×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
ثبت جهانی نشانه جغرافیایی فرش دستباف برای ۱۴ منطقه

تجارت گردان | ثبت جهانی نشانه جغرافیایی فرش دستباف برای ۱۴ منطقه

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرح‌ناز رافع اظهار داشت: در دولت دوازدهم ایجاد زنجیره تأمین مواد اولیه فرش دستباف در منطقه محروم مراوه تپه در استان گلستان آغاز شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ثبت طرح و نقشه برای ۲۴۰ اثر، ثبت جهانی نشانه جغرافیایی فرش دستباف برای ۱۴ منطقه و ثبت ملی نشانه جغرافیایی فرش دستباف برای ۱۳ منطقه از مهمترین اقدامات در دولت دوازدهم در حوزه فرش دستباف بوده است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به بخش خصوصی، ادامه داد: از ظرفیت بخش خصوصی برای راه اندازی ستاد راهبری فرش دستباف و استفاده از توان آن‌ها در کمیسیون‌های تخصصی بهره گیری شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در دولت دوازدهم برای راه اندازی شتاب دهنده تخصصی فرش دستباف در ۶ استان برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم به عمل آمد.

رافع بیان کرد: همچنین ۷ طرح تحقیقاتی مطالعاتی در حوزه شناخت مواد اولیه، دار و ابزار، رنگرزی، طرح و نقش، تاریخ شفاهی فرش دستباف، چله کشی و چله دوانی و مکانیزم فنی بافت در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل و… انجام شد.

اعطای ۱۶ فقره تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری برای ایجاد مجتمع متمرکز قالی بافی

وی اعطای ۱۶ فقره تسهیلات کمک‌های فنی و اعتباری را از دیگر اقدامات دانست و گفت: این کمک‌ها در مجموع با اعتبار ۲۴ هزار و ۱۱۲ میلیون ریال از سال ۹۲ تا سال ۹۵ برای ایجاد مجتمع متمرکز قالی بافی اعطا شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان بیان کرد: حمایت از طرح‌های دانشجویی در ۱۹ طرح تخصصی، برگزاری یک دوره آموزشی آشنایی دبیران کاردانش با فرش دستباف و برگزاری ۴ دوره المپیادهای فرش دستباف از دیگر اقدامات بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.