×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
حدود ۳۰۰ هزار نیازمند بر اثر فشار اقتصادی پشت نوبت کمیته امداد هستند/ کاهش توانمندی خانوارهای تحت پوشش به ۴۲ هزار خانوار

به گزارش تجارت گردان ، «حسین خدرویسی» معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین آمار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد گفت: در حال حاضر کل مددجویان تحت پوشش کمیته امداد شامل ۲ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۹۵۷ خانوار با جمعیتی حدود ۵ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا بسیاری از خدمات کمیته امداد به صورت کمک بلاعوض، طرح‌های ویژه امداد و … به همه افراد نیازمندی که شناسایی شده‌اند، پرداخت شده‌است. این افراد نیازمند اعم از اینکه مددجوی تحت پوشش کمیته امداد باشند و یا مستمری بگیر کمیته امداد نباشند از این کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم افراد و یا خانوارهایی را تحت پوشش ببریم، نیازمند منابع و بودجه لازم برای این منظور هستیم. بودجه و منابع ما از طرف دولت تعریف شده‌است و نمی‌توانیم هر تعداد نیازمند را تحت پوشش ببریم و برای آنها مستمری در نظر بگیریم، چراکه بودجه ما طبق قانون در سازمان برنامه و بودجه محدود است.

خدرویسی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چه تعداد پشت نوبت کمیته امداد هستند، خاطرنشان کرد: تعدادی در پشت نوبت هستند که می‌خواهند، مستمری بگیر کمیته امداد شوند. متاسفانه در اثر فشارهای اقتصادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر پشت نوبت و واجد شرایط هستند که در صورت تامین اعتبار حمایتی از سوی دولت در بودجه سال آینده می‌توان این خانوارها را وارد چرخه حمایت کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل شرایط کرونا و مشکلات اقتصادی درخواست برای دریافت مستمری از کمیته امداد افزایش پیدا کرده است؟ گفت: در این شرایط ما مراجعات متعددی به ادارات کل کمیته امداد در سراسر کشور داشتیم، البته این مراجعات برای اینکه تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند، نبوده و بیشتر این مراجعات برای دریافت وام بوده است، ما نیز در حوزه رهن و اجاره تسهیلاتی را از محل صندوق امداد ولایت پرداخت کرده‌ایم. همچنین کمک‌های موردی با اجرای طرح‌های ویژه در قالب اطعام مهدوی، اطعام حسینی و احسان حسینی به آسیب دیدگان شناسایی شده ناشی از کرونا توسط کمیته امداد یا آنهایی که خودشان مراجعه کرده‌اند، شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال چه تعداد مددجو پس از توانمند شدن از چرخه حمایت کمیته امداد خارج شده‌اند؟ تصریح کرد: در هر یک از ادارات کمیته امداد کمیسیونی به نام کمیسیون حمایت وجود دارد که در این کمیسیون استحقاق سنجی نیازمندان برای تحت پوشش قرار گرفتن صورت می‌گیرد. همچنین اگر فردی بخواهد از چرخه حمایت خارج شود و به عنوان توانمند شناخته شود، باید اعضای این کمیسیون از جهات مختلف این موضوع را تایید و اعلام کنند، این فرد توانمند شده و می‌تواند از چرخه حمایت و مستمری‌بگیران خارج شود.

خدرویسی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه حدود ۴۲ هزار خانوار از چرخه مستمری‌بگیران علی‌رغم مشکلاتی که در کشور وجود دارد، خارج شده‌اند. این افراد بر اساس تشخیص کمیسیون‌ها توانمند شده و از چرخه حمایت خارج شده‌اند و از سوی دیگر نیز به همین تعداد خانوارهای دیگری تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته‌اند. البته با توجه به شرایط اقتصادی کشور و در شرایط کرونا کمیسیون‌های حمایت تلاش کرده‌‌اند که خانواده‌های کمتری از چرخه حمایت خارج شوند و از همین رو نسبت به سنوات گذشته خروجی ما کمتر بوده است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی در عدم توانمندسازی و عدم خروج مددجویان از چرخه حمایت موثر بوده و ما هم تابع شرایط عمومی کشور هستیم. برخی از طرح‌های اشتغال و خودکفایی مددجویان در این شرایط کرونا خسارت دیده و تمام تلاش کمیته امداد این بوده است؛ با کمک‌هایی که به این افراد می‌کند، شرایطی را فراهم کند تا این مددجویان بتوانند شغل‌شان را حفظ کنند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به فشار اقتصادی روی مددجویان خاطرنشان کرد: اولین شرط پذیرش در کمیته امداد نیازسنجی فرد است که توسط کمیسیون حمایت صورت می‌گیرد. زنان سرپرست خانوار نیازمند در واحدهای مددکاری ما شناسایی شده و مورد حمایت قرار می‌گیرند همچنین ایتام و سالمندان نیازمند و بیماران صعب العلاج و سرپرست خانواده‌هایی که عدم توانایی شان در کمیسیون‌های پزشکی اثبات شده است، پس از استحقاق‌سنجی تحت پوشش کمیته امداد قرار می‌گیرند.

خدرویسی تصریح کرد: بخشی از مردم که مشکلات موردی دارند به ادارات ما مراجعه کرده و کمک هزینه دریافت می‌کنند مانند پرداخت کمک هزینه درمان. این افراد پس از دریافت وام دیگر نیازی به ادامه تحت پوشش بودن کمیته امداد ندارند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.