×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
حدیثی که عمل به آن خوی استکباری را در مسئولان می‌کشد

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر پایه نظریه ولایت فقیه ایجاد شده است و بنا به کلام امام خمینی (ره) ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله و به تبع آن ولایت ائمه معصومین (ع) است. بنابراین عمل به کلام و دستور ولایت فقیه فارغ وظیفه سیاسی وظیفه شرعی نیز محسوب می‌شود. ولی فقیه در سلوک سیاسی خود نیز مانند رسول‌الله و حضرت امیرالمومنین (ع) که زعامت سیاسی امت را نیز بر عهده داشتند، عمل می‌کند.

مقام معظم رهبری، به عنوان زعیم سیاسی مردم و همه مسئولان کشور، در دیدارهای خود با مسئولان و همچنین سخنرانی‌ها، مدام به مسئولان خدمت به خلق را به عنوان تذکری شرعی مدام مطرح کرده‌اند. همچنین در دیدارها با مسئولان روش ارشادی ایشان با استفاده از ابزارهای دیگری نیز اعمال می‌شود. به عنوان مثال معمولاً در این جلسات حدیث و یا روایتی که متناسب با موضوع دیدار و جلسه باشد، در بنری چاپ شده و در محل دیدار نصب می‌شود.

در جلسه امروز (سه‌شنبه سوم آبان ۱۳۹۹) ستاد ملی مقابله با کرونا که در حضور مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برگزار شد، بخش‌هایی از این حدیث حضرت اباعبدالله (ع) در دیوار پشت سر رهبری و جایی که قابل رؤیت برای همگان بود، نصب شده بود: «إِنَّ حَوَائِجَ اَلنَّاسِ إِلَیْکُمْ نِعْمَهٌ مِنَ اَللَّهِ عَلَیْکُمْ فَاغْتَنِمُوهَا وَ لاَ تَمَلُّوهَا فَتَتَحَوَّلَ نِقَما». (درخواست‌های مردم از شما از نعمت‌های الهی برای شماست، از این نعمت‌ها ملول و خسته نشوید.) این حدیث در «بحارالانوار» علامه مجلسی و «مُستَدرَکُ الوَسائل» علامه میرزا حسین نوری روایت شده است. در منابعی دیگر این حدیث را به حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب (ع) نیز منتسب کرده‌اند.

این تذکری شرعی به مسئولان برای خدمت به مردم ایران است و این تذکر چون از ناحیه ولی فقیه صادر شده پس مسئولان برای عمل به آن حجت شرعی دارند. عمل به این توصیه اصولاً یک وجه ممیزه نظام مبتنی بر ولایت فقیه با نظام‌های دیگر است. چنین توصیه‌ای مسئولان میانی نظام مبتنی بر ولایت فقیه را از رفتن به طرف خوی و خلق استکباری باز می‌دارد و این مؤلفه مطلوب معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) بود.

امام خمینی (ره) نیز در روند مبارزات خود بر علیه نظام شاهنشاهی با تاکید ویژه بر مفهوم «مستضعفان» که منبعث از کلام الله مجید بود، به مبارزه با خلق و خوی استکباری برخاست. در رژیم پهلوی ساختار صرفاً بر احترام جامعه نسبت به مسئولان استوار بود. مبارزه با این ساختار در اصل پیکار با نظام نئولیبرالیسم محافظه کار بود که بر ساختار عمودی احترام ِ مبتنی بر نظم طبقاتی تاکید داشت.

تئوریزه کردن صف آرایی مستکبران در مقابل مستضعفان، تقابل عدل و ظلم و رویارویی محرومان و چپاولگران، از اقدامات مهم امام خمینی (ره) در مبارزات قلمی خود بود. معمار انقلاب اسلامی ایران که دستیابی به حکومت را تنها روش بسط و ترویج عدالت اسلامی می‌دانست، پس از پیروزی انقلاب بارها خطاب به مسئولان در ضرورت توجه و رسیدگی به مستضعفان تاکید کرد. اهمیت این کار تا جایی رسید که امام (ره) خدمت به محرومان و مستضعفان را بالاترین عبادت خواند: «گمان نمی‏‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد.» به عبارتی امام (ره) مستضعفان و پابرهنگان را ولی نعمت مسئولان خواندند.

روش رهبری و زعامت ولی فقیه منبعث از قول و فعل معصوم (ع) است. در تاریخ ثبت و ضبط است که حضرت امیرالمومنین امام علی بن ابیطالب (ع) پس از گرفتن رهبری سیاسی امت، مدت اشعث بن قیس را که کارگزار عثمان در آذربایجان بود در سمت خود ابقاء کرد. پس از دریافت گزارش‌هایی حضرت ابتدا توصیه‌هایی را به او کرده اما در ادامه او را عزل کرد و به سوی کوفه فراخواند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.