×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
جنجالی‌ترین پست تیم ملی در جام جهانی

به گزارش ایسنا، «ورزش سه» نوشت:‌ «هر چه به جام جهانی نزدیک‌تر می‌شویم دغدغه و گمانه‌زنی‌ها در خصوص ترکیب تیم ملی برای این رویداد عظیم بیشتر می‌شود. آنچه مشخص است این نگرانی‌ها برای خطوط جلو کمتر و دغدغه‌های کادر فنی برای آن شیرین‌تر است؛ چرا که باید از بین نفرات زیادی مهره‌های لازم را انتخاب کند اما خط دفاعی تیم ملی و مشخصا پست دفاع راست ابهام‌برانگیزترین جایگاه تیم ملی محسوب می‌شود.

کادر فنی و در راس آن دراگان اسکوچیچ برای این پست بازیکنان متعددی را امتحان کرد و در طول بازی‌های مقدماتی جام جهانی بیشترین اعتماد او متوجه صادق محرمی بود؛ مدافع راستی که شاخص‌های لازم از نظر دراگان را دارد، در بیشتر بازی‌های مرحله مقدماتی به کار گرفته شد اما عملکرد او در بازی برابر امارات و جای خالی‌اش در مسابقه برابر کره جنوبی باعث شد تا کم‌اعتمادبودن اسکوچیچ به سایر مدافعان راست تخصصی ایران آشکار شود؛ امری که نمود آن را با قرارگرفتن شجاع خلیل‌زاده به عنوان مدافع راست در بازی برابر کره جنوبی دیدیم. اگر چه ممکن است با نگاه به ترکیب تیم ملی در بازی‌های گذشته گمان کنیم دراگان برای این پست دغدغه‌ای ندارد اما نگاهی به عملکرد مدعیان حضور در این پست از وضعیتی هشداردهنده خبر می‌دهد!

در جام جهانی ۲۰۱۴ هم وضعیت نسبتا مشابهی وجود داشت و خسرو حیدری به همراه حسین ماهینی تنها گزینه‌های در دسترس کادر فنی برای این پست بودند که جز یک بازی، کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ترجیح داد پژمان منتظری به عنوان یک مدافع راست در این پست به میدان رود. تدبیری که نتیجه‌بخش بود و پژمان یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی در آن تورنمنت به شمار رفت.

در ادامه به بررسی شرایط مدعیان حضور در این پست می‌پردازیم.

صادق محرمی

صادق محرمی در ۳۴ بازی این فصل دینامو در لیگ کرواسی تنها ۲۱ بار در لیست تیمش قرار گرفته و از این ۲۱ بار تنها هشت بار به صورت ثابت برای تیمش به میدان رفته است. موضوع تامل‌برانگیزی که باعث می‌شود با توجه به فیکس‌بودن او در اکثر بازی‌های تیم ملی نگرانی‌ها برای پست دفاع راست به اوج خودش برسد. آنچه مشخص است اگر چه محرمی در بازی‌های ملی نمایش قابل قبولی داشته اما اگر می‌خواهد کماکان گزینه اول اسکو برای پست دفاع راست باشد، باید فکری به حال بازی‌نکردن‌ در تیم باشگاهی‌اش بکند.

صالح حردانی

با نگاهی به ترکیب استقلال در بازی‌های گذشته می‌بینیم حردانی بازیکن کاملا فیکسی در ترکیب تیمش نیست و هر بار به تناوب جای خودش را به وریا غفوری می‌دهد. او که تا پیش از پیوستن به استقلال پای ثابت اردوهای تیم ملی بود، بعد از یک افت در اواسط فصل به استقلال آمد و بعد از یکی – دو بازی جای ثابتش را در ترکیب شاگردان مجیدی پیدا کرد اما در چند بازی مهم تیمش هم به صورت ثابت به میدان نرفت و این وریا بود که در بازی‌های مهمی چون داربی به صورت ثابت بازی کرد. هر چند حردانی با حضور در زمین پاس گل حیاتی تیمش را داد. به هر حال حردانی هم مانند محرمی برای دعوت‌شدن به تیم ملی قطعا احتیاج دارد تا ابتدا جایش را در ترکیب تیم باشگاهی‌اش کاملا تثبیت کند. حردانی در ۲۴ مسابقه از ۲۶ بازی این دوره از رقابت‌های لیگ برتر برای استقلال و فولاد بازی کرده و موفق شده دو پاس گل به هم‌تیمی‌هایش بدهد.

دانیال اسماعیلی‌فر

دانیال دیگر مدافع راست شاخص لیگ برتر است که او هم این روزها عملکردش مخصوصاً در بازی‌های آسیایی با انتقاداتی از سوی هواداران سپاهان همراه بود. مهره فوق‌العاده موثر در بخش هجومی که البته به همان اندازه در کارهای تدافعی مهارت ندارد. این درست همان انتظاری است که اسکوچیچ بارها به عنوان دلایل دعوت‌نکردن از رضاییان و غفوری نام برده است. هر چند دانیال به اردوی اخیر تیم ملی دعوت شد اما خودش هم به‌خوبی می‌داند که برای ادامه‌دارشدن این دعوت‌ها باید در فاز دفاعی هم به اندازه قدرت هجومی‌اش موثر باشد. دانیال این فصل در هر ۲۶ مسابقه تیمش بازی کرده و چهار گل و چهار پاس گل به نام خودش ثبت کرده تا یکی از موفق‌ترین مدافعان لیگ در بخش هجومی باشد.

مهدی شیری

احتمالا غیرمنتظره‌ترین گزینه برای دفاع راست تیم ملی می‌تواند مهدی شیری باشد؛ بازیکنی که جدایی نه‌چندان سزاوارانه‌ای از پرسپولیس داشت اما با پیوستن به فولاد عملکردش زیر و رو شد. شیری که تا هفته شانزدهم لیگ برتر هیچ مسابقه‌ای را برای پرسپولیس از دست نداد و یک پاس گل هم داده بود، با پیوستن به فولاد تنها هفته اول برابر الومینیوم را از دست داد و در تمامی مسابقات بعدی برای تیمش به صورت فیکس به میدان رفت و حاصل ۹ بازی‌اش در لیگ و شش بازی در لیگ قهرمانان برای او یک گل و دو پاس گل بود. صرف‌ نظر از عملکرد آماری‌اش او به وضوح اعتمادبه‌نفس از دست‌رفته‌اش را در فولاد به دست آورده و می‌تواند یکی از مدعیان حضور در اردوی تیم ملی باشد.

سایر گزینه‌ها

رامین رضاییان مدافع راست پرسپولیس در کنار وریا غفوری دو مهره‌ای هستند که پیشتر اسکوچیچ نشان داده سبک بازیشان را نمی‌پسندد اما بر کسی پوشیده نیست که رزومه ملی آنها و تجربه حضورشان در تورنمنت‌های بزرگ با تیم ملی و البته حضورشان در دو تیم مطرح پایتخت ممکن است باعث شود در صورت عملکرد خوبشان در ماه‌های منتهی به جام جهانی نظر اسکوچیچ را برگرداند. نمایش قابل قبول شجاع خلیل‌زاده در دقایقی که برابر کره جنوبی در این پست به میدان رفت هم ممکن است با توجه به رسیدن پورعلی‌گنجی به مرز آمادگی تا جام جهانی و بازبودن دست اسکوچیچ در چیدمان مهره‌های قلب دفاع او را ترغیب کند تا از یک مدافع وسط تخصصی برای پست دفاع راست استفاده کند.

به هر حال در فاصله شش ماه مانده تا آغاز جام جهانی، هیچ پستی به اندازه دفاع راست تیم ملی وضعیتش پیچیده نیست و باید ببینیم اوضاع در ماه‌های آینده چگونه پیش می‌رود و اسکوچیچ چه انتخاب‌هایی برای این جایگاه در نظر دارد.»

انتهای پیام

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.