×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
حذف قبوض آب از سال آینده / کسی بخاطر سیل اخیر بازداشت نشده است

تجارت گردان | حذف قبوض آب از سال آینده / کسی بخاطر سیل اخیر بازداشت نشده است

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان به نقل از ایلنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در نشست حاشیه‌ای پانزدهمین نمایشگاه آب و فاضلاب اظهار داشت: بخش آب هم مانند سایر دستگاه‌ها برای حذف قبوض برنامه‌ریزی کرده و این طرح به صورت پایلوت در اصفهان آغاز شده است.

وی افزود: حذف قبوض کاغذی آب از سال آینده آغاز خواهد شد شرایط ایده‌آل ما خوداظهاری مردم است. این طرح در یکی از شهرهای خراسان اجرا شده و بازخورد خوبی داشته است. در واقع ما می‌خواهیم مردم کنتور خود را بخوانند و اعلام کنند و مامورین آب سالی یک بار به منازل مردم مراجعه کند.

وی ادامه داد: مشترکینی که کنتور مشترک دارند باید هزینه آب را با یکدیگر تقسیم کنند اما به طور کلی اطلاعات واحد در نظر گرفته می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در ادامه با بیان اینکه ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد گفت: اگر روند کنونی بستن چاه‌ها ادامه داشته باشد این چاه‌ها تا ۲۰ سال آینده هم بسته نخواهند شد به همین دلیل اقدامی آغاز شده که میزان برداشت چاه‌های غیرمجاز بررسی شود به طور کلی برداشت از ۱۲۰ هزار چاه زیر ۲۰ متر است که از نظر ما آب سطحی محسوب می‌شود به طور کلی برداشت جدی از چاه‌ها حدود ۲۰ درصد است و تمرکز ما روی همین تعداد است.

وی در ادامه درباره نقش لایروبی در مهار سیلاب گفت: لایروبی تنها راه‌حل مدیریت سیلاب نیست موضوعات مهم دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در هر حال اگر سدهای ۱۰ گانه خوزستان وجود نداشتند امکان کنترل سیل را نداشتیم.

خامسی ادامه داد: لایروبی رودخانه‌هایی مثل کارون باید صورت گیرد به وزارت نیرو ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ترمیم خسارت سیل اختصاص داده شده که بخشی از آن جهت لایروبی استفاده می‌شود که البته این رقم کافی نیست و به پنج برابر این رقم نیاز داریم که سالانه اقدام به لایروبی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سیلاب در هیچ جای دنیا قابل پیش بینی نیست افزود: به همین دلیل بیشترین خسارت در حوادث غیرمترقبه مربوط به سیل است. سازمان هواشناسی ابتدای هر سال برای کل سال پیش‌بینی می‌کند که قابل اتکا نیست پیش بینی‌های فصلی ۳۰ تا ۵۰ درصد و ۴۸ ساعت قبل از وقوع است که ۸۰ تا ۹۰ درصد آن قابل اتکا است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب اظهار داشت: وزارت نیرو برای این امر کارگروهی با عنوان سازگاری با کم‌آبی تشکیل داده که سه کمیته در آن فعالیت می‌کنند کمیته اول در سطح استان و به ریاست استانداران، کمیته دوم در وزارت نیرو و با حضور معاونین وزاری مختلف و کمیته سوم کارگروه ملی و با حضور هفت وزیر است.

وی در ادامه با بیان اینکه سند ملی آب در خراسان جنوبی تنظیم و امضا شده است گفت:‌ این استان متعهد شده مصرف را در مدیریت کند و د راین سند مشخص شده که مصرف سالانه چقدر باید باشد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروهی برای آبرسانی فضای سبز تهران از پساب گفت: میزان مصرف آب شرب در تهران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب و میزان آبی که در فضای سبز این شهر مصرف می‌شود ۲۵۰ میلیون متر مکعب است بنابراین جلسه‌ای با شهردار داشتیم تا از پساب برای فضای سبز استفاده کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد قضایی با مقصران سیل امسال گفت: از وزارت نیرو کسی بابت سیل بازداشت نشده است.

وی در ادامه با اشار به لزوم بازنگری سدها گفت: در این راستا سد بختیاری در حال بازنگری است برای پاییز پیش بینی ترسالی شده بنابراین برای کنترل سیلاب این مطالعات را در نظر بگیریم.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه قرار است ۲۲۸ میلیون متر مکعب آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان، ۶۰ میلیون متر مکعب به خراسان شمالی و ۱۱۰ میلیون متر مکعب به خراسان رضوی منتقل شود افزود: البته آبی که از دریا برداشته می‌شود سه برابر این میزان است در این راستا کنسرسیومی در استان‌ ها تشکیل شده و قرار است بخش خصوصی آب را برای صنعت منتقل کند. البته وزارت نیرو خرید تضمینی فعلا ندارد.

وی افزود : قبلا انتقال آب دریا به یزد تخصیص داده شده و اقدامات انتقال به کرمان نیز در حال انجام است به طور کلی مطالعه برای انتقال آب دریا به ۱۷ استان در حال انجام است.

وی در ادامه با بیان اینکه سیستم فاضلاب اهواز قدیمی است افزود: مناقصه‌ای برای ترمیم لوله‌های فاضلاب اهواز به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برگزار خواهد شد.

وی در ادامه از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی خبر داد و گفت: مراحل کار در حال طی شدن است و به زودی اجرا خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.