×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
جهش قیمت‌ها هزینه جاری وعمرانی را افزایش داد

 به گزارش تجارت گردان به نقل از صداوسیما؛ محمدباقر نوبخت در مراسمی با حضور رئیس جمهور و مدیران ارشد دولت دوازدهم افزود: آثار تورم را قبل از اینکه از طرف تقاضا بررسی کنیم باید از سمت عرضه و فشار هزینه ناشی از افزایش قیمت ارز، بررسی و تحلیل کنیم.

وی گفت: سطح عمومی قیمت‌ها تابع ارز و ارز، تابع تحریم بوده است که آثار آن در بازار پول و سرمایه هزینه‌های تامین مالی دولت را افزایش داد.

وی افزود: در بازار کار با چنین شرایطی شاهد کاهش سرمایه‌گذاری خواهیم بود و شغل‌های پایدار کاهش می‌یابد و این اتفاق در اقتصاد ما به ویژه در شرایط ناشی از کرونا بوجود آمد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عملکرد دولت تدبیر و امید در ۴ سال نخست اشاره کرد و گفت: با ثبات اقتصادی و بالابردن رشد اقتصادی و پایین آوردن نرخ تورم همه مجامع جهانی به موفقیت جمهوری اسلامی در آن دوره اعتراف کردند.

وی گفت: در این شرایط سخت اقتصادی، دولت دو اقدام انجام داد که یکی توجه خاص به کارمندان و کسانی که سفره آن‌ها مستقیما از سمت درآمد‌های دولت تقویت می‌شود و دیگر توجه به عامه مردم بود که در این میان توجه ویژه خودمان را به افراد حقوق بگیری که ارزش پول آن‌ها با افزایش نرخ ارز و تورم کاهش پیدا کرد معطوف کردیم.

نوبخت گفت: از آنجا که دولت در اجرای ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری باید حقوق و مزایا را متناسب با نرخ تورم تهیه کند، در ۴ سال اول و تا سال ۹۶ یا ۹۷ حتی اندکی بیش از نرخ تورم افزایش حقوق داشتیم.

وی افزود: از سال ۹۸ به بعد، حتی ۲۰ درصد افزایش حقوق و امسال ۲۵ درصد افزایش حقوق داشتیم که پاسخگوی کاهش قدرت خرید کارکنان نبود، از این رو دولت مجبور شد این موضوع را از سمت دیگر جبران کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به قانونی که اجازه میداد ۵۰ درصد امتیازات فوق العاده و فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری افزایش پیدا کند و قانونی که به دولت اجازه می‌داد که حقوق بازنشستگان با شاغلین را متناسب‌سازی کند افزود: تا آنجایی که دولت می‌توانست به اقشار خاص و تحت پوشش مساعدت ویژه‌ای داشت و این کار را دولت از اواخر سال ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ انجام داد.

وی افزود: حقوق بازنشستگان لشگری از ۳ و ۷ دهم میلیون تومان به ۸ و یک دهم میلیون تومان افزایش یافت، همین وضعیت برای بازنشستگان کشوری که همیشه حقوقشان اندکی کمتر از بازنشستگان لشگری بود از ۳ و یک دهم میلیون به ۶ و هشت دهم میلیون افزایش یافت.

نوبخت درباره بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: گرچه دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی از طریق بودجه عمل نمی‌کند، اما اگر بتواند با پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی، امکان متناسب سازی را فراهم کند موفق خواهد شد حقوق بازنشستگان را از ۲ و یک دهم میلیون تومان به ۵ میلیون تومان افزایش دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: دولت این شرایط را برای کسانی که اشتغال جانبازی داشتند و برای خانواده شهدا و والدین آن‌ها به عنوان کمترین احقاق حقوق احیا کرد و با افزایش مستمری‌ها توانست آن را ۱۲ برابر افزایش دهد.

وی ادامه داد: البته سیاست‌هایی را هم برای همه مردم اعمال کردیم، مانند سیاست تامین کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی و حمایت معیشتی.

نوبخت در زمینه درآمد دولت از افزایش قیمت بنزین نیز گفت: این مبالغ به خود مردم برگردانده شد حتی به گواهی دیوان محاسبات، بیشتر از آن نیز پرداخت کردیم.

وی افزود: از صرفه جویی حاصل از بنزین نیز دولت توانست صادرات بنزین را بیشتر کند و ارز ناشی از آن نیز از طریق سازمان هدفمندی به مردم برگشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به اقدامات دولت در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت: یارانه‌های نقدی استمرار پیدا کرد و یارانه خاص کرونا نیز در ۴ مرحله پرداخت شد، همچنین وام یک میلیون تومانی نیز با وجود همه مشکلات پرداخت شد.

وی افزود: درآمد‌های ارزی دولت از صد و چند میلیارد دلار در اوایل این دهه به کمتر از چند میلیارد دلار کاهش یافت.

نوبخت گفت: دولت در این شرایط اقتصادی به موضوع توسعه و سازندگی هم توجه داشت و فقط در ۴ ماهه اول امسال ۵۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کرد که البته تخصیص بیش از این بوده است.

وی افزود: دو میلیون شاغل در طرح‌های عمرانی اشتغال دارند اگر به این موضوع توجه نمی‌کردیم این فرصت شغلی را از دست می‌دادیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به رشد اقتصادی در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: در حالی که همه نهاد‌های جهانی پیش بینی می‌کردند رشد اقتصادی منفی داشته باشیم در سال ۹۹، سه و شش دهم رشد اقتصادی مثبت داشتیم و این در حالی است که دنیا در شرایط کرونا رشد اقتصادی منفی داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.