×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
جشن مهرگان درآستانه ثبت جهانی/ نمایش فرش ایرانی در توکیو

تجارت گردان – این هفته روزهایی طلایی برای زنان ایران در عرصه ورزش بود؛ کسب مدال های خوش رنگ از سوی بانوان ایرانی، می تواند دختران و زنان ایران را امیدوار کند. در حالی که در میدان دومیدانی هاشمیه متقیان با پرتاب نیزه رکورد ها را جابجا کرد و پس از آن در فریادهای آمیخته با خنده و گریه خاطرات سختی ها، دردها، نرسیدن ها و ناامیدی ها را  مرور کرد، کمی آن طرف تر در سفارت ایران در ژاپن، فرش های ایرانی که به دست دیگر زنان ایرانی بافته شد به نمایش درآمد. خبر دیگر این که پرونده دومین جشن ایرانی مهرگان، برای ثبت جهانی در دست بررسی قرار می‌گیرد.

جشن مهرگان درآستانه ثبت جهانی/ نمایش فرش ایرانی در توکیو

پرونده جشن مهرگان دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان در مسیر ثبت جهانی

علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی و مجری طرح با اعلام این خبر، مهرگان را پس از نوروز بزرگ‌ترین جشن ایرانیان باستان خواند که با اعتدال پائیزی، زمان برابری شب و روز پیوند داشته و در دوره‌هایی از دوران باستان که آغاز پاییز، آغاز سال نو بوده برگزار می‌شده است.

حسن زاده با بیان اینکه جشن مهرگان به عنوان آیین مشترک ایران و تاجیکستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: این آیین هم اکنون در بین جوامع روستایی زرتشتیان ایران و مردم تاجیکستان اجرا می‌شود.

او مهرگان را آیین شکرگذاری نسبت به نعمات خداوند دانست و گفت: مهرگان گفتمانی است که انسان را به ایجاد رابطه صلح‌آمیز با طبیعت و قدردانی از نعمات الهی که همان ثروت طبیعی است دعوت می‌کند.

جشن مهرگان درآستانه ثبت جهانی/ نمایش فرش ایرانی در توکیو

خانه تاریخی «صمصام» در نهاوند به موزه تبدیل می‌شود

حسن جانجان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت که خانه تاریخی «صمصام» در این شهرستان با صرف یک میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و تجهیز به موزه تبدیل می شود.

وی با اعلام این مطلب، افزود: به‌ منظور تعیین‌تکلیف خانه تاریخی صمصام و تملک کامل آن برای تبدیل به موزه، یک میلیارد تومان اعتبار از محل منابع میراث فرهنگی اختصاص یافته است. در حال حاضر مقدمات خرید این مکان فراهم شده که امیدواریم پس از انعقاد تفاهم نامه، طی یک ماه آینده کار خرید خانه تاریخی صمصام انجام شود.

جانجان ادامه داد: پس از خرید این بنا، زیرساخت های لازم برای تبدیل آن به موزه ایجاد و با فراهم شدن شرایط، این بنا برای بازدید عموم به موزه خواهد شد.

وی با بیان این‌ که برای مرمت و بازسازی این بنا تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است، اضافه کرد: کار مرمت و بازسازی این خانه تاریخی تاکنون طی سه مرحله در سال های اخیر اجرا شده است.

جانجان با اشاره به اینکه در مجموع برای مرمت و بازسازی این بنا ۳۴۰ میلیون تومان هزینه شده است، بازسازی و حفظ خانه‌های قدیمی دارای ارزش معماری ایرانی و اسلامی در اولویت برنامه های وزارت میراث فرهنگی قرار دارد.

نمایشگاه فرش‌های دستبافت ورزشی ایران در توکیو افتتاح شد

نمایشگاه فرش دستبافت ورزشی ایران با حضور «محمود خسروی وفا» رییس کمیته پارالمپیک، «هادی رضایی» سرپرست کاروان و «مرتضی رحمانی موحد» سفیر کشورمان در محل سفارت ایران در توکیو گشایش یافت.

مرتضی رحمانی موحد در حاشیه افتتاح این نمایشگاه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: میزبان بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو در مقایسه با سایر میزبانی‌ها در شرایط خاص و متفاوتی برگزار شد. در روزهای آغازین بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ در اول مرداد ماه گذشته به دلیل شرایط خاص، نابسامانی‌هایی در بدو ورود کاروان ایران به توکیو وجود داشت که به سرعت برطرف شد و بازی‌ها در محیط‌ی سالم برگزار شد.

رحمانی موحد درباره اقدامات فرهنگی ورزشی سفارت توضیح داد: از نیمه دوم سال ۹۷ که ماموریت من در توکیو آغاز شد با توجه به این که برگزاری المپیک یکی از موضوعات اساسی در روابط و در دستور کار کشور بود، برای حضور قدرتمند کاروان ورزشی ایران از ابتدا دیدارهایی را با مقامات ارشد ورزشی ایران در کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و وزارت ورزش و جوانان برگزار و مقدمات هماهنگی نزدیک با این ۲ سازمان را برقرار کردیم. در طول این مدت نشست‌های متعددی در همین زمینه برگزار شده تا بتوانیم آنچه جایگاه و نقش سفارت است در همراهی، حمایت و مساعدت حضور مطلوب و موثر کاروان ایران ارایه کنیم و یکی از اقدامات سفارت ایران، برگزاری نمایشگاه «ایران زیبا» در دوران بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ بود و امروز هم افتتاح نمایشگاه فرش‌های دستبافت ورزشی.

وی اضافه کرد: البته برپایی نمایشگاه ایران زیبا در خلال برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ باعث شد تا علاقه‌مندان ژاپنی در سطح دیپلماتیک، انجمن‌ها و نمایندگان مجلس  و رسانه‌ها از این نمایشگاه بازدید کنند و در یادداشتی در دفتر یابود از سفر به ایران و یادگیری زبان فارسی سخن بگویند.

جشن مهرگان درآستانه ثبت جهانی/ نمایش فرش ایرانی در توکیو

استان سمنان ظرفیت ایجاد «پایگاه قلعه‌های تاریخی» دارد

 حمیدرضا دوست‌محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: بیش از ۵۰ قلعه تاریخی در استان وجود دارد و پیشنهاد راه‌اندازی پایگاه قلاع تاریخی در استان ارائه شده است.  راه‌اندازی این پایگاه با همکاری معاونت میراث‌فرهنگی اداره‌کل و خانه تسنیم دامغان در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: با توجه به رایزنی‌های انجام ‌شده با دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مقرر شده مطالعاتی در خصوص قلعه‌های تاریخی استان سمنان انجام و گزارش ایجاد پایگاه قلعه‌های تاریخی به وزارتخانه ارسال شود.

وی ادامه داد: با توجه به غنای قلعه‌های تاریخی استان سمنان در محدوده شهرستان دامغان، پیشنهاد اداره‌کل مبنی بر راه‌اندازی پایگاه در محدوده این شهرستان است.

دوست‌محمدی راه‌اندازی این پایگاه را در حفظ و حراست و انجام مطالعات در مورد قلعه‌های استان موثر دانست.

جشن مهرگان درآستانه ثبت جهانی/ نمایش فرش ایرانی در توکیو

مجموعه گردشگری غار علیصدر با مصوبه ستاد کرونا تعطیل شد

مجموعه گردشگری علیصدر که از اسفند ۹۹ به دلیل شرایط خاص کرونا تعطیل بود، اوایل تیرماه جاری فعالیت دوباره خود را با مجوز ستاد کرونا آغاز کرد که این بازگشایی خیلی دوام نداشت و دوباره با محدودیت های سراسری اواخر مرداد تعطیل و پس از گذشت آن و بازگشایی، دوباره با مصوبه تازه ستاد تعطیل شد.

مجموعه گردشگری غار علیصدر به عنوان طولانی ترین غار آبی جهان نیز همانند بسیاری دیگری از مجموعه های توریستی و تفریحی کشور به دلیل شرایط ناشی از همه گیری ویروس و تعطیلی های چندباره و طولانی مدت، با مشکلات زیادی مواجه شده است.

شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی به صنعت گردشگری در همدان وارد کرد، این ضربه آن‌چنان شدید بود که عملاً بیش از ۹۰ درصد فعالان این حوزه با بیکاری روبه‌رو شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند.

نماینده وزارت میراث فرهنگی از کاروانسراهای اردکان یزد بازدید کرد

حمید بینایی نماینده معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از چهار کاروانسرای نامزد ثبت جهانی در شهرستان اردکان یزد شامل کاروانسراهای “سنگی و آجری انجیره، خرانق و رشتی عقدا” بازدید کرد.

بینایی، با یادآوری نگاه ویژه‌ به ساماندهی حریم های درجه یک، سیمای منظری و نکات مرمتی، بر تسریع در مرمت کاروانسراها برای تأیید نماینده سازمان جهانی یونسکو تاکید کرد.

وی در این بازدید از زحمات و همراهی مدیر اداره میراث فرهنگی، بخشداران خرانق، عقدا و شهردار این شهر نسبت به آماده سازی کاروانسراها فوق در این فرصت کم تشکر و قدردانی کرد.

رییس میراث فرهنگی اردکان نیز گفت: اردکان با وسعت تقریبی ۲۴ هزار کیلومتر مربع پتانسیل و ظرفیت های بی نظیری را در خصوص ابنیه های تاریخی  و گردشگری در کشور داراست که برخی از آنها قابلیت ثبت جهانی را دارند.

محمود ادیبان با بیان اینکه با پیگیری های انجام شده کاروانسراهای اردکان در اولویت ثبت جهانی قرار گرفتند،  تصریح کرد: این آثار تاریخی شامل کاروانسراهای خرانق، آجری انجیره، سنگی انجیره و رشتی عقدا است.

چشم انداز ترسیمی ضرغامی بازاریابی گردشگری را متحول خواهد کرد

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه‌ حرفه‌ای هتل داران کشور، ضرغامی را مدیری اهل تعامل، همگرایی و هم افزایی با بخش خصوصی و تشکل های صنفی و مردمی دانست و گفت: او برای آینده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چشم انداز ترسیم کرده و تبلیغات و بازاریابی گردشگری را متحول خواهد کرد.

حمزه‌زاده درباره دیدار و جلسه کاری با سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در جلسه امروز به صورت مفصل، آخرین وضعیت صنعت گردشگری کشور، موانع توسعه این صنعت و آسیب های آن به ویژه در دوران شیوع کرونا را با آقای وزیر بررسی کردیم.

رئیس جامعه‌ حرفه‌ای هتل داران کشور گفت: در این جلسه همچنین اقدامات دولت در سال های گذشته برای توسعه صنعت گردشگری و هتل داری و همکاری های بخش خصوصی و اصناف را بررسی کردیم، من هم راهکارهای فوری برون رفت از مشکلات و بحران های صنعت گردشگری ناشی تحریم و کرونا را به آقای وزیر ارائه و علاوه بر آن بر لزوم حمایت همه جانبه دولت و وزارتخانه از فعالان، سرمایه گذاران و هتل داران و به طوری کلی صنعت گردشگری و هتل داری کشور تاکید کردم.

حمزه زاده گفت: برنامه هفتم توسعه و رویکرد و حضور موثر وزارتخانه با همراهی و مشورت اصناف و بخش خصوصی گردشگری در تدوین این برنامه مهم، از دیگر موارد گفت و گوی امروز من با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود.

کشف گودال ذخیره‌سازی غلات در فضای دستکند روستای «شمام» گیلان

 سولماز رئوف سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: گمانه‌زنی به منظور پاسخگویی به استعلام و مستندسازی فضای دستکند روستای شمام رودبار به کشف گودال ذخیره‌سازی غلات منجر شد که به دلیل استفاده از این روش ذخیره‌سازی در خاورمیانه در اغلب گزارش‌های تاریخی از آن به عنوان اقتصاد آسیایی یاد می کنند.

سولماز رئوف با اعلام این خبر گفت: نخستین کاوش های باستان‌شناسی در روستای شمام از توابع بخش مرکزی شهرستان رودبار واقع در دهستان رستم‌آباد جنوبی استان گیلان در سال ۱۳۴۸ خورشیدی به سرپرستی عبدالحسین شهیدزاده انجام شد و گورستان عظیمی متعلق به دوران اشکانی با گورهای زاغه‌ای از آن به دست آمد.

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه پس از کاوش شهیدزاده،  شمام علی‌رغم موقعیت ویژه تاریخی در برنامه پژوهشی باستان‌شناسی کشور قرار نگرفت و در طول زمان آسیب‌های فراوانی دید،  تصریح کرد: در تابستان سال ۱۳۸۳ به منظور تدوین اطلس باستان‌شناسی گیلان، محوطه‌های باستانی شهرستان رودبار از جمله شمام توسط محمدرضا خلعتبری و بهروز همرنگ مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت.

رئوف با اشاره به اینکه در اوایل تابستان ۱۴۰۰ خورشیدی، طی عملیات خاکبرداری به منظور ایجاد پی ساختمان مسکونی در روستای شمام، بخشی از یک سازه دستکند آشکار شد اظهار کرد: با حضور کارشناسان اداره کل میراث‌فرهنگی استان گیلان از ادامه کار جلوگیری به عمل آمد و با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گمانه‌زنی در این محوطه انجام و یک گمانه ۵.۲ در ۳ متر حفر و سازه دستکند مورد مستندسازی قرار گرفت.

تسریع فرآیند استانداردسازی خدمات گردشگری با اصلاح شیوه نامه ارزیابی

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: با اصلاح و ابلاغ شیوه‌نامه ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری کشور، فرآیند استانداردسازی خدمات گردشگری شفاف‌تر و سریع‌تر می‌شود.

تیموری با بیان این خبر گفت: شیوه‌نامه ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری با رویکرد ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از اعمال نظر و رفتارهای سلیقه ای در زمینه درجه‌ بندی تاسیسات گردشگری، با تشکیل کارگروهی مرکب از کارشناسان، خبرگان دانشگاهی و نمایندگان بخش خصوصی تهیه و سپس با اخذ نظرات از ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها پس از یک سال کار کارشناسی در معاونت گردشگری نهایی شد تا بر مبنای آن بستری مناسب برای ارتقای کمی و کیفی خدمات گردشگری فراهم شود.
وی افزود: شیوه‌نامه درجه‌بندی که قبلا در سال ۱۳۹۴ ابلاغ شده بود دارای نواقص و چالش‌هایی بود که عمدتاً با بروکراسی پیچیده، امکان فعالیت در این زمینه را برای بخش خصوصی با دشواری رو به رو کرده بود؛ از این رو با رویکرد تسهیل شرایط فعالیت، ارتقاء کیفیت خدمات و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در فرآیند ارزیابی و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری، شیوه‌نامه مرتبط اصلاح و ابلاغ شد.
تیموری با اشاره به اینکه در شیوه‌نامه جدید وظایف کمیته فنی به کمیسیون عالی تفویض شد؛ خاطرنشان کرد: تقویت کمیسیون عالی تجدید نظر در راستای رعایت حقوق بهره‌برداران تاسیسات گردشگری و امکان رسیدگی مجدد به شکایات آنها در چارچوب مقاد آیین‌نامه بالادستی بوده است.
به گفته معاون گردشگری علاوه بر وظایف ذاتی کمیسیون عالی در خصوص تجدید نظر به اعتراض‌های واصله، مسئولیت راهبری، نیازسنجی و تصمیم‌گیری درخصوص مسائل مرتبط با اجرای طرح تطبیق نیز به آن کمیسیون تفویض شد.
او ادامه داد: بر این اساس ابهامات و ایراداتی که بر اساس تجربه کارشناسان احراز شده بود، برطرف و فرآیند ارزیابی به طور دقیق، شفاف و مشخص تدوین شد.

بازارچه صنایع دستی، تحقق آرزوی دیرینه هنرمندان روستای سربیشه گچساران

نخستین بازارچه دائمی صنایع دستی شهرستان گچساران در روستای سربیشه این شهرستان همزمان با هفته دولت امسال راه اندازی شد تا ضمن تحقق آرزوی دیرینه هنرمندان فعال این خطه گامی برای فروش محصولات تولیدی و افزایش درآمد آنان باشد.

حدود ۹۵درصد از بانوان ساکن روستای سربیشه که در مسیر جاده گچساران به شیراز قرار دارد از سال‌های دور تاکنون در زمینه آموزش و تولید صنایع دستی، داری مانند گلیم، قالیچه و جاجیم بوده فعالیت می کنند اما نبودن محلی برای عرضه محصولات تولیدی باعث گمنامی هنرمندان خوش ذوق این روستا شده بود.

بانوان و دختران روستای سربیشه که حالا ناچار نیستند محصولات تولیدی خود را به دلالان بفروشند یا رنج سفر به شهرستان ها یا حتی استان های مجاور برای فروش محصول خود را تحمل کنند از راه اندازی این بازارچه خوشحال هستند. آنان امید دارند تا با برداشته شدن موانع فروش محصولات صنایع دستی و ایجاد محلی برای عرضه به گردشگران افزون بر افزایش درآمد خود نامی در خور ظرفیت های روستای خود در عرصه ملی دست وپا کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.