×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

تجارت گردان | جزئیات عدم موفقیت عرضه نفت به مشتریان خارجی در بورس انرژی /افزایش خریدار نفت از بورس انرژی با راه اندازی معاملات کاغذی

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، امیرحسین تبیانیان، نماینده  شرکت ملی در بورس انرژی  در گفت و گو با   باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین نرخ فروش نفت در بورس گفت: فروش نفت در بورس انرژی، روش جدیدی است که کارآمدی آن به مرور زمان مشخص می‌شود، اما به طور کلی راه اندازی و استفاده از آن ضرری ندارد.

او تصریح کرد: متقاضیان خارجی معمولا با ثبت یک شرکت ایرانی اقدام به حضور در بورس می‌کنند که این روش به معنای مشارکت با شرکت ایرانی نیست. با شرایط کنونی در بورس انرژی می‌توان بدون احراز هویت نفت خریداری کرد.

 نماینده  شرکت ملی در بورس انرژی  عرضه منظم نفت در بورس را دلیل افزایش متقاضیان خارجی دانست و بیان کرد: اتفاق خوبی که در نتیجه استفاده از روش فروش نفت در بورس افتاده تلاش کارگزاری‌ها در راستای مشتری یابی برای خرید نفت از طریق بورس است.

تبیانیان علت عدم موفقیت معامله عرضه سوم نفت در بورس نفت با مشتریان خارجی را نداشتن حساب ارزی اعلام کرد و بیان کرد: متاسفانه سپرده گذاری حساب ارزی نداریم. از سوی دیگر باید بدون اینکه با مشتری رو به رو شویم محموله‌ها را بفروشیم، اما راهکار‌های جدیدی را برای دریافت ارز بررسی کرده و در حال حل مشکل هستیم.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تصریح کرد: بنا بر تعهد قانونی که در بودجه ۹۸ برای ما ایجاد شده امسال برای اولین بار نفت خام سنگین را عرضه کردیم، ولی فرآیند فروش و تسویه تفاوتی با نفت خام سبک ندارد.

او بیان کرد: باید دوره‌ای در  تحریم‌های نفتی جذابیت‌های لازم برای فروش نفت در بورس ایجاد کرد که از جمله این جذابیت خرید و فروش محموله‌های کاغذی است که می‌تواند بخش قابل توجهی از نقدینگی موجود در جامعه را به این سمت کشاند.

تبیانیان گفت: پس از آن که در قانون بودجه سال ۹۸ وزارت نفت مکلف شد ماهانه حداقل ۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی عرضه کند، اردیبهشت ماه شیوه نامه‌ای از سوی وزیر نفت ابلاغ شد و تا آبان ماه امسال عرضه بدون وقفه ادامه یافت.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی با اشاره به اینکه تغییر دیگر به روند اجرای کار بر می‌گردد، تصریح کرد: بر این اساس اگر معامله انجام شد خریدار به صورت رسمی به شرکت ملی نفت ایران برای عقد قرارداد معرفی می‌شود و بر مبنای آن قرارداد باید عمل کند؛ جزییات از اطلاعیه عرضه حذف شده است و  مواردی به قرارداد موکول شده است.

او ادامه داد: پس از واریز پیش پرداخت و ارجاع از بورس انرژی به شرکت ملی نفت ایران، موارد مالی و عملیاتی دیگر مانند بارگیری و تسویه با شرکت خریدار در قالب قرارداد توافق خواهد شد؛ این تغییر به خریدار آزادی عمل بیشتری می‌دهد تا پس از واریز پیش پرداخت با حضور در شرکت ملی نفت ایران در مورد جزییات، توافق نهایی حاصل شود.

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی با اشاره به اینکه این هفته نخستین عرضه‌ها براساس شیوه نامه جدید صورت می‌گیرد، گفت: اطلاعیه عرضه مختصر و در آن موارد مهم قید شده است.

 تبیانیان افزود: قیمت میعانات گازی منفی ۶ دلار نسبت به قیمت دبی، قیمت نفت خام سبک منفی ۷ دلار نسبت به قیمت برنت و نفت خام سنگین نیز منفی ۸.۵ دلار نسبت به برنت جهت تحویل به صورت فوب اعلام شده است.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.