×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
حدود نیمی از مصرف برق تابستان مربوط به سیستم‌های سرمایشی است

 همایون حایری در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور با اشاره به نتایج اقدامات وزارت نیرو به منظور تامین برق پایدار در پیک تابستان سال گذشته، به استراتژی و برنامه وزارت نیرو در سال‌جاری گفت: رفع ناترازی بین تولید و تقاضای برق هدف اصلی این برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ برنامه توسعه ظرفیت نیروگاه‌ها و مدیریت بار در کشور اجرایی شده که با نتایج ارزنده‌ای همراه شد و پیشبرد برنامه‌ها در سال‌جاری در همین راستا است، گفت: با توجه به ناترازی شدید برق در سال ۱۴۰۰، پیش‌بینی می‌شد در سال گذشته با حداقل ۱۵ هزارمگاوات ناترازی بین تولید و مصرف برق مواجه شویم؛ بر این اساس برنامه‌های لازم تدوین شد تا این ناترازی برطرف شود.

حایری با بیان اینکه در این راستا از مهر ۱۴۰۰ برنامه‌ها به صورت مستمر اجرایی شد و ۶۳۰۰ مگاوات قابلیت تولید نیروگاه‌ها افزایش یافت، گفت:  ۴۱۵۰ مگاوات مربوط به احداث نیروگاه‌های جدید، ۱۱۵۰ مگاوات مربوط به ارتقای واحدها و ۶۰۰ مگاوات مربوط به بازسازی واحدهای نیروگاهی آسیب‌دیده می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تشویقی مدیریت مصرف در بخش خانگی در پیک تابستان سال گذشته، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ به ازای هر کیلووات، پاداشی معادل ۵ برابر تعرفه در نظر گرفته شد که ثمره آن کاهش مصرف ۱۲۰۰ مگاوات برق در بخش خانگی در پیک تابستان برای نخستین بار شد.

حایری با بیان اینکه به واسطه پیشبرد طرح پاداش، برای نخستین بار در سال گذشته شاهد کاهش ۴ درصدی میزان مصرف برق در بخش خانگی بودیم، گفت: همچنین با مشارکت بخش صنایع و کشاورزی و پیشبرد سایر اقداماتی در بخش مدیریت مصرف نیز بیش از ۸۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف را در این بخش شاهد بودیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف در بخش اداری کشور، یادآور شد: در سال‌جاری مدیریت مصرف برق در پیک تابستان به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه با اضافه شدن ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق در تابستان سال گذشته، در کنار ۵۲ هزار و ۳۶ مگاوات ظرفیت تولید در واحدهای حرارتی و ۸۶۸۶ مگاوات تولید در واحدهای آبی، گفت: مجموع قابلیت تولید برق در اوج بار تابستان ۱۴۰۱ برابر با ۶۰ هزار مگاوات شد.

وی اظهار کرد: پیک مصرف برق در تابستان سال گذشته ۶۸ هزار و ۴۸۵ مگاوات بود که از این میان ۹۰۵۰ مگاوات مربوط به بخش کشاورزی، ۱۹ هزار و ۲۹۵ مگاوات مربوط به صنایع، ۲۶۴۳ بخش تجاری و ۲۸ هزار و ۳۰۱ مگاوات مربوط به بخش خانگی بود.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه از ۶۸ هزار و ۴۸۵ مگاوات میزان مصرف برق در تابستان ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ هزار مگاوات مربوط به سیستم‌های سرمایشی می‌شود، گفت: در سال گذشته ۴۲ درصد مصرف برق در پیک تابستان مربوط به بخش خانگی و ۲۸ درصد مربوط به صنعت بود.

حایری تاکید کرد: ۵۰۲۳ مگاوات میزان مصرف در زمان اوج بار تابستان سال گذشته مربوط به بخش عمومی و اداری کشور می‌شد. امید است با مصوبات خوب و همکاری استانداران میزان مصرف در این بخش مدیریت شود، البته با توجه به عدم تغییر ساعت رسمی نگرانی‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به ابتکار وزیر نیرو برای پیشبرد طرح یک مساوی ۲۰، بیان کرد: امید است با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی بیش از میزان صرفه‌جویی در سال گذشته باشیم.

معاون وزیر نیرو با اشاره با پیشبرد ۱۴۰ اقدام برای گذر موفق از پیک تابستان سال‌جاری، اضافه کرد: افزایش ظرفیت ۷۷۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور از جمله این برنامه‌هاست و انتظار می‌رود با پیشبرد این اقدامات بیش از ۱۴‌ هزار مگاوات مدیریت مصرف را در تابستان امسال شاهد باشیم.

حایری به خلاصه برنامه ۱۴۰ اقدام برای دومین سال گذر موفق از اوج بار تابستان اشاره کرد و افزود: ۱۴۰ اقدام شامل ۱۰ برنامه برای افزایش ظرفیت تولید و تامین برق نسبت به اوج بار سال گذشته، ۱۶ برنامه برای کاهش اوج مصرف برق از طریق مدیریت مصرف و تقاضا، ۴۷ برنامه برای رفع محدودیت‌های نقاط مشکل‌ساز شبکه در تابستان، ۲۸ برنامه برای ارتقای سطح آگاه‌سازی و بهره‌وری در مصرف برق و اقدامات بخش ستادی و در نهایت ۳۹ برنامه به منظور افزایش قابلیت اطمینان و آمادگی بخش تولید و ارتقای سطح پایداری شبکه سراسری برق می‌شود.

وی همچنین به ویژگی‌های خاص اصلاح مصرف برق در تابستان امسال اشاره کرد و افزود: کاهش حداقل ۴۰۰ مگاوات مصرف عملی برق در زمان‌های اوج مصرف تابستان پیش‌رو با ارتقای استاندارد تجهیزات سرمایشی و روشنایی و جایگزینی تجهیزات کم‌مصرف با تجهیزات پرمصرف، افزایش تا ۲۰ برابر پاداش صرفه‌جویی با جذب همکاری مشترکان خانگی در طی چهار ماه گرم سال از جمله ویژگی‌های اصلاح الگوی مصرف است.

وی در پایان خطاب به استانداران خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه مدونی برای افزایش تولید برق نیروگاه‌ها، اصلاح مصرف و توسعه شبکه برای کاهش سال به سال ناترازی‌های موجود دارد و تقاضا داریم در این دوره گذار و رسیدن به رفع کامل ناترازی برق، استانداران در راهبری و حمایت از پیاده‌سازی مصوبه‌های بالادستی و همچنین جلب مشارکت حداکثری شهروندان حقیقی و حقوقی در اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و جابه‌جایی بار، همانند سال گذشته توجه ویژه‌ای داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.