×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

ویژه های خبری

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
حریرچی: بازگشایی محدود و هوشمند به معنای عادی شدن اوضاع نیست

تجارت گردان | حریرچی: بازگشایی محدود و هوشمند به معنای عادی شدن اوضاع نیست

به گزارش پایگاه خبری تجارت گردان، دکتر ایرج حریرچی روز جمعه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در شیراز افزود: تا زمانی که یک بیمار مبتلا در یک شهر و یا حتی در یک کشور وجود دارد مبارزه با این ویروس تمام شده نیست چرا که ویروس کرونا با ابتلای یک مورد گسترش پیدا کرده و تا زمانی که داروی موثری برای آن کشف نشود این یک تهدید و خطر بالقوه برای کل جهان است.

وی ادامه داد: اثر بازگشایی‌ها بر افزایش تعداد بیماران به فاصله پنج روز دیده می‌شود، بر میزان بستری در بیمارستان‌ها ۱۵ روز بعد و به میزان مرگ و میز حاصل از این اقدام یک ماه بعد خود را نشان می‌دهد و بنابراین هنوز زود است که در خصوص تاثیر بازگشایی‌ها اظهارنظر کنیم.

او اظهار داشت: البته سیاست‌گذاری‌ها در بازگشایی‌ها و تعطیلی‌ها باید با رعایت مسایل معشیتی فقرا، افراد روزمزد و کسانی که درآمد آنها وابسته به فروش روزانه است همراه باشد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کلانشهرهایی مانند تهران و شیراز معمولا شیوع بیشتری از ویروس کرونا و مشکلات بیشتری هم در مدیریت آن دارند و مدارس و دانشگاه‌ها با حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت یکی از خطرناک‌ترین محل‌ها برای انتشار ویروس کرونا در بین دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین خانواده‌های آنها است.

حریرچی، ضمن قدردانی از مدیریت خوب استان فارس در زمینه مقابله با ویروس کرونا افزود: فارس از جمله استان‌هایی بود که فکر می‌کردیم می‌تواند به شکل بالقوه شیوع متوسط و روبه بالایی نسبت به سایر استان‌ها داشته باشد اما بر اساس گزارشی که از این استان گرفتیم، اقدامات پیشگرانه از بهمن‎ماه در این استان آغاز شد و بسیاری از اقداماتی که بعدا در کشور عمومی شد و در برخی استان‌ها نیز دنبال شد به شکل قوی‌تر، جدی‌تر، موثرتر و قاطع‌تر در این استان انجام شد.

وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و قاطعیت استانداری و مدیریت قوی دانشگاه علوم پزشکی و جانفشانی کادر درمانی فارس، این استان در بحث شیوع در بخش شیوع کم طبقه‌بندی می‌شود.

او اضافه کرد: علاوه بر مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی مناسب برای فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسایل بهداشتی توسط شهروندان و همچنین شناسایی بیماران و شناسایی افرادی که تماس نزدیک با بیماران داشته‌اند و ایزوله کردن آنها به کاهش میزان شیوع در این استان کمک کرد.

حریرچی تصریح کرد: در ۲ استانی که جمعیتی مشابه فارس داشته‌اند، یکی ظرفیت روزانه انجام ۲۰۰ مورد تست و دیگری ۷۰۰ مورد تست را دارند و اینکه در استان فارس روزانه یک هزار و ۷۵۰ تست انجام می‌شود یک دستاورد بسیار بزرگ است که منجر به شناسایی بیماران در مرحله اول و سپس ایزولاسیون آنها می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همین مساله باعث کاهش آمار بیماران بستری نسبت به استان‌های مشابه در حدود یک سوم شده که دستاورد بزرگی است.

وی، کمترین میزان مرگ و میر به نسبت تعداد مبتلایان را نیز مربوط به استان فارس دانست.

او اضافه کرد: ویروس کرونا در کمین ما است، این شیوع کم در استان فارس در چند روز اخیر یک افزایش جزئی در خود دارد که این افزایش جزئی می‌تواند نگران کننده باشد و هرچند اطمینان داریم که مردم از در خانه ماندن خسته شده‌اند اما تقاضا داریم که شهروندان به سلامت خود و عزیزانشان و به کادر درمانی ما رحم کنند و همچنان در خانه بمانند.

وی تصریح کرد: همه باید تحمل داشته باشیم تا بتوانیم با کمک یگدیگر میزان ابتلا به ویروس کرونا را به حداقل ممکن برسانیم چرا که ما نگران شروع فصل پایین و شیوع آنفولانزا و شیوع بیشتر ویروس کرونا هستیم.

او گفت: بنابراین باید زندگی کردن با کرونا را فعلا و تا زمان کشف واکسن و داروی موثر یاد بگیریم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص توزیع اعتبارات برای مقابله با ویروس کرونا در سطح کشور نیز گفت: این توزیع اعتبارات بر اساس تعداد مبتلایان نخواهد بود بلکه بر اساس موفقیت در عملکرد استان و کنترل بیماری خواهد بود.

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، استان فارس در ردیف مناطق قرمز آلوده به کرونا قرار گرفت.علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰  تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.