشتر از عرضه آن بوده است و رشد تولید فولاد در این منطقه، شکاف عرضه و تقاضا را در این منطقه کاهش داده است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران دسترسی به انرژی ارزان در خاورمیانه عامل اصلی توسعه سریع بازار تولیدات ازجمله فولاد بوده است.
سعدمحمدی همچنین گفت: امروز در دنیا ۳۹ درصد مصرف انرژی از نفت تأمین می‌شود درحالی‌که تا سال ۲۰۵۰ سهم نفت در تأمین انرژی به ۱۳ درصد کاهش می‌یابد و برق نیز طی ۳۰ سال آینده از ۱۹ درصد به ۴۹ درصد خواهد رسید.
وی با اعلام این‌که تا سال ۲۰۳۵ هر سال ۴ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در زمینه زیرساخت‌ها صورت خواهد گرفت، افزود: با توجه به این که قیمت حمل‌ونقل در کشور ما در مقایسه با دنیا گران است، دولت باید به سمت سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌ها حرکت کند و تمام خطوط ریلی کشور طبق برنامه‌ریزهای صورت گرفته ۲ خطه شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین در پایان این سخنرانی درباره چشم‌انداز اقتصاد دنیا طی یک دهه آینده، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ چین جایگزین اقتصاد امریکا ‌شود؛ از این رو برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری داریم تا موفق شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.