×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ثبت روز ملی محیط‌بان در تقویم رسمی کشور با جدیت دنبال می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ جمشید محبت خانی روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین با تبریک ولادت امام رضا (ع) و روز ملی محیط بان افزود: چند سالی است پیگیر هستیم تا روز ولادت امام رضا (ع) که امسال با اول تیر ماه مصادف شده است، به عنوان روز ملی محیط بان در تقویم رسمی کشور ثبت شود که هنوز موفق به انجام آن نشدیم البته انتظار داشتیم امسال این اتفاق رخ دهد اما هنوز موفق نشده ایم.

وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای از رییس جمهوری درخواست کرد تا این کار انجام شود و بر این اساس دستور مناسبی صادر شده اما این کار زمان بر بوده و نیاز است تا این پروسه طی شود و امیدواریم هر چه سریعتر شاهد ثبت این روز در تقویم رسمی باشیم و تا انجام آن با جدیت دنبال کار خواهیم بود.

مردم ثابت کردند که هوشمندانه پای نظام ایستاده اند 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به حضور هوشمندانه مردم در پای صندوق های رای در ۲۸ خرداد ماه گفت: حضور هوشمندانه مردم پای صندوق های رای شاید به ذائقه دشمنان خوش نیامد اما مردم ثابت کردند که همیشه پای نظام ایستاده اند و مسوولان بدانند که چه مردم خوب و قدرشناسی داریم.

معرفی محیط بانان نمونه با حضور رییس سازمان محیط زیست 

سرهنگ محبت خانی افزود: فردا (اول تیرماه همزمان با ولادت امام رضا) روز ملی محیط بان است که طبق روال هر سال محیط بانان نمونه در مراسمی معرفی می شوند که امسال با حضور رییس سازمان حفاظت محیط  زیست سه محیط بان نمونه، دو خانواده شهید به نمایندگی از ۱۴۵ محیط بان، یک جانباز، یک فرمانده و یک مدیر استانی معرفی می شوند.

وی تاکید کرد: با بررسی عملکرد اجتماعی محیط بانان و قدم هایی که در حوزه فرهنگی در استان ها برداشتند، ۷۰ محیط بان انتخاب شدند که از میان آنها سه محیط بان به عنوان محیط بان نمونه معرفی خواهند شد ، در واقع تاکید ما در حفظ محیط زیست استفاده از اهرم پیشگیری و اقدامات اجتماعی است و کار را بر همین روال پیش بردیم که نشان داد اگر می خواهیم محیط زیست را حفظ کنیم باید شعار ۸۰ میلیون محیط بان تحقق یابد ، محیط زیست امانتی است که از نسل های گذشته به ما رسیده و ما باید آنرا برای نسل های آینده حفظ کنیم. 

افزایش ۵۰ درصدی دریافتی محیط بانان 

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: سه سال و ۶ ماه پیش که وارد سازمان حفاظت محیط زیست شدم میزان دریافتی محیط بانان شاید ۵۰ درصد کمتر از دریافتی یک کارشناس بود اما با تلاش های صورت گرفته اکنون دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان برعکس شده یعنی دریافتی محیط بانان نسبت به کارشناسان افزایش یافته است.

مسوولیتی در قبال محیط بانان طرحی نداریم 

وی درباره «محیط بانان طرحی» توضیح داد که حدود ۱۹۰ محیط بان در قالب «محیط بانان طرحی» در استان ها به کار گرفته شدند یعنی در ان زمان با مسوولیت مدیر استانی مشغول به کار شدند که بدون هماهنگی با سازمان بوده است که اکنون با مشکل بیمه و حتی حقوق انها مواجه هستیم ، البته آنها حقوقشان را از سازمان دریافت نمی کنند اما بیمه آنها امروز به چالشی برای سازمان تبدیل شده است.

سرهنگ محبت خانی افزود: خیلی تلاش کردیم تا آنها را در قالب نیروهای قراردادی استخدام کنیم اما هنوز موفق نشدیم و قولی هم به آنها نمی دهیم چون زمانی که وارد این کار شدند بدون هماهنگی با سازمان محیط زیست بوده و مسوولیت آنها هم بر عهده مدیر کل استان است.

بیمه محیط بانان قانون شد 

وی اظهار داشت:‌ هیچ شکارچی بدون سلاح وارد منطقه نمی شود و همه مسلح هستند و محیط بانان باید با این افراد مقابله کنند حال اگر قانون در این روند به کار گرفته نشود برای محیط بان گران تمام می شود و حتی محیط بانان هیچ بیمه ای نداشتند که در صورت نیاز از آنها حمایت کند حال در درگیری چه خودشان زخمی می شدند یا شکارچی باید از جیب پرداخت می کردند و حتی تعدادی محیط بان به علت عدم توانایی پرداخت دیه زندانس شدند اما با تصویب قانون حمایت از محیط بانان این مشکل برطرف شد و دیگر بخش بیمه محیط بانان به قانون تبدیل شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با این کار به محیط بانان هویت داده شد و بررسی که بعد از آن صورت گرفت نشان داد که وقتی هویت بخشی صورت گرفت و محیط بانان به عنوان بازوی سازمان محیط زیست معرفی شدند ،‌شاهد بهبود عملکرد انان در عرصه حفاظت بودیم، تا پیش از کرونا محیط بان به عنوان یک ساعت در مدارس حضور می یافتند و به دانش آموزان در مقاطع مختلف اموزش می دادند اما اکنون به علت شیوع کرونا این فعالیت تا حدودی محدود شده اما از فضای مجازی استفاده می شود.

افزایش کشفیات سلاح 

وی گفت: آمارها نشان می دهد کشفیات سلاح نسبت به سه سال گذشته افزایش یافته و این نشان می دهد زمانی که معیشت و امکانات محیط بانان توجه می کنیم آنها عملکرد بهتری در راستای حفظ محیط زیست دارند.

تجهیز ناوگان موتوری محیط بانان 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در ناوگان موتوری و خودرویی محیط بان بحران داریم وضعیت ما اصلا خوب نیست و این مساله باعث شد ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت خریداری کنیم که قرارداد آن منعقد شده و نهایتا تا دو ماه آینده این تعداد موتور را تحویل محیط بانان خواهیم داد.

وی درباره خودرو محیط بانان گفت: شرایط خودرویی محیط بانان هم مناسب نیست و در این زمینه هم مشکل داریم که امیدواریم تا پایان امسال در این زمینه هم اقدامات خوبی صورت گیرد و محیط بانان بتوانند با خودروهای مخصوص که خاص جاده های صعب العبور است از محیط زیست کشور حفاظت کنند. 

به گفته وی همچنین در زمینه تجهیزات انفرادی هم قدم خوبی برداشته شده است، رقم خوبی برای این کار تامین شده که امسال تجهیزات مورد نیاز خریداری و تحویل محیط بانان می شود.

سرهنگ محبت خانی ادامه داد: همچنین استفاده از تجهیزات به روز و نوین نیز همواره مطرح بود که بر این اساس امسال استفاده از پرنده های هوشمند و پهپاده ها را دستور کار قرار دادیم و تعدادی خریداری شدند تا برخورد محیط بانان با شکارچیان غیر مجاز کمتر شود، همچنین تا سال ۱۴۰۱ بی سیم سراسری هوشمند در مناطق راه اندازی می شود و اکنون در ۶ استان به صورت پایلوت استفاده می شود ، قرار است تا پرنده های هوشمند بومی سازی شوند.

پذیرش سالانه ۲۵۰ محیط بان 

سرهنگ محبت خانی اظهار داشت: کمبود محیط بان همیشه مساله بوده و همین جا از محیط بانان تشکر ویژه می کنم که با این کمبود در نیروی انسانی اجازه نمی دهند تخریبی در مناطق چهارگانه صورت گیرد اما سازمان محیط زیست هم برای جبران ان بیکار ننشسته است، در دو سال گذشته ۵۰۰ محیط بان را گزینش و پذیرش کرده و این روند تا هشت سال دیگر ادامه دارد یعنی قرار است سالانه ۲۵۰ محیط بان جذب شود تا ۵۰ درصد کمبود جبران شود.

ایجاد پاسگاه های محیط بانی با تیپ های بومی 

وی گفت: در نیروی انتظامی جمهوریی اسلامی پاسگاه ها در هر یک تیپ خاصی دارند ما هم می خواهیم که در محیط بانی این روال را داشته باشیم بنابراین می خواهیم ۶۰۰ پاسگاه محیط بانی که داریم متناسب با منطقه و استانی که در آن قرار دارند ،طراحی کنیم که برای این کار اتاق فکری تشکیل شده و تمام جوانب بررسی می شود که در این راستا برخی پاسگاه ها به بازسازی و نوسازیس نیاز دارند.

تعیین تکلیف ۴۶ درصد از پرونده های سایبری 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در فضای مجازی هر روزه شاهد چندین مورد آزار و قاچاق حیات وحش بودیم که با روان مخاطب بازی می شد، مرکزی که بتواند این کار را پیگیری کند نداشتیم بنابراین شاهد کوچ جرائم به این فضا بودیم که برای جلوگیری از ان مرکز سایبری را تاسیس کردیم و بسیار هم کارامد بوده است.

وی اظهار داشت: با راه اندازی این مرکز امسال ۶۲ پرونده در زمینه تخلفات فضای مجازی مانند حیوان آزاری، قاچاق و خرید و فروش حیات وحش تشکیل شد که از این تعداد ۲۹ پرونده یعنی ۴۶ درصد آن به نتیجه رسید و بقیه هم در دست پیگیری است. 

همکاری نیروی انتظامی برای حفاظت از حیات وحش در خشکسالی 

سرهنگ محبت خانی گفت: امسال به دلیل خشکسالی در برخی استان ها شاهد خروج گونه های حیات وحش از مناطق حفاظت شده و حرکت به سمت مناطق مسکونی هستیم که در این میان عده ای با سوء استفاده از این شرایط اقدام به شکار می کنند که از مردم و تمام همیاران محیط بان درخواست می کنم به ما کمک کنند چون وقتی حیات وحش از مناطق چهارگانه خارج میشود دیگر کار حفاظت سخت می شود بیاییم در کنار هم اجازه ندهیم شکارچیان بی رحمانه انها را شکار کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط  زیست افزود: با نیروی انتظامی نامه نگاری کردیم و آنها دستور صادر کردند که به ما کمک خواهند کرد و در استان ها با افرادی که بخواهد از خروج حیات وحش سوء استفاده کنند برخورد می کنند. 

وی گفت: اکنون ۱۳ درصد خاک کشور جزو مناطق حفاظت شده است، این مناطق محصور نیستند و حیات وحش می توانند به راحتی از آن خارج شوند البته محیط بانان با گشت های سیار تلاش می کنند تا از آنها حفاظت کنند حتی با ایجاد آبشخور سعی می کنند حیوانات را در مناطق نگه دارند اما باز هم خروج صورت می گیرد از این رو درخواست کمک داریم ضمن اینکه در این زمینه در دو هفته گذشته دستگیری های خوبی با همکاری نیروی انتظامی داشتیم و افرادی در حبس هستند، هشدار می دهیم افرادی که می خواهند سوء استفاده کنند بدانند تمام مردم محیط بان هستند. 

تعیین تکلیف پرونده های محیط بانان شهید 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: یکی از کارهای خوبی که انجام شد نشست رییس سازمان حفاظت محیط زیست با رییس بنیاد شهید با هدف تعیین تکلیف پرونده محیط بانان شهید بود که در این راستا دو محیط بان شهید محسوب شدند و پرونده ۶ جانباز نیز پذیرفته شد.

وی ادامه داد: تا زمانی که پرونده ای تعیین تکلیف شود خانواده شهدای محیط بان حقوقی دریافت نمی کنند و همین کار را برای خانواده ها مشکل می کند اما اکنون گام های مثبت خوبی در این زمینه برداشته شده است  و قرار است در تیرماه نمایندگان بنیاد شهید به سازمان محیط زیست بیایند و موضوع با جدیت پیگیری شود این جزو برنامه های اصلی سازمان محیط زیست است.

صدور ۱۵۰۰ کارت همیار محیط بان 

سرهنگ محبت خانی اظهار داشت: سال گذشته ۱۵۰۰ کارت همیار محیط بان صادر کردیم و این تعداد همیار ما شدند البته حدود دو هفته پیش رییس سازمان محیط زیست دستوری دادند که صدور کارت همیار محیط بان به مدیران کل استانی تفویض شد بنابراین دیگر نیازی نیست فرد برای صدور کارت به تهران بیاید و در این شرایط که فردی کارت همیار محیط بان دارد اگر در حادثه ای مانند اتش سوزی دچار مشکل شود سازمان محیط زیست موظف به حمایت از ان فرد است البته تاکید می کنم که فردی که حتی کارت هم دارد نباید بدون اطلاع سازمان وارد میدان حادثه شود بنابراین حتما نیاز است که سازمان اعلام نیاز کند و دوم اینکه با هماهنگی محیط بان وارد میدان شود تا مشکلی ایجاد نشود اگر این دو را رعایت نکند سازمان موظف به حمایت نخواهد بود اما اگر رعایت کند تحت حمایت بیمه ای سازمان قرار می گیرد.

دستورالعمل آتش سوزی مناطق به روز و ابلاغ شده است 

وی گفت: در بحث اطفای حریق در مناطق چهارگانه در فروردین ماه دستورالعملی را صادر می کنیم که همه ساله به روز می شود، امسال هم دستورالعمل خوبی تدوین و ابلاغ شده است که در آن وظایف مدیران کل و همچنین دستگاه های مرتبط مشخص شده است ، در زمینه اطفای حریق یک سری تجهیزات تامین شد برخی مصرفی هستند و از رده خارج می شوند که امسال انها را جایگزین می کنیم.

سرهنگ محبت خانی افزود: سال گذشته چهار نفر فداکار خدمت داشتیم که جانشان را برای اطفای حریق از دست دادند امسال هم حضور مردم همپای محیط بانان خوب است.

وی اظهار داشت: عامل بیش از ۹۰ درصد آتش سوزی ها انسانی و غیر عمدی است که افراد برای طبخ غذا اتس برپا می کنند و دیگر انرا خوب خاموش نمی کنند یا ظروفی که در طبیعت رها می کنند به علت تابش خورشید آتش می گیرند،‌تمام اینها به آموزش نیاز دارد و باعث می شود تا اتش سوزی کاهش یابد. 

تامین امکانات از تولیدات داخلی 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره سنگین بودن جلیقه های ضد گلوله محیط بانان گفت: برابر فرمان رهبری در راستای حمایت از تولید داخل مکلفیم از تجهیزات داخلی استفاده کنیم این کار فواید زیادی دارد چون به سمت تقویت حوزه های داخلی می رویم اما قطعا با لغو تحریم ها که اگر رخ دهد شاید بتوانیم مواد اولیه انها را که از جنس بهتری هستند استفاده کنیم. 

هیچ محیط بانی محدودیت مصاحبه ندارد 

وی گفت: اعلام می کنم هیچ محیط بانانی محدودیت مصاحبه با هیچ رسانه ای ندارد اما این باعث نمی شود بدون هماهنگی صورت گیرد مثلا من نشست امروز را اطلاع دادم، محیط بان هم همینطور است یک سری آمارها و مسائل است که نباید در رسانه ها گفته شود که ممکن است محیط بان انها را نداند بنابراین یک صحبتی با محیط بان می شود انهم تلفنی بعد کار انجام می شود چون اعتقاد داریم در پیشگیری از جرایم، محیط بانان معلمان فرهنگی هستند بنابراین هیچ محدودیتی ندارند.

حکم قصاص قاتل محیط بان زنجانی 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره قاتل محیط بانان زنجانی گفت: قاتل محیط بان زنجانی دستگیر شده و در اختیار مقامات قضایی است، حکم قصاص در دادگاه بدوی صادر شد اما ممکن است که آنها به این حکم اعتراض کنند و در دادگاه بعدی حکم نهایی صادر شود و به زودی شاهد خواهیم بود که این فرد قاتل برابر قانون مجازات شود. 

شهید مهدی مجلل و مکائیل هاشمی ۱۶ فروردین ماه امسال حین عملیات تعقیب و گریز شکارچی خاطی و غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فیله خاصه که از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن نیز ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار است بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی به فیض رفیع شهادت نایل آمدند.

آموزش محیط بانان دریایی 

سرهنگ محبت خانی گفت: علاوه بر استخدام سالانه ۲۵۰ محیط بان ۵۰ محیط بان دریایی هم استخدام خواهند شد که دوره های آموزشی تخصصی خود را خواهند گذارند و از آنها در استان های ساحلی و تالابی استفاده می شود، این افراد در پاسگاه های مخصوص این بخش به عنوان پاسگاه های محیط بانی دریایی مستقر می شوند و اموزش های مربوطه را خواهند گذراند.

برخورد قاطع محیط بان با شکارچی غیر مجاز مطالبه جدی ما است 

وی درباره فرم ارزیابی عملکرد محیط بانان توضیح داد: کشفیات یکی از آیتم های فرم ارزیابی محیط بانان و بررسی عملکرد آنها در استان ها است اینکه محیط بان باید در حوزه جمع آوری سلاح های غیرمجاز و برخورد با شکارچیان غیر مجاز فعال باشد مطالبه جدی ما است اما اینکه فقط این موضوع در دستور کار است اینطور نیست، مطالبات اجتماعی که محیط بانان همه دارای نمره هستند و فقط کشفیات ملاک نیست.

سرهنگ محبت خانی گفت: اما اینطور نیست که به این مساله جدی نگاه نکنیم مثلا اگر سال گذشته یک محیط بان در منطقه ای ۵۰ سلاح غیر مجاز کشف کرد و سال بعد یک محیط بان دیگر سلاحی کشف نکرد بطور قطع مورد سوال قرار خواهد گرفت، حتما از محیط بان توضیح می خواهیم که مثلا سال گذشته یک محیط بان این تعداد کشف کرده و شما نکردید علت چیست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.