×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
جلسه تعیین تکلیف کامیون های کشنده رسوبی برگزار شد

به گزارش تجارت گردان به نقل از روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، جلسه وضعیت تعیین تکلیف کامیون های کشنده رسوبی در محوطه های گمرکی و تملیکی موضوع بند «ث» ماده ۳۰ احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور با حضور محمد رضوانفر رئیس کل گمرک، منوچهر منطقی معاون وزیر صمت، احسان مظفری مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق  کالا و ارز دادستانی کل کشور و نمایندگان سازمان استاندارد، راهور فراجا، راهداری، توسعه تجارت، نمایندگان انجمن واردکنندگان کامیون های تجاری و سایر دستگاه های مرتبط با حضور سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان اموال تملیکی در محل این سازمان برگزار شد.

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با تشریح وضعیت کامیون های کشنده اظهارداشت: طبق آمار حدود ۷۰۳ کامیون در اختیار سازمان بوده، که از این تعداد ۴۱۵ کشنده به صاحبان آنها اعاده شده و ۲۸۸ دستگاه نیز باقی مانده است و از این میزان ۴۹ دستگاه کشنده در مزایده های گذشته عرضه شد که تعداد ۷ دستگاه از طریق تهاتر دین و طلب به صاحبان آنها فروخته شد.

*شخصا تخصیص ارز کامیون های را دنبال می کنم

رئیس کل گمرک ایران نیز با اشاره به آمار کشندههای ترخیص شده و مانده در محوطه های گمرکی بیان داشت: بیش از ۴ هزار کامیون کشنده موجودی داریم که از این تعداد بالغ بر ۶۷۲ دستگاه به سازمان اموال تملیکی ارجاع و حدود ۲ هزار دستگاه نیز در مرحله اخطار متروکه شدن هستند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: خودروهایی که در محوطه گمرکی هستند مشکلاتی را در اطاله تشریفات و فرایندههای اداری ایجاد کرده اند با این حال در گمرک حداکثر مساعدت را براساس قوانین و مقررات انجام دادیم در غیر این صورت منجر به افزایش کشنده های متروکه می شد. هرچند از سوی برخی افراد کم لطفی و دستکاری در مورد اسناد و مدارک وجود داشت که منجر به پرونده قضایی شده است.

به گفته وی، باید در مورد کشنده هایی که در مرحله اخطار متروکه هستند اقدام و تصمیم گیری کرد. در صورتی که امکان ویرایش ثبت سفارش وجود داشته باشد این مشکل رفع می شود. همچنین تکلیف کد تخصیص ارز، از مباحث چالش بر انگیز است که شخصا آن را پیگیری می کنم. گمرک با حداکثر مساعدت و ظرفیت های قانونی به دنبال حل رسوب کامیون های کشنده است.

*ورود کامیونهای کشنده جدید سن ناوگان را کاهش می دهد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشکر از تعامل و همکاری هایی که مجموعه های مرتبط در قضیه ورود کامیون های کشنده انجام می دهند، خاطرنشان کرد: متأسفانه تغییر قوانین موضوعه، سبب توقف و طولانی شدن پروسه عملیاتی تعیین تکلیف و واگذاری این کامیون ها شده است که با تدابیر اتخاذ شده، شاهد کاهش و رفع مشکلات و چالش ها هستیم.

معاون وزیر صمت در ادامه بیان داشت: وجود پرتعداد کامیون های فرسوده در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، مصرف سوخت زیادی را تحمیل نموده که کامیون های جدید که با عمری زیر پنج سال وارد چرخه حمل و نقل می شوند، یک سوم مصرف سوخت کمتری نسبت به کامیون های قدیمی دارند.

منطقی افزود: با توجه به تعداد کامیون های جدید الورود به ناوگان حمل و نقل بار کشور، میزان ظرفیت جابجایی کالا در سطح کشور، بیست هزار تن افزایش خواهد یافت.

*استفاده از مساعدت و ظرفیت قانونی برای ترخیص کامیون ها

احسان مظفری مدیر کل دفتر مبارزه با قاچاق کالا و ارز دادستانی کل کشور با اشاره به اینکه سال گذشته و امسال اقدام بسیار خوبی در مورد خودروهای رسوبی سواری انجام شده است، یاد آور شد: از این تجربه و ظرفیت های قانونی ایجاد شده باید بهره گیری کرد. برای ویرایش ثبت سفارش سقف زمانی گذاشته شود. در صورتی که کشنده ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار بگیرد نیز می توان با مساعدت و ظرفیت های موجود در قالب تهاتر دین و طلب به صاحبان آنها واگذار کرد.

*۲۲۰۰  کامیون در اولویت باشد

مسعود آقا باقری نماینده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: بسیاری از رانندگان راجع به موضوعات گمرکی، ارزی و سایر مباحث کشنده ها درخواست دارند. در صورتی که ۲۲۰۰ دستگاه اولویت باشد مشکل زیادی از رانندگان حل می شود.

*با نمایندگان استانی فرایند کار را تسهیل می کنیم

احسان ساده معاون سازمان ملی استاندارد در این باره عنوان کرد: برای تسریع در فرایندهای اداری شماره گذاری می توانیم نمایندگان استانی خود را فعال کنیم و کار به بخش خصوصی ارجاع نشود. با این حال برخی خودروها از لحاظ ایمنی شرایط ترخیص را ندارند.

*در صورت اخذ تاییدیه ها به سرعت شماره گذاری می کنیم

محمدعلی زارع نماینده راهور فراجا نیز با تاکید بر تسهیل شرایط شماره گذاری کامیون های کشنده، بیان داشت: این موضوع از دستگاه های ذی ربط انرژی زیادی گرفته است و در صورتی که خودروها از مسیر گمرک و یا اموال تملیکی تاییدیه های استاندارد و سایر مجوزها را دریافت کند آماده شماره گذاری هستیم.

*از سازمان اموال تملیکی بابت رسیدگی به موضوع تشکر میکنم

مجید نیک بخش نماینده رانندگان و عضو انجمن واردکنندگان کامیون های تجاری: از سازمان اموال تملیکی بابت برگزاری جلسه با حضور مسئولان سایر دستگاه ها تشکر میکنم. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با تسهیل مشکلات سال های اخیر در مورد ترخیص کشنده ها حل و فصل شود.

در پایان این جلسه به منظور رفع موانع و مشکلات ترخیص خودروهای کشنده رسوبی در گمرکات و اموال تملیکی کشیده با حضور تمامی اعضا دستگاه های اجرایی و نظارتی ذی ربط مصوباتی به امضا رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.