×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
ثبت‌نام ۱۰هزار نفر از افراد معرفی شده توسط وزارت فرهنگ در سامانه مسکن

«سید عباس صالحی» امروز (شنبه) در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای هنرمندان و خبرنگاران، افزود: افزایش سهم مسکن در سبد خانوار به دغدغه خانوارهای ایرانی و بخصوص جوانانی که آماده ازدواج هستند تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سال ۶۷ کل دانشگاه‌های کشور ۶ هزار دانشجوی هنر داشت اما در سال ۹۷ این شاخص به حدود ۳۰۰ هزار نفر رسید که نشان‌دهنده افزایش ۵۰ برابری تعداد دانشجویان هنر در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و … است.

به گفته وزیر فرهنگ سهم دانشگاه هنر نسبت به کل دانشجویان در سال ۶۷ حدود ۲ درصد بود اما در سال ۹۷ به ۸ درصد افزایش یافت.

صالحی اظهار داشت: اگر دغدغه مسکن جوانان را به عنوان یکی از دغدغه اصلی بدانیم شاهد خواهیم بود که تعداد آنها بسیار زیاد بوده و این به جز فارغ‌التحصیلان آموزشگاه‌های آزاد هنری است که هر ساله ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر وارد بازار کار هنر می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر هر ساله روی هم انباشته می‌شوند به دیگر زیرشاخه‌های مجموعه وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: مجموعه‌های متنوعی ذیل وزارت ارشاد فعالیت می‌کنند که خبرنگاران و هنرمندان بخشی از آنها هستند.

صالحی ادامه داد: ۱۳ هزار و ۲۰۵ کانون تبلیغاتی، ۶ هزار و ۴۴۴ آموزشگاه هنری، ۷۶۱۰ مؤسسه فرهنگی هنری چندمنظوره، سه هزار و ۵۲۵ کتابخانه عمومی، ۱۵ هزار و ۷۵۰ انتشاراتی، نشریات، رسانه‌های برخط، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سالن‌های سینما و … از دیگر دستگاه‌هایی هستند که تحت نظارت وزارت ارشاد به فعالیت می‌پردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت ارشاد می‌تواند در حوزه مسکن برای مجموعه‌های فعال رسانه، فرهنگ و هنر تسهیلگری کند.

صالحی افزود: «صندوق هنر» خدمات مالی به مجموعه هنرمندان و خبرنگاران می‌دهد و یکی از خدمات اصلی آن، بیمه خبرنگاران و هنرمندان است.

وی گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار نفر عضو صندوق هنر هستند و ۴۰ هزار نفر از آنها بیمه تأمین اجتماعی از صندوق هنر دریافت می‌کنند که به دلیل کمبود امکانات، امکان تحت پوشش قراردادن همه خبرنگاران و هنرمندان را نداریم.

صالحی هدفگذاری وزارت راه و شهرسازی در خصوص خانه‌دار شدن اقشار هدف را یادآور شد و ادامه داد: میانگین درآمد اصحاب فرهنگ و هنر بسیار پایین است. یکی از اشتباهات رایج در حوزه فرهنگ و هنر که در حال رخ دادن است این است که برخی اشخاص که به عنوان سلبریتی یا چهره مشهور این نما را نسبت به کل جامعه پوشش می‌دهند درحالی‌که تعداد آنها بسیار محدود است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در چند سال اخیر برآوردی صورت گرفت که بر اساس آن میانگین درآمد اصحاب فرهنگ و هنر از میانگین درآمد کارکنان دولت بسیار پایین‌تر است؛ بنابراین اگر قصد داریم به حوزه‌هایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند توجه کنیم اصحاب فرهنگ و هنر جزو این حوزه‌ها هستند.

صالحی به تأثیر کرونا بر درآمد اصحاب فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: بخش خدمات بخصوص فرهنگ و هنر بیشترین ضربه را از کرونا دید. سال ۹۷ تعداد تئاترهای اجرا شده هفت هزار و ۱۹۸ نمایش بود اما سال ۹۹ به یک هزار و ۲۶۸۸ نمایش کاهش یافت که تقریباً یک‌پنجم کمتر از سال ۹۷ بوده درحالی‌که تعداد تماشاگران تئاتر هشت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و سال ۹۶ یک میلیون و ۲۹۶ هزار نفر بود.

وی گفت: ۹ هزار و ۸۵۴ اجرای صحنه‌ای در سال ۹۷ وجود داشت اما سال ۹۹ فقط ۸۹ اجرای صحنه‌ای در حوزه نمایش رخ داد. همچنین سال ۹۷ فروش سینماها ۲۵۰ میلیارد تومان بود اما سال ۹۹ به ۹ میلیارد تومان کاهش یافت.  این خسارات بسیار قابل توجه و اساسی بود بنابراین انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی، مسئله مسکن اصحاب فرهنگ و هنر را به عنوان یکی از مسائل مهم در اولویت‌های خود قرار دهد.

صالحی گفت: وزیر راه و شهرسازی نیز از ابتدای ورود به این وزارتخانه، موضوع ساخت‌وساز را مورد اهتمام قرار داد، اما مسئله مسکن اصحاب فرهنگ و هنر با تأخیر مواجه شد که با همکاری وزارت راه و شهرسازی، این مشکلات برطرف و تأخیر جبران شد.

وی تأکید کرد: تا ۱۷ مرداد کل ۱۰ هزار نفر معرفی شده از طرف وزارت ارشاد در سامانه طرح «اقدام ملی مسکن» ثبت‌نام خواهند کرد و از هر دو ظرفیت مسکن های موجود و مسکن‌هایی که قرار است ساخته شود برخوردار خواهند شد. امیدواریم در ایام باقی‌مانده از عمر دولت دوازدهم، تفاهمنامه‌ای که امروز امضا می‌شود، وارد فاز اجرایی شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.