×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
حرکت قطار بازار سرمایه بر ریل توسعه

تجارت گردان | حرکت قطار بازار سرمایه بر ریل توسعه

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران

 اقدامات ارزنده‌ای همچون توسعه نهادها و ابزارهای مالی، اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه، وضع قوانین و مقررات برای دفاع از حقوق سهامداران خرد، افزایش شفافیت و بهبود نقدشوندگی بازار سرمایه از طریق کاهش مدت زمان توقف نمادهای بورسی و فرابورسی و نیز کاهش زمان تسویه معاملات با فرمول T+۲تنها بخشی از نتایج گام‌های بلند و پشتکار این بزرگ‌مرد عرصه مالی کشور در سازمان بورس است که این روزها، وجه این همت و کوشش را در جای جای بازار سرمایه می‌بینیم.

از سوی دیگر با رهنمودها، همراهی و مساعدت‌های سازمان بورس در زمان تصدی دکتر محمدی علاوه بر آنکه رشد چشمگیر تامین مالی دولت از طریق انتشار انواع اوراق بهادار در فرابورس ایران محقق شد، همچنین انجام عملیات بازار باز در بستر بازار سرمایه امکان‌پذیر شد که توانست فصل نوینی از همکاری خوب نظام بانکی و بازار سرمایه کشور را در عرصه اقتصادی به منصه ظهور برساند و به سال‌ها دغدغه سیاست‌گذاران اقتصادی در تحقق این مهم، پاسخ مناسبی بدهد.

در واقع طی این سال‌ها با ورود انواع اوراق تامین مالی به بازار سرمایه که هر یک از آنها برای نخستین‌بار در فرابورس پنجره‌ای جدید در مسیر تامین مالی خرد و کلان در سطح اقتصاد را گشوده‌اند، نظیر اوراق منفعت، اوراق اجاره سهام، اوراق گام و …، نقش بی‌بدیل بازار سرمایه در تجهیز منابع برای اقتصاد کشور در تنگنای تحریم‌ها بیش از پیش پررنگ شده است.

در این میان آغاز به کار رسمی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، تفکیک هسته معاملات بورس تهران و فرابورس ایران، به روزرسانی سامانه معاملات (اتوس)، ابلاغ دستورالعمل‌های تامین مالی جمعی، انتشار اوراق تبعی و فاند آف فاندز و امکان برگزاری مجمع الکترونیک، اصلاح و ابلاغ دستورالعمل جدید بازار پایه، امکان فعالیت در بازار ارز، تاییدیه مکنا برای سامانه واچار و نهایی شدن مجوز بورس اوراق بهادار برای بازارهای رسمی فرابورس از جمله بازارهای اول، دوم، ابزارهای نوین مالی و SME، بخش دیگری از کارنامه درخشان این مرد علم و عمل در سازمان بورس است که فرابورس را برای توسعه‌یافتگی بیشتر و پاسخگویی بهتر به نیازهای متنوع تامین مالی یاری کرد.

به خوبی می‌دانیم که بازار سرمایه کشور در طول این سال‌ها رشد و توسعه سریعی را تجربه کرده و قاعدتا روز به روز در حال بزرگتر شدن است. تحت این شرایط اهمیت، پیچیدگی‌ها و حساسیت‌های مقام ناظر بودن، قانون‌گذار بودن، مدیر و مسئول بودن برای هر چه بهتر و روان‌تر به حرکت درآوردن چرخ دنده‌های بازار سرمایه و فعالیت آن در مسیر صحیح و سالم اقتصادی، مشقتی بس بزرگ و طاقت‌فرساست. این مدیر در مسیر پرتلاطم خود با وضع قوانین و مقررات هم از یکسو نیاز صاحبان سرمایه و سرمایه‌گذاران خرد و کلان را برآورده می‌سازد و هم از سوی دیگر به نیاز تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان صنایع و دولت پاسخ می‌گوید. دکتر محمدی استاد و مدیری است که تمامی رنج‌های این مسیر را به جان خرید و تا آخرین روز مسئولیت در سازمان بورس با ایفای نقش محوری خود برای ارتقای هرچه بهتر بازار سرمایه از پای تلاش و کوشش نایستاد و خاطره‌ای ماندگار در دل اهالی این بازار به یادگار گذاشت.

در این میان انتصاب دکتر حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار نیز که از مدیران توانمند و دلسوز بازار سرمایه است، نویدبخش تداوم حرکت قطار بازار سرمایه بر مدار رشد و توسعه از بُعد کمی و کیفی است که به پشتوانه غنای علمی و سال‌ها تجربه ایشان در بازار سرمایه، انشالله به خوبی محقق خواهد شد.

دکتر قالیباف از آنجا که عضو فعال و از اعضای بزرگ فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی (فیاس) بوده‌ و کارنامه درخشانی در دوره ۱۰ ساله مدیرعاملی بورس تهران دارد، خبر انتصاب ایشان با استقبال دکتر مرهون رئیس بورس مسقط که سال‌ها در فیاس فعال بوده‌اند و سایر اعضای فیاس همراه شده است. در واقع این انتخاب از جهات بین‌المللی بازخوردهای مثبتی داشته و امید می‌رود زمینه‌ساز تداوم روند رو به رشد تحرکات بین‌المللی بازار سرمایه ایران در عرضه بین‌المللی نیز باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.