×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
جهش نرخ ارز، هزینه سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر را به یک سوم کاهش داد

تجارت گردان | جهش نرخ ارز، هزینه سرمایه‌گذاری در انرژی تجدیدپذیر را به یک سوم کاهش داد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، محمدتقی زعفرانچی زاده روز چهارشنبه در نشست ملی هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک در ساری افزود: با افزایش نرخ ارز، قیمت تجهیزات مورد نیاز برای ساخت نیروگاههای تولید کننده انرژی تجدیدپذیر که بیشترشان تولید داخل کشور است، افزایش چندانی نداشته است در نتیجه هزینه سرمایه گذاری در این بخش بشدت کم شده است.

وی توضیح داد: طی یک سال اخیر نرخ ارز تا سه برابر افزایش یافت در حالی که در محاسبه با نرخ جدید ارز، ما شاهد ارزان شدن دستکم ۲.۵ برابری هزینه سرمایه گذاری در نیروگاههای تجدید پذیر نسبت به گذشته هستیم و این وضعیت سرمایه گذاری را به صرفه کرده است. 

زعفرانچی زاده یکی از مزیت های سرمایه گذاری در نیروگاههای تجدید پذیر را خرید تضمینی برق تولیدی آنها از سوی دولت با ضمانت ۲۰ ساله دانست و گفت که این موضوع یکی از جذابیت های سرمایه گذاری در این بخش برای سرمایه گذاران است.

وی البته پیشنهاد کرد که هزینه خرید تضمینی انرژی برق از نیروگاه های تجدید پذیر باید از مشترکان پرمصرف در قالب عوارض و مالیات دریافت شود. 

زعفرانچی زاده توضیح داد: دلیل اصلی ناتوانی وزارت نیرو در پرداخت مطالبات مالکان نیروگاههای تجدیدپذیر طبق قرارداد خرید تضمینی ارزان بودن قیمت برق بوده است که در صورت دریافت آن از مشترکان پرمصرف این مشکل هم رفع می شود.
وی فرایند خرید تضمینی برق را برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در سه سال اخیر با اجرای خرید تضمینی شاهد جهش بسیار مناسبی در مشارکت بخش خصوصی به منظور راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستیم.
معاون سازمان انرژی های تجدید پذیر وزارت نیرو با ذکر این نکته که تمام طرح های تجدیدپذیر کشور توسط بخش خصوصی احداث شده است، اضافه کرد: وزارت نیرو متولی تامین برقی است که بخشی از آن در نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود و اگر این واحدها جایگزین برق فسیلی شوند عواید بسیار فراوانی برای کشور به همراه خواهند داشت.

زعفرانچی زاده با اعلام این که توسعه نیروگاههای تجدید پذیر از اواخر سال ۹۴  به صورت جدی در دستور کار وزارت نیرو و سازمان ساتبا قرار گرفت، گفت: تمرکز در تصمیم سازی، تامین منابع مالی مطمئن برای خرید برق و اصلاح قوانین و مصوبات و نرخ خرید سه تحول مهم و راهبردی در برنامه ریزی ها بود که به رشد کمی در توسعه نیروگاه های تجدید پذیر کشور منجر شده است.

معاون توسعه بخش غیردولتی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تعیین نرخ های متفاوت و جذاب برای انواع تکنولوژی ها تولید برق از جمله نیروگاه برق آبی ، بادی و خورشیدی  را از دیگر مزیت ها برای توسعه و استقبال بخش خصوصی به این حوزه معرفی کرد و گفت: محاسبه نرخ خرید تضمینی برق آبی کوچک از محل هزینه زیست محیطی سبب صرفه جویی در تبدیل انرژی و بهای سوخت شده است.

وی خطاب به سرمایه گذاران گفت:  مطابق مصوبه هیات وزیران هزینه های زیست محیطی آلایندگی ناشی از تولید هر کیلو وات ساعت برق با استفاده از سوخت های فسیلی، بهای سوخت صرفه جویی شده به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق تجدیدپذیر و هزینه تبدیل سوخت فسیلی به برق، در فرمول یاد شده لحاظ می شوند که سرجمع آنها نرخ اولیه و پایه خرید تضمینی برق تولیدی است.
زعفرانچی زاده ادامه داد: این نرخ بسته به نوع نیروگاه های تجدیدپذیر و ظرفیت آنها تغییر می کند، اما تقریبا طوری تنظیم شده که حاشیه سود یکسانی برای سرمایه گذاران ایجاد می کند.

نیروی برق آبی گسترده ترین شکل استفاده از انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.این نوع نیروگاه ها در مقیاس بزرگ بیشتر از ۱۰ مگاوات در اطراف سدها  و نیروگاههای کوچک کمتر از ۱۰ مگاوات در مسیر رودخانه ها احداث می شود.

نشست هم اندیشی توسعه نیروگاههای برق آبی کوچک از صبح امروز با حضور ۳۰ شرکت نیروگاهی بخش خصوصی و کارشناسان و مدیران شرکت آب منطقه ای ۲۱ استان کشور در ساری آغاز به کار کرد.

مازندران با داشتن ۱۲۰ رشته رودخانه به طول بیش از پنج هزار کیلومتر، مهم ترین استان کشور برای اجرای طرح های برق آبی کوچک است.

معرفی ایجاد نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط بر روی رودخانه ها و زیر سدهای کشور ، امکان سنجی ساخت تمام تجهیزات نیروگاهی در داخل کشور و دعوت از سرمایه گذاران برای مشارکت در ایجاد نیروگاه برق‌آبی از مهمترین اهداف این نشست است.

از آن جایی که  در بین نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه برق‌آبی باتوجه به نرخ خرید تضمینی تعیین شده از توجیه بسیار بالایی برخوردار است، وزارت نیرو از همه سرمایه گذاران برای مشارکت در این حوزه دعوت کرده است.

توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران ، اقدامات بخش آب در زمینه توسعه نیروگاه های برق آبی کوچک در کشور ، سیاست های حمایتی وزارت نیرو در توسعه انرژی های تجدید پذیر ، سند راهبردی ملی توسعه نیروگاه های برقی آبی ، انتظارات سرمایه گذاران خارجی برای انتقال تکنولوژی و ساخت در داخل کشور از محورهای مهم نشست هم اندیشی ملی توسعه نیروگاههای برق آبی اعلام شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.