×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

تجارت گردان | جذب سپرده حدود ۵ میلیاردی در موسسه حافظ

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار به ریاست قاضی صلواتی در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلالگران و مفسدان اقتصادی برگزار شد.
قاضی صلواتی در ابتدا جلسه دادگاه ضمن اعلام رسمیت اظهار کرد: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ اولین جلسه محاکمه متهمان پرونده‌های موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار در شعبه ۴ ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی با حضور مستشاران و وکلای مدافع، نماینده محترم دادستان، نماینده بانک مرکزی و نماینده تعاونی روستایی به صورت علنی آغاز می‌شود.
رئیس دادگاه در ادامه بیان کرد: پرونده موسسه غیرمجاز حافظ بالغ بر ۱۴ جلد و ۶ متهم با مدیرعاملی سید احسان‌الله میرزا باقری برزی و ۵۰ شاکی از جمله بانک مرکزی است.
وی افزود: این موسسه غیرمجاز که ۲۰ شعبه در شهر‌های مختلف دارد، ۷۵۷۱ نفر سپرده‌گذار هم دارد که ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جذب سپرده صورت گرفته است.
قاضی صلواتی در ادامه و در خصوص پرونده شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار بیان کرد: این پرونده ۲۵ جلد دارد و طی آن بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان سپرده اخذ شده است که در سال ۹۶ این شرکت به دو متهم موسسه غیرمجاز حافظ به نام‌های سید احسان الله میرزا باقری برزی و بهروز پورانی واگذار شده است.
در این بخش از جلسه دادگاه قاضی صلواتی از شاه‌محمدی نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد تا دو فقره کیفرخواست صادره را که یکی از دادسرای تهران و دیگری از دادسرای ایلام است، قرائت کند.
نماینده دادستان ضمن قرار گیری در جایگاه و قرائت کیفرخواست بیان کرد: در خصوص شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار ۱) علیرضا ارجمندی متولد ۵۵، بازنشسته بانک ۲) عدنان مولایی فرزند محمود، متولد ۵۵، بازنشسته بانک ۳) محمدحسین کریم‌زاده فرزند عباس، متولد ۵۱، بازنشسته بانک ۴) عباس شکربیگی فرزند قاسم، بازنشسته ۵) علی عزیزیان فرزند علی، متولد ۴۸، شغل آزاد ۶) محمدجواد امامی فرزند عباس، متولد ۶۷، شغل آزاد ۷) بهروز پورانی فرزند سیف‌الله، بازنشسته به عنوان رئیس هیئت مدیره موسسه مالی غیرمجاز و خودخوانده حافظ ۸) احسان میرزا باقری برزی فرزند اکبر، متولد ۵۹، شغل آزاد به عنوان مدیرعامل موسسه مالی غیر مجاز و خودخوانده حافظ ۹) شهاب حسنی فرزند احمد، متولد ۴۵، بازنشسته ۱۰) ادنیه حوضی فرزند حسین، متولد ۴۳ شغل آزاد ۱۱) سمیه بختیاری فرزند محمدرضا، متولد ۱۳۶۳، شغل آزاد ۱۲) یاسر بورانی فرزند بهروز، متولد ۱۳۶۲، شغل آزاد ۱۳) وحید ذکری‌زاده فرزند اصغر، متولد ۵۴ به عنوان معاون پشتیبانی موسسه غیرمجاز و خودخوانده حافظ بوده است ۱۴) ابراهیم کارگر فرزند اسدالله، متولد ۵۳ به عنوان معاول امور مالی موسسه غیرمجاز و خودخوانده حافظ ۱۵) هوتن یوسفیان فرزند احمدعلی، متولد سال ۵۸ به عنوان مدیرمنطقه شمال موسسه غیرمجاز و خودخوانده حافظ ۱۶) محسن خوشبخت فرزند احمدعلی، متولد سال ۴۹ که همگی متهم هستند به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان تحت عناوین حقوقی که موجب حیف و میل اموال مردم شده است.
شاه‌محمدی در ادامه اظهار کرد: تیمور ناصری فرزند علی‌اکبر و سید محمد تراب میری فرزند سالار به عنوان مدیرکل وقت جهاد کشاورزی ایلام متهم هستند به معاونت در بزه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام پولی به واسطه وصول وجوه کلان تحت عناوین کلان که موجب حیف و میل اموال مردم شده است.
نماینده دادستان در ادامه قرائت کیفرخواست بیان کرد: شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار که در سال ۹۳ ثبت شد یکی از زمینه‌های ایجاد واحد اعتباری برای اعضای شرکت بود که هفت شعبه در ایلام داشته و مبلغ ۲۵۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون ریال جذب سپرده صورت گرفته و حسب اعلام بازرسی ۱۳۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال وام پرداخت شده و برای عملیات بانکی و واسطه‌گری بانکی اقدام می‌کرده است.
وی ادامه داد: این شرکت در سال ۹۶ شرکت با حدود ۶۰ میلیارد ریال ضرر انباشته به متهمان ردیف هفتم و هشتم فروخته شد و متهم ردیف نهم نیز اقداماتی فراوانی جهت وصول سپرده انجام داده است.
وی تصریح کرد: عمده دفاعیات متهمان این است که اقدامات آن‌ها در راستای مجوز تعاونی روستایی بوده در حالی که فعالیت متهمان قانونی نبوده است.
شاه‌محمدی در ادامه با اشاره به اتهامات متهمان ردیف هفتم هشتم سیزدهم چهاردهم گفت: در خصوص اتهامات این افراد در موسسه مالی غیرمجاز و خودخوانده حافظ در تاریخ ۱۶.۱۱.۹۵ اداره دعاوی حقوقی بانک مرکزی شکایت خود را اعلام کرد.
 دادگاه متهمان پرونده موسسه غیرمجاز حافظ 
دادگاه رسیدگی به پرونده موسسه مالی غیرمجاز حافظ در در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
این پرونده دو بخش دارد که بخشی از تخلفات در تهران و بخشی در ایلام روی داده که هر دو پرونده با هم رسیدگی می‌شود.
اتهام متهمان هر دو پرونده، مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور است.
بخش اول پرونده مربوط به موسسه مالی غیرمجاز حافظ در تهران است و ۶ متهم دارد، بانک مرکزی و ۴۹ نفر دیگر شاکی پرونده هستند.
در موسسه غیرمجاز حافظ ۷ هزار و پانصد و ۷۱ نفر سپرده گذاری کرده اند.
بخش دوم مربوط به شرکتی در ایلام است به نام شرکت خوشه طلایی مهر ماندگار، که با موسسه مالی غیرمجاز حافظ ادغام شده است و ۱۳ متهم و ۱۵۴ شاکی دارد.
این شرکت را که در ایلام ورشکسته شده بود، دو متهم از مسئولان موسسه مالی غیرمجاز حافظ خریداری می کنند و در این موسسه ادغام می‌شود.
هم اکنون بیش از ۲۵ میلیارد تومان سپرده‌های مردم وضع نامشخصی دارد و متهمان باید در این بخش پاسخگوی مردم باشند. در این دو پرونده شاکی اصلی، بانک مرکزی است.

 پخش زنده دادگاه موسسه حافظ و مهرماندگار 
نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسسه غیرمجاز حافظ و شرکت کشاورزی خوشه طلایی مهر ماندگار از تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت پخش زنده می‌شود.
هم اکنون دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده موسسه غیرمجاز حافظ آغاز شده در حال پخش از تلویزیون اینترنتی یادشده است.
این دادگاه به ریاست قاضی صلواتی برگزار شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.