×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جایگاه تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه

رئیس تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه گفت: انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در صنعت فولاد، از موضوعات مهم و کلیدی در سند استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آیند و این شرکت طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی را از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به منظور خلق ارزش‌‎های جدید و تنوع در محصولات، کاهش هزینه‌ها و نوآوری در خدمات آغاز کرده است. در این راستا، شرکت فولاد مبارکه بر اساس سند نظام ارزش‌آفرینی خود و در راستای چشم‌انداز سازمانی جهان‌تراز، مقصدی استراتژیک تحت عنوان فولاد مبارکه هوشمند در کلاس جهانی را در نقشه استراتژی خود تعریف کرده است.

رضا اشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص تحول دیجیتال در دنیای امروز، اظهار داشت: با توجه به تغییرات گسترده در حوزه کسب‌وکارها، تحول دیجیتال دیگر یک مفهوم کلی نیست و به عنوان یک تغییر نگرش در مدیریت، فرایندها و… بر مبنای داده‌های سازمانی تلقی می‌شود. بنابراین امروزه سازمان‌های پیشرو در کسب‌وکار همواره برنامه‌های توسعه‌ای خود را بر مبنای رویکردهای تکنولوژی‌محور و تحولات دیجیتال تدوین می‌کنند تا به سطح جدیدتری از پیشرفت و توسعه دست یابند و جایگاه خود را ارتقا دهند. با توجه به این مسئله، شرکت فولاد مبارکه به عنوان شرکتی پیشتاز در عرصه فناوری و تکنولوژی که همواره در مسیر چابک‌سازی سازمان و ایجاد تحولات بنیادین در صنعت فولاد کشور حرکت می‌کند، تحول دیجیتال را مبنای برنامه‌های توسعه‌ای خود قرار داده و ره‌نگاشت تحول دیجیتال را با سبدی متشکل از تکنولوژی‌های تحول‌آفرین تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی تحول دیجیتال یا انقلاب صنعتی چهارم، یک تغییر نگرش عمده در نحوه اداره سازمان و اجرای فرایندها در آن است که اساس آن بر داده‌محوری و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده استوار است، تاثیرات عمده‌ای بر جوامع و سازمان‌ها دارد و این تاثیرگذاری همچنان در حال پیشروی است، عنوان کرد: تحول دیجیتال می‌تواند فرصت‌ها و قابلیت‌‎های جدیدی برای بهبود عملکرد، نوآوری و رشد بهره‌وری را فراهم کند. طبق برآوردهای جهانی، استقرار تکنولوژی‌های تحول‌آفرین در سازمانی و به‌کارگیری آن می‌تواند شاخص «EBITDA» را بین ۶ تا ۸ درصد افزایش دهد. تحول دیجیتال در سازمان‌های تولیدی، تاثیر بسزایی بر شاخص‌های کلیدی عملکرد نظیر نرخ تولید، کیفیت محصولات، اثربخشی کلی تجهیزات، هزینه‌های تولید و تعمیرات، مصرف انرژی، عملکرد زیست‌محیطی، ایمنی کارکنان، رضایت مشتریان و ذی‌نفعان، دوره تحویل به مشتری و در یک کلام بهره‌وری و سودآوری سازمان دارد. تحول دیجیتال در سایه توسعه و کاربرد تکنولوژی‌های تحول‌آفرین نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاک‌چین، رباتیک و… می‌تواند به بهبود عملکرد سازمان کمک کند. هدف از استقرار نظام تحول دیجیتال در سازمان، تغییر نگرش در ابعاد مختلف آن شامل مدل کسب‌وکار، فرایندها، فناوری و سرمایه‌های انسانی با استفاده از فناوری دیجیتال است؛ چراکه ضعف در هر یک از این ابعاد، پیشرفت در سایر ابعاد را کند و یا بی‌اثر می‌کند.

رئیس تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در همین راستا، صنعت فولاد جهان نیز همپای با سایر صنایع از قافله تحول دیجیتال عقب نمانده است و این رویکرد در همه ابعاد این صنعت پیاده‌سازی می‌شود. طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد، شرکت‌های بزرگ فولادی نظیر بائو استیل چین، پوسکو کره جنوبی، آرسلور میتال و تاتا استیل، اقدامات قابل‌توجهی در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور در بخش‌های مختلف صنعت خود به انجام رسانده و به نتایج خوبی نیز دست یافته‌اند.

اشرفی با تاکید بر اینکه بدون‌ شک رشد پایدار و بقای صنایع ایران به خصوص صنعت فولاد در رقابت با رقبای موجود، در گروی حرکت به سمت تحول دیجیتال است، بیان کرد: فولادسازان ایران، ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی مناسبی نسبت به هم‌تایان خارجی خود در گذشته داشته‌اند اما باید توجه داشت که تکنولوژی‌های جدید و به‌روز، قابلیت‌های جدیدی را برای رقبا ایجاد کرده است که باعث می‌شود مزیت‌های رقابتی قبلی صنعت فولاد کشور که عمدتا مبتنی بر منابعی نظیر مواد اولیه و نهاده‎‌های انرژی و نیروی انسانی بوده است، کم‌کم رنگ ببازد. بنابراین برای ایجاد مزیت جدید و حذف مزیت‌های قبلی، چاره‌‌ای به جز حرکت در مسیر تحول دیجیتال و توسعه و بهبود عملکرد تولیدکنندگان صنعت فولاد وجود ندارد.

ملزومات تحول دیجیتال

وی در ادامه به اهمیت حرکت صنایع در مسیر تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: برای حرکت در مسیر تحول دیجیتال، باید موضوعات مختلفی از قبیل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، دغدغه‌‎های امنیتی، انعطاف‌پذیری، تامین منابع انسانی ماهر، تغییر در مدل کسب‌وکار و همکاری با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری توجه داشت. برای ایجاد تحول دیحیتال در صنایع معدنی و فولادی، به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتالی و تجهیزات مدرن برای آموزش کارکنان نیاز است. سازمان‌ها باید به موضوع سرمایه‌گذاری در تجهیزات مدرن، نرم‌افزارهای مورد نیاز و زیرساخت‌های دیجیتالی توجه داشته باشند. ارتقای زیرساخت‌های دیجیتال شامل اتصال اینترنت اشیا، شبکه‌های سریع‌تر، مراکز داده پیشرفته و ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی قدرتمند می‌تواند به بهبود عملکرد و کارایی صنایع کمک کند. علاوه‌براین، افزایش استفاده از فناوری اطلاعاتی و اینترنت اشیا در صنایع معدنی و فولادی ریسک‌های امنیتی جدیدی را ایجاد کرده است. حفاظت از داده‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی اهمیت بسیاری دارد و باید استانداردهای امنیتی در سازمان رعایت شوند. بنابراین پیاده‌سازی برنامه‌ها و تکنولوژی‌های مرتبط با امنیت سازمان نیز ضرورت دارد. اجرایی کردن راهکارهای امنیتی مدرن از جمله رمزنگاری، احراز هویت دو عاملی و مانیتورینگ فعالیت‌های شبکه می‌تواند از حملات سایبری نفوذی‌های ناخواسته جلوگیری کند.

رئیس تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: تغییرات فناوری به سرعت اتفاق می‌افتد و صنایع باید انعطاف‌پذیر باشند تا با تغییرات محیطی سازگار شوند. این چالش ممکن است برای سازمان‌های بزرگ و سنتی به خصوص بخش معدن و صنایع فولادی دشوار باشد. تشکیل تیم‌های تخصصی برای پیگیری روزبه‌روز تغییرات فناوری و اصلاح فرایندها به نحوی که انعطاف‌پذیری سازمان در برابر تغییرات بهبود یابد، می‌تواند در این راستا موثر واقع شود. سازمان‌ها برای موفقیت در تحول دیجیتال باید کارکنان را در زمینه تکنولوژی دیجیتال آموزش دهند و از آن‌ها حمایت کنند. ارتقای برنامه‌های آموزشی داخلی و همکاری با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی برای آموزش کارکنان به تکنولوژی‌های دیجیتالی در این زمینه راهگشا است.

اشرفی با بیان اینکه تغییر در مدل‌های کسب‌وکار، یکی از ملزومات تحول دیجیتال به شمار می‌آید، تصریح کرد: بنابراین باید به تولید و مدیریت داده‌ها توجه داشت و راهکارهای تجاری مبتنی بر داده‌ها را در سازمان پیاده کرد. توسعه مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به منظور بهبود کارایی و کاهش هدررفت‌ها، استفاده از تجارت الکترونیک، خدمات ابری و هوش مصنوعی می‌تواند به تحقق این هدف کمک کند. همکاری با شرکت‌های جوان و نوپا نیز ممکن است به سازمان‌ها کمک کند تا از نوآوری‌های جدید بهره‌برداری کنند. برقراری ارتباط با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فناوری برای استفاده از نوآوری‌های جدید و بهبود فرایندها و محصولات در این حوزه مثمر ثمر است. علاوه بر موارد نامبرده باید به موضوع تجمیع و تحلیل داده‌ها برای بهبود فرایندها و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک توجه داشت. جمع‌آوری داده‌ها از تجهیزات معدن و فولاد، سپس تحلیل داده‌ها به منظور بهینه‌سازی فرایندها، پیش‌بینی نگهداشت و تعمیرات «Predictive Maintenance» و بهبود تصمیم‌گیری‌های استراتژیک در این حوزه کارگشا هستند.

وی با تاکید بر اینکه اساس تحول دیجیتال بر داده‌محوری و تصمیم‌گیری مبتنی بر داده است، گفت: بنابراین توجه به شناسایی، سازماندهی مناسب داده‌ها، ایجاد دسترسی مدیریت‌ شده به داده‌ها با حفظ اصول محرمانگی و حفاظت از آن‌ها امری مهم در سازمان تلقی می‌شود. امروزه به لطف وجود سیستم‌های اطلاعاتی و اتوماسیون حجم قابل‌توجهی از داده‌ها در سازمان ایجاد می‌شود اما مشکل در استفاده صحیح از داده‌های به‌ دست آمده است. سازمان‌های اندکی می‌توانند به شیوه مناسب از داده‌های خود برای تصمیم‌گیری بهینه و مدیریت صحیح سازمان استفاده کنند. برای نیل به مدیریت صحیح داده‌ها استقرار نظام حاکمیت داده در شرکت که طی آن چرخه حیات داده مدیریت شود و سازمان را به بینشی درست و عمیق از دارایی‌های اطلاعاتی خود برساند، ضروری است. توجه به شناسایی، سازماندهی مناسب داده‌ها، ایجاد دسترسی مدیریت‌ شده به داده‌ها با حفظ اصول محرمانگی و حفاظت از آن‌ها، امری مهم در سازمان تلقی می‌شود.

مقاصد استراتژیک شرکت فولاد مبارکه

رئیس تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه در ادامه به اقدامات این شرکت در حوزه تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای را در حوزه تحول دیجیتال در دستور کار قرار داده است که در این راستا می‌توان به سرمایه‌گذاری فنی و دانشی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز (از جمله ایجاد زیرساخت کارخانه متصل از طریق شبکه سلولی، زیرساخت رانش ابری، زیرساخت داده‌کاوی و یادگیری ماشین، دریاچه داده و…) اشاره کرد. اجرای پروژه استقرار حاکمیت داده با همکاری دانشگاه تهران، طراحی دوره آموزشی تربیت متخصصان علم داده (برای سطوح کارشناسی و سرپرستی شرکت) و شناسایی موارد کاربرد تحول دیجیتال در بهینه‌سازی فرایندهای سازمان (از جمله لجستیک، نگهداری و تعمیرات، مدیریت هوشمند انبار، پایش لحظه‌‎ای تجهیزات، رصد و کنترل مصرف انرژی و سیالات، بهبود عملکرد زیست‌محیطی، کنترل کیفیت، ارتقای ایمنی و …) و تعریف پروژه‌‎های متناسب با هر موضوع از دیگر اقدامات مهم شرکت فولاد مبارکه در حوزه تحول دیجیتال محسوب می‌شود. به این موارد می‌توان جهت‌گیری به سمت استفاده از تکنولوژی‌های نوظهور برای بهینه‌سازی عملکرد فرایندها (پردازش تصویر، هوش مصنوعی، رباتیک، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی) از طریق تعاریف مرتبط، ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و فراهم آوردن حضور آن‌ها در شرکت فولاد مبارکه برای رفع چالش‌های پیش‌روی صنعت و بازنگری در طراحی منعطف و چابک فرایندهای سازمان از طریق اجرای پروژه معماری سازمانی گروه فولاد مبارکه را افزود.

اشرفی در همین راستا اضافه کرد: پروژه‌های تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه بر اساس اولویت‌های سازمان در حوزه تولید و خدمات فنی و پشتیبانی تعریف شده و به مرحله اجرا در آمده‌اند. انتظار می‌رود این پروژه‌ها تاثیرات مثبت زیادی بر عملکرد سازمان در حوزه کیفیت، کاهش مصارف، بهبود عملکرد تولید و … داشته باشند. با این حال، با توجه به عمر کوتاه تحول دیجیتال در سازمان و این موضوع که بهره‌برداری از این پروژه‌ها در مراحل ابتدایی هستند، هنوز نمی‌توان به طور دقیق در خصوص مزایای ایجاد شده بر شاخص‌های عملکردی شرکت فولاد مبارکه اظهار نظر کرد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال در صنعت فولاد، از موضوعات مهم و کلیدی در سند استراتژی‌های شرکت فولاد مبارکه به شمار می‌آیند و این شرکت طرح تحول دیجیتال و هوشمندسازی را از مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به منظور خلق ارزش‌‎های جدید و تنوع در محصولات، کاهش هزینه‌ها و نوآوری در خدمات آغاز کرده است. در این راستا شرکت فولاد مبارکه بر اساس سند نظام ارزش‌آفرینی خود و در راستای چشم‌انداز سازمانی جهان‌تراز، مقصدی استراتژیک تحت عنوان فولاد مبارکه هوشمند در کلاس جهانی را در نقشه استراتژی خود تعریف کرده است.

رئیس تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه در پایان خاطرنشان کرد: ره‌نگاشت طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه به منظور تحقق مقصد استراتژیک ترسیم شده با شعار «فولاد فردا، هوشمند از سنگ تا رنگ» در قالب یک سفر ۶ ساله از سال ۱۳۹۹ و با ورودی‌های روند جهانی صنعت فولاد، چالش‌های موجود و در نظر گرفتن فناوری‌های کلیدی توانمندساز صنعت ۴٫۰ مانند پردازش ابری، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، کلان‌داده، بلاک‌چین، تحلیل داده، اینترنت اشیا و… تا افق سال ۱۴۰۴ شروع شده است. در راستای پیاده‌سازی و اجرا کردن ره‌نگاشت، سبد تحول دیجیتال فولاد مبارکه تشکیل شده است و در حال حاضر این پروژه‌ها توسط تیم‌های مختلف در سطح شرکت در حال مدیریت و راهبری هستند.

انتهای پیام//

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.