×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
ثبات قیمت برنج مازندران ناشی از رویکرد حمایتی دولت است

عزیزالله شهیدی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که هم اکنون شالیکوبی های استان  مملو از برنج نو از نوع طارم محلی است ،افزود : به رغم این که به طور میانگین در هر یک از شالیکوبی های استان ۳۰۰تا ۴۰۰تن برنج سفید آماده عرضه و فروش وجود دارد ؛در چنین شرایطی قیمت ها ثابت مانده است و این  نشانه کارآمدی سیاست های حمایتی دولت بر مدیریت بازار این محصول است.
وی گفت : خوشبختانه با سیاست حمایتی دولتی مبنی بر نیمایی شدن واردات برنج خارجی ، امسال به هیچ عنوان دغدغه ای برای فروش برنج داخلی وجود ندارد.
شهیدی فر با توضیح این نکته که دیگر نگران واردات برنج خارجی نیستیم و در هر شرایطی به لحاظ عرضه و تقاضا ،برنج تولید داخل قیمت واقعی خودش را به دست می آورد ، افزود : چرا که سیاست  ارز نیمایی برای واردات برنج مانع کاهش قیمت تولیدات داخلی این محصول در سال جاری شده است.
وی در عین حال اظهار داشت : اگرچه هزینه تولید برنج امسال بسیار بالا رفته است ،اما شالیکاران نگران قیمت محصول نیستند چرا که قیمت فعلی انواع برنج داخلی برای بیشتر کشاورزان رضایتبخش گزارش شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد : به طور یقین با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و هزینه های صورت گرفته امیدواریم  قیمت برنج در مسیر افزایشی قرار بگیرد که دور از انتظار نیست.
شهیدی فر گفت : گزارش های کارشناسان بخش بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران نشان می دهد که در حال حاضر ارقام ندا ، شیرودی و فجر به عنوان انواع برنج کیفی پر محصول تولید امسال به ترتیب ۱۶ تا ۱۹ هزار تومان و برنج طارم محلی ۲۲ هزار تومان به صورت نقدی خرید و فروش می شود.
وی خرید و فروش نقدی در بازار برنج مازندران را بی سابقه و  یک موفقیت بزرگ برای شالیکاران توصیف کرد و در عین حال عرضه برنج مازندران با قیمت بالا در دیگر استان های کشور را غیر متعارف دانست و توضیح داد:  اگرچه اختلاف قیمت برنج خارجی بی کیفیت در مقایسه با برنج کیفی شمال ایران نظیر طارم صدری ، دم سیا و طارم هاشمی کم است ،اما معتقدم شالیکاران باید به دغدغه دولت نسبت به قدرت خرید مصرف کنندگان نیز توجه کنند و یقین داشته باشند ، مصرف کنندگان نیز به در خرید به قیمت و کیفیت برنح داخلی و خارجی پی برده اند.
شهیدی فر با ذکر این نکته که توقع و انتظار شالیکاران به افزایش قیمت طارم تا ۲۵ هزار تومان نیز بجا است، بیان داشت : بررسی ها نشان می دهد که به دلیل مشکلات کرونایی مصرف برنج های خارجی در تالارها و واحد های پذیرایی بشدت کاهش یافته است و به همین دلیل شاهد فراوانی برنج های خارجی در بازار مصرف هستیم.
این مسئول کشاورزی مازندران به مکانیزه شدن کاشت و برداشت به خاطر افزایش توان کشاورزان برای خرید ماشین آلات مورد نیاز طی هفت سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت : امروز برنجکاری با حمایت های دولت و البته سیاست های بازرگانی به صرفه شده است و نمونه بارز آن علاوه بر ثبات قیمت در زمان عرضه زیاد ، رونق کشت دوم  این محصول است.
شهیدی فر به پایان برداشت محصول کشت اول برنج در سطح حدود ۲۱۵هزار هکتار با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن شلتوک اشاره کرد و گفت: طبق آمار واحد اداره برنج جهاد کشاورزی استان امسال ۱۱۰ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر  کشت دوم به ۲ روش نشا مجدد و یا رتون  رفته است.
مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن  ؛۴۲درصد برنج سفید کشور را تامین می کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.