×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
حداکثر افزایش قیمت لوازم خانگی مشخص شد

تجارت گردان | حداکثر افزایش قیمت لوازم خانگی مشخص شد

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، عباس تابش در نشست خبری در سازمان صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مزیت‌های سامانه جامع انبار‌ها، گفت: در بررسی‌های انجام شده از سامانه جامع انبار‌ها رشد بازرسی‌ها را در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ داریم.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به سامانه گارانتی، بیان داشت: این سامانه دو هفته آینده رونمایی خواهد شد که نقش قابل توجهی در کنترل بازار کالا‌های مصرفی و با دوام خواهد داشت.
تابش با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار، اظهار داشت: بر اساس این مصوبه ثبت قیمت لوازم خانگی در سامانه ۱۲۴ الزامی است و هر ذی نفعی فارغ از اینکه کالای لوازم خانگی آن تولید داخل و … و فارغ از نوع برند مکلف است قیمت عرضه را در سامانه ۱۲۴ ثبت کند.
وی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی، بیان داشت: براساس بررسی‌های انجام شده در ستاد تنظیم بازار حداکثر افزایش قیمت مجاز برای تلویزیون ۲۰ درصد و برای سایر لوازم خانگی ۲۵ درصد تعیین شده است.
سخنگوی ستاد تنظیم بازار هم در این نشست، گفت: ۲۵ قلم کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد که در سال جاری سهمیه ارزی وزارتخانه‌ها برای استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شده و توسط سامانه جامع تجارت مورد نظارت قرار می‌گیرد.
محمدرضا کلامی افزود: کارگروه تنظیم بازار از ۱۴ دستگاه تشکیل شده و پایش و رصد مستمر کالا‌های مورد نیاز از سوی کار گروه‌های تخصصی انجام می‌شود.
سرپرست بازرگانی داخلی وزارت صمت افزود: ۲۵ قلم کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شد که در سال جاری سهمیه ارزی وزارتخانه‌ها برای استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص شده و توسط سامانه جامع تجارت مورد نظارت قرار می‌گیرد. انبار‌های شبکه‌های فروش کالا‌های اساسی به دقت در قالب سامانه جامع تجارت رصد می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه عرضه کالا‌های اساسی در دوران شیوع ویروس کرونا بسیار خوب انجام شد، بیان داشت: لذا با تامین حداکثری کالا‌ها نوسانات جدی نداشتیم.
کلامی اظهار داشت: از نظر تامین ذخایر راهبردی وضعیت بسیار مناسب است و از ارز صادراتی برای تامین نیاز‌های ارزی کشور بهره گرفته می‌شود.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: بانک مرکزی به دقت در حال تلاش برای تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالا‌های اساسی است.
کلامی اظهار داشت: ارز کالا‌هایی مانند برنج، چای، کره و گوشت از گروه یک به گروه دو کالایی منتقل شده لذا براساس نوسانات نرخ ارز نیمایی ممکن است نوسانات در نرخ آن‌ها ایجاد شود، اما وزارت صمت بازار را به دقت رصد و اجازه گرانفروشی را نخواهد داد.
کلامی در خصوص بازرسی و نظارت بر بازار نیز گفت: همچنان که در ایام نوروز و ماه رمضان بر بازار کالا‌ها نظارت داشتیم مجددا در کارگروه تنظیم بازار قیمت‌ها را رصد خواهیم کرد و روسای صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مسئول این بازرسی‌ها خواهند بود.
وی ادامه داد: بر همین اساس و در راستای رعایت حقوق مصرف کننده ابلاغیه‌هایی صادر کردیم تا از ظرفیت‌های دستگاه‌های نظارتی استفاده کنیم.
کلامی با تاکید بر تکریم مصرف کننده، گفت: اهمیت مصرف کننده به شدت بالا است، زیرا اگر او وجود نداشته باشد تولید مختل خواهد شد مانند مسئله‌ای که برای بازار فروش مبل رخ داد و به دلیل تعطیلی رستوران‌ها و هتل‌ها مصرف این محصول به شدت کاهش یافت؛ بنابراین رعایت حقوق مصرف‌کننده جزو وظایف لازم الاجرا برای تمام نهاد‌های اقتصادی است و اولویت ما جلوگیری از گرانفروشی است و قیمت‌های آن‌ها نیز تدوین شده است.
کلامی ادامه داد: در سال جاری به پیشنهاد سازمان حمایت، تغییر جزئی در قیمت‌های تصویبی برخی از کالا‌ها مانند لوازم خانگی، سلولزی و … اتفاق افتاد و ما برای جلوگیری از گرانفروشی این کالا‌ها در گروه ۲ پیشنهادات خود را به سازمان حمایت ارائه دادیم.
وی افزود: توجه شود که بخش اعظم کالا‌های خدمات ما در گروه ۳ قرار دارد که تامین نرخ ارز یا نقدینگی آن واحد‌ها با ارز نیمایی بوده و به دلیل رقابت در بازار ملزم به رعایت حقوق مصرف کننده خواهند بود در ضمن ستاد تنظیم بازار هماهنگی را به شکلی انجام می‌دهد تا پروسه تامین و توزیع بدون کوچکترین مشکل انجام شود و کالا بدون هیچ نگرانی به دست مصرف کننده برسد.
وی در پایان گفت: سعی می‌کنیم که هیچ کمبودی در هیچ کالایی اتفاق نیفتد چرا که این کمبود منجر به برهم خوردن تعادل در بازار می‌شود بنابراین حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا نکته اساسی است که باید به آن توجه کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.