×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
حجم آب مصرفی بخش کشاورزی کمتر از ۷۰ میلیارد مترمکعب است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی در فضای مجازی با موضوع بهره‌وری در ایران که به همت انجمن بهره‌وری ایران برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و با توجه به این وضعیت، کشور تاب آوری توسعه افقی را ندارد و باید به سمت توسعه عمودی حرکت کند.

وی با بیان این که به موضوع بهره‌وری بایستی در سطح حوضه، مزرعه و گیاه پرداخته شود، افزود: بحث الگوی کشت صرفاً با سیاست‌ها و اقدامات بخش کشاورزی صورت نمی‌گیرد و نیازمند یاری همه دستگاه‌ها و نهادها در سه قوه خصوصاً مجلس شورای اسلامی است.

اکبری تاکید کرد: مهمترین مسأله‌ای که وجود دارد بحث تبخیر در کشاورزی است که سعی شده با استفاده از مالچ پلاستیکی، آبیاری زیرسطحی و سایر سیستم‌های هوشمند آبیاری از میزان تبخیر کاسته شود.

وی با اشاره به این که حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی همیشه مورد اختلاف نظر متخصصان و کارشناسان بوده است، خاطرنشان کرد: معاونت آب و خاک از سال ۹۶ با همکاری مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و به منظور رفع ابهام در مصرف آب کشاورزی، مطالعات پژوهشی را بر روی ۳۵ محصول زراعی و باغی -که ۸۵ درصد سطح کشت و تولیدات آبی را شامل می‌شود- آغاز کرد که نتایج این طرح نشان دهنده این است که حجم آب مصرفی کل بخش کشاورزی کمتر از ۷۰ میلیارد مترمکعب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر اساس نتایج به دست آمده از این طرح پژوهشی عظیم که در ۴۵۰۰ مزرعه در سطح کشور و با انواع شبکه‌های آبیاری مدرن، نیمه مدرن، سطحی و سنتی و با ۴۰ هزار نفر-ساعت انجام شده است، میزان حجم آب مصرفی محصولی مانند هندوانه که همواره تولید و صادرات آن مورد انتقاد بوده است، ۴۷۰۰ مترمکعب است، در حالی که حجم آب مصرفی گندم ۵۲۰۰ مترمکعب است.

وی افزود: راندمان آبیاری در کشور به طور متوسط ۴۵ درصد است و میزان بهره‌وری در سال ۹۲ از ۹۲۰ گرم به ازای هر مترمکعب آب مصرفی به ۱۴۵۰ گرم در سال ۹۹ رسیده است و با توجه به کم آبی در بسیاری مناطق کشور، کشاورزی با کم آبیاری انجام می‌شود که در سازگاری با کم آبی یک روش محسوب می‌شود.

اکبری تصریح کرد: درسال ۹۸ دبی ورودی به سد کرخه ۸۰۰۰ مترمکعب در ثانیه و در سد دز ۶۰۰۰ مترمکعب در ثانیه بود که چنانچه این سدها در خوزستان احداث نشده بود، هم اکنون بخش‌های مهمی از استان خوزستان من جمله قسمت اعظمی از اهواز وجود نداشت.

وی با بیان این که طرح آبرسانی به دشت سیستان در گستره ۲۰۰ هزار هکتاری اجرا شده است، ادامه داد: حقآبه و زیرساخت‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ آن برای ۲۰۰ هزار هکتار طراحی و اجرا شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: میزان اعتبار تخصیص داده شده به این طرح ۳,۴۰۰ میلیارد تومان بوده که بر اساس گستره ۲۰۰ هزار هکتاری طرح، هزینه اجرای هر هکتار پروژه، رقمی در حدود ۱۷ میلیون تومان محسوب می‌شود و بر اساس ۴۶۰۰۰ هکتار تأمین، انتقال و توزیع تا سطح یک هکتاری رقمی حدود ۷۲ میلیون تومان بوده و یکی از اقتصادی‌ترین طرح‌های کشور است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.