×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جدایی گردشگری از صنایع دستی و کاوش‌های ایرانی‌ ایتالیا در پارسه

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری، آبان ماه امسال اعلام کرده بود که امسال نمایشگاه گردشگری تهران با تغییراتی همراه خواهد بود و قرار نیست در سال ۱۴۰۰ نمایشگاه گردشگری به همراه صنایع دستی برگزار شود.  

وی گفت: درصدد معرفی الگوهای موفق کسب‌وکارهای گردشگری و ایجاد جریان‌سازی در این حوزه هستیم. در تلاش هستیم با جهت‌دهی به این رویداد و حرکت آن به سوی تخصصی شدن امکان بهره‌مندی بیشتر فعالان گردشگری را فراهم آوریم و با معرفی الگوهای موفق کسب‌وکارهای گردشگری، سبب ایجاد جریان‌سازی مثبت و سازنده در این حوزه شویم.

معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: برای فراهم کردن بستر لازم تخصصی شدن نمایشگاه گردشگری پیش‌ رو نیاز است  وارد موضوع محتوایی شویم، یعنی باید بررسی شود که تناسب افرادی که در این رویداد حضور می‌یابند چقدر با اهداف نمایشگاه هماهنگ است. شاید این رویکرد منتهی به حضور جمعی محدودتر و کاهش متراژ فضای نمایشگاه شود، اما این دیدگاه گامی به سوی کیفی‌سازی یک نمایشگاه تخصصی خواهد بود.

برگزاری مستقل نمایشگاه پانزدهم گردشگری با سیاست رویدادمحور

خشایار نیکزادفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی از برگزاری پانزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته ایران مستقل از صنایع‌دستی و با سیاست رویدادمحور خبر داد.

نیکزادفر با اعلام این خبر، گفت: پانزدهمین نمایشگاه گردشگری در تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در نیمه غربی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به درنظر گرفتن حدود فضای ۴۰هزار مترمربعی، افزود: ثبت‌نام برای غرفه‌ها آغاز شده و متقاضیان تا یک هفته مانده به زمان برگزاری فرصت دارند. محدودیت و شرایط خاصی برای ثبت‌نام وجود ندارد و در صورت تقاضا امکان افزایش فضا وجود دارد.

جدایی گردشگری از صنایع دستی و کاوش‌های ایرانی‌ ایتالیا در پارسه

جام تاریخی سیمین رشی به گیلان بازگردانده شد

مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از بازگرداندن جام تاریخی سیمین رشی به موطن پس از سه دهه دوری خبر داد.

 وی برای انتقال این جام تاریخی به استان گیلان افزود: جام سیمین رشی در کاوش‌های اوایل دهه ۷۰ محوطه‌ باستانی رشی رودبار استان گیلان کشف شده و پس از به نمایش درآمدن در نمایشگاه‌های مختلف خارجی از جمله تور نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در موزه‌های متعدد اروپایی به کشور بازگشت و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شده که با پیگیری‌های مجدانه این اداره کل و پس از اخذ مجوزهای  لازم به محل نگهداری دائمی خود در موزه باستان‌شناسی رشت منتقل شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به ویژگی‌های ظاهری این جام و دهه‌ها دوری آن  از گیلان گفت: این جام سیمین زراندود متعلق به اواخر دوره ساسانی (قرون ۶ و ۷ میلادی) بوده که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده‌کاری‌های هنرمندانه  مزین شده است. این تصاویر شامل تصاویری از صیادان ماهی‌ و موجودات افسانه‌ای بالدار اعم از قوچ، اسب، شیر و بز کوهی که ملهم از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بوده و جمیع این نقوش اعجازآمیز در هنر فلزکاری زمان خود یک شاهکار هنری را خلق کرده است.

کشف آجرهای لعاب‌دار برجسته با نقوش گاو نر و ماراژدها درتخت‌جمشید

علیرضا عسکری چاوردی سرپرست ایرانی هیأت‌باستان‌شناسی، گفت: کاوش‌های هیات ایرانی‌ایتالیایی در محوطه باستانی دروازه پارسه تخت جمشید به کشف آجرهای لعاب‌دار برجسته به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان، منتهی شد.

عسکری چاوردی محوطه تل‌آجری را همان محوطه‌ای خواند که ویرانه‌های دروازه پارسه در آن کشف شده و تصریح کرد: این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در ۳.۵ کیلومتری شمال‌غربی تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد.

 نتایج باستان‌شناسی این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه را شناسایی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این دروازه تاریخی اعلام کرد و گفت: همچنین در این فصل، نمای بخش غربی بنای دروازه به طوب ۴۰ متر نمایان شد.

جدایی گردشگری از صنایع دستی و کاوش‌های ایرانی‌ ایتالیا در پارسه

جذب گردشگران جام‌جهانی قطر و معرفی ایران در صدر اولویت‌ها

 همزمان با سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با اعلام آمادگی تمامی دستگاه‌های مرتبط برای جذب گردشگر و معرفی ایران، بر اجماع برطرف کردن مشکلات زیرساختی مربوط به جذب گردشگر تاکید شد.

سومین نشست کارگروه ویژه جذب تماشاگران از جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر در راستای بررسی برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مختلف برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با حضور علی‌اصغر شالبافیان معاون‌گردشگری کشور، محمود ادیب مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و اعضای عالی این کارگروه از دستگاه‌های مربوطه ۱۴۰۰ در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد.

شالبافیان معرفی ایران و جذب گردشگر را به‌عنوان رویکرد اصلی این رویداد عنوان کرد و افزود: با توجه به چارچوب‌های اعلام شده از سوی طرف قطری و مقررات فیفا برای میزبانی کمپ‌ها، رویکرد قالب میزبانی گردشگران و معرفی ایران خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه معرفی ایران باید در صدر اولویت‌ها قرار گیرد، بیان کرد: یکی از فرصت‌های جام جهانی معرفی مقاصد نزدیک کشور میزبان است و ما نیز از این فرصت باید برای مقابله با ایران‌هراسی استفاده کنیم.

جدایی گردشگری از صنایع دستی و کاوش‌های ایرانی‌ ایتالیا در پارسه

دیجیتال‌سازی بیش از ۲۶هزار برگ سند در کاخ گلستان

آفرین امامی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۲۶هزار برگ سند دیجیتال‌سازی و ۳۰هزار اثر در سامانه جام ثبت شده است.

امامی بیان کرد: از دو سال پیش تاکنون دیجیتال‌سازی و عکاسی ۵ هزارو ۶۰۰ برگ سند تک برگ، ۳هزار برگ سند پهلوی و دیجیتال‌سازی ۱۸هزار برگ سند (به شکل مجلد) انجام شده است.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از ثبت ۳۰هزار اثر در سامانه جام خبر داد و افزود: ۱۶هزار اثر در فرم‌های اموالی وزارت دارایی، ۹هزار محصول پایه شیشه‌ای آلبوم‌خانه و ثبت ملی ۲۳ اثر شاخص فرهنگی تاریخی از جمله اقدامات انجام شده است.  

وی درباره سامان‌دهی آثار فرهنگی‌تاریخی کاخ گلستان گفت: طی دو سال گذشته ۴هزار برگ سند دوره پهلوی و ۳ هزارو ۶۰۰ برگ سند مرکز اسناد و ۹هزار عدد محصولات پایه شیشه‌ای آلبوم‌خانه کارشناسی عمومی به همراه کتب چاپی موجود در سالن سینمای قدیمی کاخ گلستان، ۱۵۰ تخته قالی و قالیچه قاجاری و مخزن فرش‌ها سامان‌دهی شده و طراحی و ساخت جعبه‌های مخصوص برای نگهداری مهر و نشان‌های سلطنتی قاجاری نیز انجام شده است.

نمدمالی گیلان به سازمان جهانی جهانگردی راه یافت

فرزاد رشیدی معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از راهیابی مستند صنایع‌دستی استان با موضوع نمد مالی به بخش مسابقه ویدئویی نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)  خبر داد.

رشیدی ظهار داشت: ویدئو کوتاه مستند صنایع‌دستی گیلان با موضوع نمدمالی که در قالب سری مجموعه محتواهای کوتاه فرهنگی با عنوان «دور نیست»  به عنوان تنها نماینده تولید محتوای گردشگری ایران به بخش مسابقه ویدئویی بیست و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی در شهر مادرید اسپانیا راه یافت.
وی افزود: این مستند توسط جعفر میر اشرفی و در روستای جهانی قاسم آباد رودسر تولید شده که همراه با بیش از ۳۰ اثر دیگر از سراسر دنیا به این بخش از مسابقه راه یافته است.

معاون صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: نمدمالی گیلان نشان بین المللی مرغوبیت دریافت کرده است و در بخش های مختلف استان چون تالش، رودبار، رودسر و املش انجام می شود.

جدایی گردشگری از صنایع دستی و کاوش‌های ایرانی‌ ایتالیا در پارسه

۵ شیء پیش از تاریخ به میراث فرهنگی کرمان اهدا شد

سرهنگ سیدعلی حسینی فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان از اهدای ۵ قلم شیء تاریخی و فرهنگی متعلق به دوره پیش از تاریخ به یگان حفاظت این اداره‌کل خبر داد.  اشیای اهدایی شامل کوزه و کاسه سفالی، سرمه‌دان، تیغه خنجر و سنگ گرد می‌شود.

وی بیان کرد: براساس گزارش رسیده از حوزه حفاظتی شهرستان جیرفت یک نفر از میراث‌بانان افتخاری اشیای مذکور را به صورت داوطلبانه به پایگاه حفاظتی تپه باستانی کُنارصندل این شهرستان اهدا کرده‌ است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: خوشبختانه نیروهای یگان حفاظت این اداره‌کل با انجام تمهیدات اطلاعاتی و فرهنگ‌سازی بومی و محلی و همچنین جلب مشارکت‌های اجتماعی توانسته‌اند در زمینه کشفیات اشیای تاریخی موفقیت‌های خوبی به دست آورند.

راه اندازی موزه‌های خصوصی در بناهای تاریخی

هادی میرزائی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: بناهای تاریخی می‌توانند به‌عنوان بستری برای راه‌اندازی موزه‌های خصوصی و تجربه محور مورد استفاده قرار گرفته و به محلی برای جاری شدن حیات و انعکاس هویت، فرهنگ و تاریخ کشور تبدیل شوند.

هادی میرزائی در نشست همکاری مشترک صندوق احیا و انجمن مجموعه داران کشور، با اشاره به زمینه های همکاری مشترک با انجمن مجموعه داران ایران تصریح کرد: این مجموعه به عنوان یک تشکل حرفه ای می تواند از بستر ایجاد شده توسط صندوق توسعه و احیا برای راه اندازی موزه های خصوصی و تجربه محور در بناهای تاریخی استفاده کند.

وی درباره چگونگی این همکاری گفت: مجموعه داران می توانند به صورت مستقل در فراخوان های عمومی واگذاری بناهای تاریخی شرکت کرده و در این بناها با کاربری موزه سرمایه گذاری کنند. همچنین می توانند از ظرفیت بناهای به بهره برداری رسیده استفاده کرده و موزه های خصوصی خود را در بخشی از فضای این بناها راه اندازی کنند.

جدایی گردشگری از صنایع دستی و کاوش‌های ایرانی‌ ایتالیا در پارسه

اقدامات ناوگان هوایی در دوره کرونا دستاوردی قابل تقدیر است

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: فعالیت دست‌اندرکاران حوزه هوایی در دوره شیوع کرونا و مختل نشدن فرآیند حمل‌ونقل و در نهایت یاری رساندن به حرکت زنجیره صنعت گردشگری کشور دستاوردی قابل تقدیر است.

شالبافیان به مناسبت فرا رسیدن ۱۶ آذرماه،  روز جهانی هواپیمایی را به  دست‌اندرکاران صنعت بزرگ حمل و نقل هوایی کشور تبریک گفت و از زحمات آنها به عنوان عضوی مهم از خانواده بزرگ صنعت گردشگری کشور قدردانی کرد.

در پیام معاون گردشگری کشور آمده است: فرا رسیدن ۱۶ آذر، روز جهانی هواپیمایی یادآور زحمات و تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل هوایی کشور است که در خانواده بزرگ صنعت گردشگری با تعامل و همکاری‌ مستمر، همواره حضور و نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کنند.

شالبافیان خاطرنشان کرد: مرور دو سال گذشته و بررسی تلاش صنعت هوایی کشور در راستای مهار ویروس کرونا نشان از تلاش برای حفظ سلامت هموطنان، عدم اختلال در فرآیند حمل‌ونقل و در نهایت یاری رساندن به حرکت زنجیره صنعت گردشگری کشور دارد و دستاوردی شایسته و قابل تقدیر به شمار می‌آید.  

آغاز تور سیاحتی-فرهنگی موتورسواران پاکستانی به ایران با شعار دوستی 

اعضای کاروان سیاحتی-فرهنگی موتور سواران پاکستانی با شعار «دوستی دو همسایه و توسعه گردشگری پساکرونا» متشکل از ۱۳ نفر سفر ۲۶ روزه خود به مقصد شهرهای مختلف ایران را از شهر فرهنگی «لاهور» آغاز کردند.

خانه فرهنگ کشورمان در شهر لاهور به عنوان قلب فرهنگی-علمی پاکستان و مرکز ایالت پنجاب طی مراسم پذیرای کاروان موتورسواران باشگاه «کراس روت» بود و این کاروان ورزشی سپس با بدرقه «جعفر روناس» رییس نمایندگی فرهنگ ایران سفر خود را آغاز کردند.

موتور سواران ورزشکار پاکستانی روز باحضور نمایندگی فرهنگ ایران سفر ۲۶ روزه خود به ایران را با شعار “دوستی ایران و پاکستان و توسعه گردشگری پساکرونا” بین دو کشور همسایه و مسلمان آغاز کردند.

۱۳ نفر از موتور سوران باشگاه “کراس روت” در لاهور با شرکت در مراسم استقبال که در محوطه بیرونی خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد عزم خود را برای تقویت روابط وهمکاری های مردمی بین دو کشور اعلام کردند.

رییس خانه فرهنگ کشورمان به اهمیت توسعه گردشگری برای تقویت روابط دو ملت برادر اشاره کرد و گفت: ایران از جنبه‌های تاریخی، سنت‌های زندگی، تنوع فرهنگی، نژادی و زبانی جایگاه ممتازی در دنیا دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.