×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
ثبت ۲۶۴ فقره شکایت در پرونده ثبت سفارش خودرو/ بر بازگشت حمید نوری و اسدی به کشور تاکید داریم

مسعود ستایشی با اشاره به سیل عظیم در کشور گفت: بر اساس آخرین گزارش‌ها ۷۸ فوتی، ۱۶ مفقودی، ۳۶ مصدوم حاصل سیل بوده است. اقدامات پیشگیرانه و رفع لایروبی بیش از پیش مورد انتظار است.

به گفته وی عظم جدی وجود دارد تا کمبودها جبران شود.

ستایشی مطرح کرد: پرونده‌ای در رابطه با سیل مطرح شده تا قصور، تقصیر یا ترک فعل‌های احتمالی بررسی شود.

وی افزود: شعبه‌ای در مرکز استان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد، اگر ترک فعل احراز شود، بی درنگ اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: حضور دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی، گروه‌های جهادی، امدادی، خدمت رسان و نمایندگان عالی دولت در کاهش خطر و حفظ جان مردم موثر بود و عزم جدی به جبران کمبود‌ها و خلأ‌های احتمالی با همت مسئولان وجود دارد.

آخرین وضعیت پرونده حمید نوری و اسدالله اسدی

وی با اشاره به وضعیت حمید نوری و اسدالله اسدی گفت: آنچه که تاکید داشتیم و داریم استرداد این عزیزان و برگشتشان به وطن و تنبه کشورهایی که آنها را نگه داشته‌اند، است. همچنان بر بازگشت این هموطنان به کشور تاکید داریم و دست از تلاش بر نمی‌داریم.

ستایشی ادامه داد: مواضعی که نسبت به آقای نوری داشتیم را نسبت به آقای اسدی هم داریم، چرا که ایشان از مأمورین دیپلمات ما هستند.

وی گفت: آقای اسدی از نظر مقررات واجد مصونیت بود اما در آلمان با ۱۰۱ روز شرایط بد در زندان به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: بر اساس حکم غیر قانونی که دادگاه آلمان می‌دهد، این فرد به بلژیک منتقل می‌شود و دادگاه بلژیکی، اسدی را غیر قانونی در یک دادگاهی که سراسر خدشه و عدم رعایت موازین حقوقی بوده به ۲۰ سال حبس محکوم می‌کند؛ این محکومیت بارها مورد اعتراض قرار گرفته است.

آخرین جزئیات پرونده ثبت سفارش خودرو

 ستایشی در خصوص پرونده ثبت سفارش خودرو گفت: امید است تا ۱۰ روز آینده به دادگاه عمومی تهران ارسال شود. ۲۶۴ فقره شکایت ثبت و ۶۸۰۰ دستگاه خودرو به کشور وارد شده است. این پرونده در دادگاه مطرح و کیفرخواست آن صادر شده است.

وی افزود: دادگاه نسبت به رسیدگی اقدام کرده و دادگاه انقلاب مبادرت به رسیدگی کرده که در فرایند دادرسی ایراداتی مطرح شده است و تا ۱۰ روز آینده این ایرادات رفع اقدام به رسیدگی خواهد شد.

استرداد خاوری کذب است

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: بازداشت یا استرداد خاوری تکذیب می شود؛ مکاتبات با اینترپل برای استرداد خاوری انجام شده و به دلیل اینکه ایشان تبعه کشور کاناداست، دولت کانادا همکاری لازم برای استرداد ایشان را ندارد.

وی افزود: آقای خاوری از کشور در پی تشکیل پرونده فرار کرده است و درخواست رسمی ایران از دولت کانادا استرداد ایشان است. باید مواردی که در مورد ایشان مطرح می شود در دادگاه صالح در ایران رسیدگی شود.

ستایشی گفت: متاسفانه علی‌رغم ادعا های حقوق بشری، کشور کانادا نسبت به قانون مداری در استرداد آقای خاوری استنکاف می‌کند، در حالیکه استرداد مجرمین از طریق اینترپل، قاعده بین المللی و لازم الاجراست.

وی تاکید کرد: دولت کانادا پناهگاه مجرمان شده و این باعث نگرانی جوامع بین المللی شده است.

کاهش ۴ درصدی پرونده‌های معوق قضائی

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: با احتساب اجرای احکام، نسبت به پرونده‌های معوق سال گذشته، شاهد کاهش ۴ درصدی پرونده‌ها بودیم. همچنین پرونده‌های اجرای احکام هم کاهش ۲ و نیم درصدی داشته است.

آخرین جزییات پرونده میرسلیم/ تبعیضی در رسیدگی نداریم

ستایشی درباره پرونده میرسلیم گفت: آقای میرسلیم به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس محکوم شده و تاریخ شروع اجرای مجازاتش مشخص است.

وی افزود: براساس مقررات محکومیت ایشان اجرا شده و ما تکلیف به اجرای قانون  داریم و  قطعا تبعیضی در رسیدگی نداریم. در این ایام از مرخصی استفاده کرده و غیبت هم  داشته است‌ و  ایشان به مرخصی آمده و مطابق مقررات بوده و در مورد غیبت هم براساس مقررات اتخاذ تصمیم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ایشان در زندان است و تحمل کیفر می کند و در اثنایی که مرخصی بوده و ناراحتی داشته و ابراز بیماری کرده به واحد درمانی معرفی شده  و پزشکی قانونی برای ادامه حبس شرایط او را فراهم دانسته است.

اشتری در هیچ یک از جلسات دادگاه شرکت نکرده است

ستایشی در خصوص حکم صادره علیه وحید اشتری گفت: متاسفیم که می‌بینیم کسی از اصحاب رسانه فعل یا ترک فعلی دارد که به موجب قانون قابل مجازات است. دستگاه قضائی جز ارشاد که جز مقدمات است چه تکالیفی دارد. رسیدگی به شکایت‌ها از تکالیف ما است و اشتری باید این را بداند. همه ما ملزم به رعایت قانون هستیم و نمی‌شود یک قسمتی را مقید بود و دیگری را نه.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اشتری در شعبه ۱۰۵۸ به اتهام نشر اکاذیب و ضرر به غیر که مربوط به انتشار تصاویر خصوصی شاکی بوده به تحمل دو سال حبس محکوم می‌شود. این فقط یک پرونده نیست. این مجازات برای مدتی تعلیق شده است. پرونده دیگری در شعبه دیگری به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی به جزای نقدی محکوم شده است.

وی ادعاهایی مطرح کرده مبتنی بر اینکه این حکم قبل از موضوع مطروحه در افکار عمومی بوده است. نمی دانم چطور این فرد اصرار دارد محکومیت آخرش بابت ادعای مطروحه اخیرش بوده است.

ستایشی اظهار کرد: نسبت به موضوع پرونده این فرد، دادنامه غیابی است و کسی که محکوم غیابی است، می‌تواند دادخواهی کند. این فرد در هیچ یک از جلسات دادگاه شرکت نکرده و وکیلی نداشته است، به همین دلیل حکم غیابی صادر شده است و این فرد اگر مطلبی دارد چرا در دادگاه نمی‌گوید.

سخنگوی دستگاه قضائی خطاب به اشتری گفت: برادر من در دادگاه حضور یابید و اگر نکته‌ای دارید آنجا بگویید!.

آخرین وضعیت پرونده متروپل

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و کسی نیست که جا مانده باشد.

وی افزود: در این واقعه عده‌ای فوت و عده‌ای مصدوم شدند. عده‌ای قصور و تقصیرشان قابل تعقیب شناسایی شده است. همچنین برای ۲۱ نفر کیفرخواست صادر شده و سومین جلسه دادگاه نیز برگزار شد.

ستایشی بیان کرد: همه متهمان در بازداشت هستند و اولیای دم در دادگاه حضوردارند. جلسه علنی نیست اما همه چیز تحت کنترل است و کار با سرعت و دقت لازم در دادگاه کیفری دو شهرستان اهواز صورت می پذیرد و نظریه کارشناسی در این پرونده انجام شده است.

اتهامات تبعه سوئدی بازداشت شده در ایران چیست؟

ستایی گفت: این فرد ارتباط غیرسازنده و غیر قابل قبولی با عناصر جاسوس داشته و مأموریت داشته در خصوص وضعیت یک جاسوس دیگر کسب اطلاع کند که با اقدامات سربازان گمنام امام زمان بازداشت شده است.

وی افزود: نظام قضائی جمهوری اسلامی ایران مثل سایر نظام‌های با ثبات و مقتدر با جاسوسان و مرتبطین آن‌ها برخورد قاطع و پشیمان کننده دارد.

سخنگوی دستگاه قضا تاکید کرد: به دولت سوئد هم هشداد می‌دهیم دست از این اقدامات خلافکارانه و تعدی به حاکمیت کشورها خاصه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از طریق اعزام جاسوس و متوسل شدن به موضوع حقوق بشر دست بردارد.

شهرداری باید سگ‌ها را از سطح شهر جمع کند

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با جمع‌آوری سگ‌ها گفت: طبق قانون، شهرداری‌ها باید نسبت به جمع‌آوری اینگونه حیوانات که در سطح شهر مشکل ایجاد می‌کنند، اقدام کنند.

به گفته او دستگاه‌هایی که تکالیف خود را انجام ندهند در صورت احراز ترک فعل، قابل تعقیب هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.